کد خبر: ۳۴۶۳۶
|
۲۶ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

چه عواملی باعث کندی و هنگ شدن گوشی می‌شود؟

یکی از مشکلاتی که اکثر ما ممکن است با آن رو به رو شویم کند شدن عملکرد گوشی و یا هنگ کردن آن است که دلیل هنگ کردن گوشی می‌تواند برای هر کدام از شما متفاوت باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه اکثر افراد با گوشی هوشمند سروکار دارند و این گوشی‌ها پرطرفدار بوده و روز به روز نیز همسو با تکنولوژی و فناوری نوین به روزرسانی و توسعه پیدا می‌کنند؛ بنابراین یکی از مشکلاتی که بیشتر ما ممکن است با آن رو به رو شده باشیم کند شدن عملکرد گوشی و یا هنگ کردن آن است که دلیل هنگ کردن گوشی می‌تواند برای هر کدام از شما متفاوت باشد. این مشکل در حالتی اتفاق می‌افتد که گوشی شما قبل از هنگ کردن کاملا بدون مشکل کار می‌کرد.
ممکن است این سوال پیش بیاید که چه عواملی باعث هنگ وکندشدن گوشی می‌شود؟

داغ شدن گوشی موبایل

حرارت یکی از بدترین دشمنان سخت افزار گوشی موبایل شماست، یک گوشی وقتی در معرض حرارت داخلی (ناشی از پردازش داخلی) یا خارجی قرار بگیرد باعث می‌شود که سخت افزار آن به درستی کار نکند و به پشتوانه آن سیستم عامل و نرم افزار‌ها هم موجب کندی و بروز مشکل می‌شوند. سعی کنید از گارد‌های ضخیم استفاده نکنید، یا ترجیحا از گارد‌های نازک استفاده کنید. گوشی موبایل را زیر آفتاب شدید یا مکان بسیار گرم قرار ندهید که علاوه بر مشکلاتی مانند هنگ کردن به عمر باتری موبایل شما صدمه بسیاری می‌زنند.

پر شدن حافظه دائمی گوشی

وقتی حافظه دائمی گوشی شما پر می‌شود طبیعی ست که گوشی شروع به کندی و هنگ کردن می‌کند که این مشکل با اضافه کردن حافظه جانبی حل نخواهد شد و حافظه دائمی (داخلی) گوشی شما همیشه باید از فضای خالی بهره‌مند باشد که در غیر این صورت با کندی‌های بسیاری مواجه خواهید شد. سعی کنید اطلاعات خود را هر مدت به کامپیوتر شخصی یا حافظه ابری خود انتقال دهید و آن‌ها را از گوشی خود پاک کنید تا فضای خالی دورن گوشی بیشتر شودو از به همراه داشتن اطلاعات غیر مهم خودداری کنید.

به روز نبودن سیستم عامل

به یاد داشته باشید که سیستم عامل‌ها همیشه دارای نقص‌هایی هستند که به مرور توسط شرکت سازنده رفع شده و در اختیار شما قرار می‌گیرد و گاهی اوقات ممکن است کندی گوشی شما به دلیل یک نقص یا باگ در سیستم عامل باشد که با به روز نگه داشتن می‌توانید از مشکلات فراوانی همچون کندی خلاص شوید.

روت (Root) بودن گوشی همراه

وقتی گوشی همراه شما روت بشود به این معنی است که شما به تمامی فایل‌های گوشی دسترسی دارید حتی فایل‌های سیستم عامل. همچنین روت شدن گوشی شما موجب می‌شود که دستگاه شما آپدیت نشود و به مرور به مشکلاتی از قبیل کاهش سرعت پردازش گوشی بر خواهید خورد.

ریست نشدن گوشی بعد از مدت‌ها استفاده

یکی از مهمترین دلایل کندی و هنگ کردن گوشی‌ها ریست نشدن گوشی بعد از مدت‌های زیاد است که شخص مصرف کننده تقریبا پس از یک سال شاهد هنگ کردن یک گوشی موبایل می‌شود و دلیل آن استفاده بلند است که موجب می‌شود سیستم عامل از نظم و دقت اولیه خود خارج شود که نیازمند یک ریست کامل است تا به حالت اولیه خود باز گردد و این امر برای تمام گوشی‌ها صدق می‌کند و امری بسیار طبیعی است.

بالا بودن آپ تایم (Up Time) گوشی

آپ تایم به معنی زمان روشن بودن دستگاه است، وقتی یک دستگاه بیش از حد روشن باشد طبیعی است که دچار کندی و کاهش سرعت پردازش می‌شود به همین دلیل بعضی اوقات می‌توانید گوشی خود را خاموش و روشن کنید تا بتوانید سرعت آن را دوباره بالا ببرید.

پرشدن حافظه کش

حافظه کش گوشی همان حافظه ROM گوشی است که در کنار حافظه داخلی می‌تواند از عوامل کند شدن سرعت گوشی باشد. برای مثال اگر چند برنامه را به صورت همزمان در گوشی خود باز کرده باشید و به صورت مداوم بین برنامه‌ها جابجا شوید باعث هنگ کردن گوشی شما می‌شود. در این زمان می‌توانید با ساتفاده از برنامه‌هایی که حافظه کش را پاسازی می‌کند به پاکسازی حافظه کش گوشی بپردازید.

ورود ویروس به گوشی

گوشی شما به اینترنت وصل است و ممکن است در طوب شبانه روز با برنامه‌ها و لینک‌های مخرب زیادی رو به رو شوید، مثل برنامه‌های مخربی که برخی از سایت‌ها نصب آن را به پیشنهاد می‌کنند. این برنامه‌ها یا لینک‌ها ممکن است به ظاهر دارای مشکلی نباشند، اما در اصل آن‌ها حامل ویروس‌هایی هستند که ممکن است به گوشی موبایل شما صدماتی وارد کنند.

این ویروس‌ها یا همان بدافزار‌ها اطلاعات گوشی شما را از بین می‌برند و شما را با مشکلاتی مواجه می‌کنند که شاید اصلا منشاء آن را پیدا نکنید. اگر متوجه شدید گوشی شما دچار ویروس شده پیشنهاد می‌کنیم یک آنتی ویروس معتبر که دارای لایسنس است را روی گوشی خود نصب کنید، همچنین از نصب برنامه‌های ناشناخته و کلیک کردن روی لینک‌های مخرب خودداری کنید.

باز بودن همزمان چندین برنامه

گوشی‌های هوشمند این قابلیت را دارند که می‌توان به صورت همزمان چند برنامه را روی گوشی باز نگه داشت. مپلا به طور همزمان واتساپ، اینستاگرام، برنامه دیوار، مرورگر و یک بازی را روی گوشی خود باز کرده اید و مدام از برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنید.

مقداری از حافظه رام گوشی شما را سیستم عامل اشغال می‌کند، و باقی مانده‌ی آن زمانی که شما از برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنید اشغال می‌شود، حال تصور کنید به صورت همزمان برنامه‌های مختلفی را روی گوشی خود نصب کرده اید، در این صورت حافظه‌ی رام گوشی شما پر می‌شود و گوشی هنگ می‌کند.

تم‌های دانلودی

یکی از ابزار‌هایی که برای گوشی‌های هوشمند موجود است و افراد بسیار به آن علاقه‌مند هستند تم‌ها می‌باشند. تم‌ها باعث ایجاد تغییراتی در ظاهر گوشی شما می‌شوند که برای برخی جذاب است و موجب تنوع می‌شود.

برخی از این تم‌ها ممکن است موجب بروز اختلال در سیستم عامل گوشی شما شوند، و همچنین دانلود و نصب آن‌ها موجب اشغال حافظه‌ی رام شوند. در نتیجه‌ی نصب این تم‌ها ممکن است گوشی شما هنگ کند و سرعت عملکرد آن کاهش پیدا کند

نصب برنامه مدیریت باتری

برنامه‌هایی وجود دارند که افراد به اسم برنامه‌ی مدیریت باتری روی گوشی نصب می‌کنند، کسانی که این برنامه‌ها را نصب می‌کنند گمان می‌کنند که این برنامه‌ها سرعت گوشی آن‌ها را افزایش می‌دهد، در صورتی که حتی ممکن است این برنامه‌ها باتری گوشی شما را سریع‌تر خالی کنند. در بیشتر موارد هم این برنامه‌ها سرعت گوشی شما را پایین می‌آورند و باعث داغ کردن گوشی شما می‌شوند. پس نتیجه می‌گیریم این گونه برنامه‌ها را نصب نکنیم و اگر نصب کرده ایم از روی گوشی خود آن‌ها را حذف کنیم.

فعال بودن دانلود خودکار

در گوشی‌های اندرویدی قابلیت دانلود خودکار به صورت پیشفرض فعال است. دانلود خودکار برنامه‌ها باعث می‌شود که حجم زیادی از فضای رام را اشغال می‌کند که این موضوع سبب کاهش سرعت گوشی و در نتیجه هنگ کردن آن می‌شود.

شل شدن و یا آسیب رسیدن به قطعات سخت افزاری

در صورتی که گوشی تحت عوامل مختلفی مانند فشار، ضربه خوردن، ریخته شدن مایع روی آن، نوسانات برق، استفاده از کابل‌های غیر استاندارد برای شارژ و … قرار بگیرد، می‌تواند به دلیل شل شدن قطعات و یا وارد شدن آسیب به آن‌ها دچار کندی شود. کاهش سرعت و هنگ کردن گوشی در این موارد بسیار شایع است، اما بسیاری از افراد به این موارد دقت نکرده و از گوشی خود به درستی استفاده و مراقبت نمی‌کنند.

نصب اپلیکیشن‌های بد افزار

ممکن است از نرم افزار‌هایی روی گوشی خود استفاده نمایید که با بدافزار‌ها و ارائه تبلیغات زیاد و غیر ضروری، حافظه و باتری گوشی را بیشتر مصرف کنند که همین موضوع موجب کاهش سرعت و کند شدن گوشی شما خواهد شد.

اجرا شدن اپلیکیشن‌ها در حالت پس زمینه

بسیاری از برنامه‌ها پس از استفاده کردن از آن‌ها حتی در زمانی که از اپلیکیشن خارج شده‌اید و دیگر از آن استفاده نمی‌کنید، باز هم در حالت بک گراند گوشی و یا پس زمینه باقی مانده و از باتری، RAM و CPU گوشی استفاده می‌کنند. برخی از این برنامه‌ها مانند نرم افزار‌های اجتماعی، مرورگر‌ها و … هستند. اگر برنامه‌های گوشی را باز کنید، اما آن‌ها را به طور کامل نبندید و اجازه دهید تا برنامه‌ها از حافظه داخلی گوشی استفاده کنند، با مشکل هنگ کردن گوشی مواجه خواهید شد.

استفاده کردن از تصاویر پس زمینه متحرک روی گوشی

اگر از آن دسته از افرادی هستید که علاقه دارید از تصاویر متحرک روی بک گراند گوشی خود استفاده نمایید، سریعتر با مشکل هنگ کردن گوشی روبرو خواهید شد. هر چه گوشی شما قدیمی‌تر باشد، پردازنده و باتری ساده‌تری خواهد داشت؛ در نتیجه کند شدن گوشی با احتمال و سرعت بیشتری برای شما رخ خواهد داد.

کم بودن حافظه داخلی گوشی؛ یکی از دلایل هنگ کردن گوشی است

اگر ROM گوشی شما کم باشد و یا با نصب برنامه‌‎های متنوع و سنگین و استفاده از آن‌ها حافظه داخلی گوشی را اشغال کرده‌اید، متوجه کند شدن سرعت آن خواهید شد.

ناکافی بودن RAM گوشی موجب هنگ کردن گوشی خواهد شد

اگر گوشی شما RAM کمی داشته باشد، پس از نصب برنامه‌های سنگین خواهید دید که گوشی نمی‌تواند در اجرای آن‌ها به صورت همزمان موفق عمل کند. بنابراین، کم بودن RAM باعث هنگ کردن گوشی می‌شود.

قدیمی بودن باتری گوشی

استفاده از گوشی‌های قدیمی که باتری آن‌ها نیز از تکنولوژی‌ها و قابلیت‌های کمتری برخوردار هستند، می‌تواند در مصرف انرژی و اجرای برنامه‌ها دچار اشکال و کندی شود.

از تصاویر زنده استفاده نکنید

زمانی که از والپیپرها، تصاویر زنده از روی گوشی استفاده می‌کنید، با غیر فعال کردن این قابلیت جذاب هنگ کردن گوشی را رفع کنید.

سینک کردن اتوماتیک اپلیکیشن‌ها را غیر فعال کنید

بسیاری از برنامه‌ها در زمان‌هایی که به اینترنت دسترسی دارید، اطلاعات را همگام سازی کرده و در نتیجه موجب مصرف باتری گوشی خواهند شد. استفاده از باتری گوشی می‌تواند به هنگ کردن گوشی و مشکلات بعدی آن منجر شوند. در صورتی که سینک برنامه‌ها در گوشی شما فعال است می‌توانید از روش زیر آن‌ها را غیر فعال کنید:

– به Setting گوشی خود برودید.
– وارد Accounts شوید.
– Auto-sync را پیدا کنید و آن را غیر فعال کنید.

بلوتوث گوشی خود را خاموش کنید

در زمان‌هایی که از بلوتوث گوشی و انتقال اطلاعات بین دیوایس‌های مختلف استفاده نمی‌کنید، با غیرفعال کردن بلوتوث آز مصرف باتری گوشی خود و در نتیجه کند شدن گوشی جلوگیری کنید.

گوشی تان را به تنظیمات کارخانه بازگردانید

در بسیاری از موارد Factory Reset گوشی به دلیل پاک کردن تمام برنامه‌ها، کش و … موجب رفع هنگی و کندی گوشی می‌شود.

بهترین اقدامی که باید برای جلوگیری از هنگ کردن گوشی انجام دهید این است که با توجه به میزان ظرفیت گوشی خود، از آن به درستی استفاده کنید. همچنین می‌توانید با خرید گوشی‌های رده بالا مانع از کاهش سرعت آن‌ها و هنگ کردن گوشی خود شوید. در صورت مواجه شدن با این موضوع حتماً موارد ذکر شده را بررسی و برای رفع آن اقدام کنید. گاهی گوشی به بررسی بیشتر و تعمیرات توسط تعمیرکار حرفه‌ای نیاز دارد. در این موارد بهتر است گوشی را به یک فرد متخصص بسپارید تا مشکل را برای شما برطرف کند.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی