کد خبر: ۳۴۶۶۳
|
۲۷ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

برای مهار تورم و رونق تولید باید تدبیر هوشمندانه اتخاذ شود

بسیاری از کارشناسان براین باورند که برای توسعه و اشتغالزایی و رونق اقتصادی و از سوی دیگر برای مهار تورم باید برنامه هوشمندانه در راستای حمایت دانش‌بنیان‌ها تدوین شود تا بتواند شعار سال را در این عرصه تحقق بخشید.

مریم سوملایر

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری»امروزه شرکت‌های دانش بنیان نقش کلیدی در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی کشور دارند به طوری با ورود به این عرصه دستاورد‌های قابل توجهی از خود به جا گذاشته‌اند. این شرکت‌ها هم اکنون تجهیزات کلیدی را طراحی و تولید می‌کنند.

هم اکنون بیش از ۸۳۰۰ شرکت دانش بنیان در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند در صورت حمایت مسئولان می‌توان چشم اندازی روشنی را برای آن‌ها رقم زد.

از منظر حوزه‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان هم از ۸ هزار و ۱۷۰ شرکت دانش‌بنیان؛ هزار و ۸۵۰ شرکت در حوزه برق و الکترونیک، هزار و ۸۱۰ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات، هزار و ۷۳۹ شرکت در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته، هزار و ۱۵۱ شرکت در حوزه مواد پیشرفته شیمی و پلیمر، ۴۷۸ شرکت در حوزه دارو‌های پیشرفته، ۴۰۶ شرکت در حوزه تجاری‌سازی، ۳۷۴ شرکت در حوزه فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی، ۳۲۸ شرکت در حوزه تجهیزات پزشکی و ۳۴ شرکت در حوزه خلاق و علوم انسانی فعالیت داشته‌اند.
براساس این گزارش شرکت‌های دانش بنیان قطعات و تجهیزات بسیاری را در حوزه سلامت با دانش بومی طراحی و ساخته اند و طبق گفته وزیر بهداشت ۴۰ درصد از تجهیزات پزشکی در داخل کشور را دانش بنیان‌های حوزه سلامت تولید می‌کنند و امیدواریم این میزان به ۱۰۰ درصد افزایش یابد. همچنین در بخش دانش بنیان‌ها رشد ۵۵ درصدی را شاهد بوده‌ایم.

بسیاری از کارشناسان براین باورند که برای توسعه و اشتغالزایی و رونق اقتصادی و از سوی دیگر برای مهار تورم باید برنامه هوشمندانه در راستای حمایت دانش‌بنیان‌ها تدوین شود تا بتواند شعار سال را در این عرصه تحقق بخشید. باید به این نکته کلیدی اذعان کرد و افزود: دستاورد‌های ما متناسب با پتانسیل‌های ما در حوزه دانش بنیان نبوده است. اگر مسائل و صنایع و کسب و کار‌ها و نیاز‌های مردم بخواهد با رویکرد دانشی حل و فصل شوند در عمل باید شاهد دستاورد‌های جدی‌تری می‌بودیم. آنچه بیشتر اتفاق افتاده اقدامات استارتاپ‌ها در فضای مجازی بوده است و تسهیل گری‌هایی در زندگی مردم داشته‌اند، اما این کافی نیست و این‌ها اغلب مشابه مدل‌هایی هستند که در خارج از کشور ایجاد شده و در این ایران شکل گرفته‌اند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی