کد خبر: ۳۴۶۰۶
|
۲۳ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۰

مایکروسافت عملکرد کلید Print Screen را در ویندوز ۱۱ تغییر می‌دهد

اخیراً مشاهده شده است که در دو نسخه بتای ویندوز ۱۱، زدن کلید Print Screen موجب باز شدن ابزار Snipping Tool می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» تجربه ثابت کرده است که کاربران ویندوز معمولاً علاقه‌ای به تغییر امکانات قبلی ندارند و در اغلب موارد تلاش در این جهت با شکست مواجه شده است. با این حال مایکروسافت به‌تازگی تصمیم گرفته است عملکرد کلید Print Screen را در ویندوز ۱۱ تغییر دهد تا به جای ثبت اسکرین‌شات از کل صفحه، اقدام به باز کردن ابزار لازم برای انتخاب بخشی از صفحه کند.

کلید Print Screen جدید چه کاری انجام می‌دهد؟

شاید جالب باشد که بدانید عملکرد کلید پرینت اسکرین از زمان ویندوز ۹۵ تغییر نکرده است؛ اگرچه دلیل محکمی هم برای عوض کردن آن در طی سالیان وجود نداشته و با ترکیب از طریق سایر کلیدها می‌تواند دیگر قابلیت‌ها را هم در اختیار کاربران بگذارد. وظیفه این کلید، ثبت یک اسکرین‌شات از کل صفحه و سپس کپی کردن آن در کلیپ‌بورد است؛ امری که معمولاً با الصاق در برنامه‌های ویرایش تصویر برای حذف حاشیه‌های اضافی همراه است. البته می‌توان با فشردن کلید ترکیبی Alt + Print Screen تنها از یک پنجره اسکرین‌شات گرفت تا دیگر نیازی به برش آن نباشد.

اکنون طبق یک گزارش جدید، مایکروسافت اقدام به تغییر عملکرد پیش‌فرض کلید Print Screen در نسخه‌های بتای ویندوز ۱۱ (ورژن 22621.1546 و 22624.1546) کرده است که به موجب آن، فشردن این کلید باعث باز شدن ابزار Snipping Tool می‌شود. کاربر می‌تواند با این ابزار تنها قسمتی از صفحه را برای کپی کردن در کلیپ‌بورد انتخاب کند و قدرت مانور بیشتری را در اختیار داشته باشد. درحال حاضر برای دسترسی به ابزار مذکور در نسخه‌های پایدار ویندوز باید از کلید ترکیبی Win + Shift + S استفاده نمود.

کلید پرینت اسکرین

ناگفته نماند که ابزار Snipping Tool قابلیت‌های دیگری را هم مثل اسکرین‌شات زمان‌دار یا ضبط صفحه نمایش درون خود جای داده است. همچنین کاربر می‌تواند به دلخواه، حالت پیش‌فرض آن را روی ثبت یک پنجره یا کل صفحه قرار دهد. با وجود امکانات متعدد در این ابزار، به نظر می‌رسد که کاربران ویندوز ترجیح می‌دهند تا کلید Print Screen عملکرد قبلی خود را حفظ کند. مایکروسافت هم با پیش‌بینی چنین مسئله‌ای، راهی برای جلوگیری از تغییر عملکرد در قسمت تنظیمات در نظر گرفته است. به این منظور پس از مراجعه به قسمت Settings باید به بخش Accessibility بروید و در ادامه از منوی Keyboard گزینه Use the Print Screen key to open Snipping Tool را روی حالت غیر فعال قرار دهید. انجام چنین کاری با ویرایش رجیستری ویندوز هم امکان‌پذیر است.

در پایان باید اشاره کرد که مشخص نیست تغییر اخیر کلید پرینت اسکرین به نسخه پایدار ویندوز ۱۱ راه پیدا خواهد کرد یا خیر. با این حال به دلیل در نظر گرفتن گزینه‌ای برای غیرفعال کردن حالت مذکور، به نظر می‌رسد که تصمیم مایکروسافت برای تغییر عملکرد کلید مذکور، نسبتاً جدی است.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی