کد خبر: ۳۴۶۳۱
|
۲۵ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

شبکه ملی اطلاعات چند درصد پیشرفت کرده است؟

وزیر ارتباطات و فناوری چندی پیش با بیان اینکه میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات که زیرساخت فضای مجازی کشور به شمار می‌رود، گفت: بر اساس اعلام مرکز ملی فضای مجازی در ابتدای دولت از ۲۳ به ۶۰ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» تاسیس و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات یکی از برنامه‌های مهم دولت‌ها در گذشته و حال بوده است و این مهم به صورت جد در تمام دولت‌ها مورد توجه قرار گرفته، اما متاسفانه به دلیل برخی سهل‌انگاری و کاستی‌ها شبکه ملی اطلاعات در دولت‌های قبلی به خوبی اجرایی نشد تا اینکه دولت سیزدهم با شروع فعالیت کاری راه اندازی این شبکه را در اولویت کاری خود قرارداد.

گفتنی است طرح شبکه ملی اطلاعات در کشور از اواخر سال ۱۳۸۴ مطرح و مهم‌ترین دلیل پیاده‌سازی این شبکه در آن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد. در سند «ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» آمده که شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، شبکه همه شبکه‌های کشور است. این شبکه متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی، شبکه‌ای حفاظت‌شده نسبت به اینترنت و شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم است.

در سال‌های بعد از ۱۳۸۴ عملا اجرای این طرح با کندی انجام می‌شد تا این‌که در دولت یازدهم، اجرای این طرح پیگیری و درنهایت در اواخر همان دولت اعلام شد که فاز‌های اول، دوم و سوم آن افتتاح و رونمایی شده است؛ اما این شتاب بخشی به روند اجرای این پروژه در دولت سیزدهم از مهم‌ترین اقدمات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است؛ بنابراین طرح شتاب‌بخشی به روند اجرای شبکه ملی اطلاعات، از مهرماه سال گذشته آغاز شده و در حال حاضر هم در مرحله اجرا قرار دارد.

گفته شده این پروژه در ۱۰ سال تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشته، اما در ظرف یک سال و اندی به پیشرفت ۵۹ درصدی رسیده است و با برنامه ریزی‌های انجام شده ظرف یک سال و نیم آینده یعنی تا سال ۱۴۰۳ شبکه ملی اطلاعات محقق خواهد شد. البته گفته شده این پروژه یک کار پویا و دائمی است که متناسب با فناوری‌های روز باید توسعه یابد و اگر حمایت‌ها ادامه داشته باشد زودتر از سال ۱۴۰۳ این پروژه به سرانجام برسد.

در همین رابطه عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری چندی پیش با بیان اینکه میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات که زیرساخت فضای مجازی کشور به شمار می‌رود، بر اساس اعلام مرکز ملی فضای مجازی در ابتدای دولت از ۲۳ به ۶۰ درصد رسیده است. همچنین طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا نیمه فروردین سال جاری تعداد ۳۴۲۵ روستای بالای ۲۰ خانوار به شبکه اینترنت متصل شده اند که با احتساب این تعداد روستای جدید، آمار اتصال روستا‌های بالای ۲۰ خانوار متصل به شبکه ملی اطلاعات از ۸۰ درصد در ابتدای دولت به ۹۱ درصد تاکنون رسیده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی