کد خبر: ۳۴۷۱۲
|
۲۹ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

توسعه هوش مصنوعی در کشور نیازمند زیرساخت‌های هوشمند ارتباطاتی است

جذابیت شگفت‌انگیز و پتانسیل‌های نهفته در هوش مصنوعی، موجب شده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، به سوی این فناوری نوظهور جلب شوند، بنابراین پیشرفت فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی نیازمند زیرساخت‌های هوشمند ارتباطات در کشور است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های بکر و تازه است که امروزه به سرعت در حال رشد و توسعه است به گونه‌ای که اکثر افراد معتقدند که حریف سرسخت افراد شاغل بوده و باعث می‌شود که افراد زیادی بیکار شوند. از سوی دیگر بسیاری نیز براین باورند فناوری‌های نوین باید رشد و توسعه پیدا کنند تا بتوان مسیر توسعه را آن‌ها همسو کرد.

براساس این گزارش نکته قابل توجه این است که تاثیرگذاری هوش مصنوعی نه تنها به دنیای فناوری محدود نمی‌شود، بلکه منجر به رشد و پیشرفت طیف وسیعی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و... نیز در کشور‌ها خواهد شد. می‌توان گفت که دنبال کردن ترند‌ها و شاخص‌های آماری هوش مصنوعی، در منطقه خاورمیانه حاکی از آن است که چند کشور پروژه‌های بزرگی در زمینه «شهر‌های هوشمند» و «دولت‌های هوشمند» داشته‌اند و هوش مصنوعی را در وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها نهادینه کرده‌اند.

در کنار همه فواید هوش مصنوعی، عده‌ای فکر می‌کنند توانایی فکر کردن توسط ماشین‌ها می‌تواند خطرناک باشد و یا یک پدیده اقتصادی اینکه، هوش مصنوعی می‌تواند شمار زیادی از افراد را بیکار کند و این موجب بحران‌های اقتصادی-اجتماعی می‌شود؛ اما پاسخ فشرده به این پرسش که هوش مصنوعی یک تهدید واقعی است یا نه اینست که بستگی به استفاده ما انسان‌ها از این فناوری دارد. به مانند همه فناوری‌هایی که تیغ دولبه هستند و در طول تاریخ از آن استفاده‌های نابه‌جا شده است، هوش مصنوعی هم باید مسئولانه، اخلاق‌محور و با رعایت اصول اجتماعی به کار گرفته شود.

باید به این مهم نیز اشاره کرد و گفت جذابیت شگفت‌انگیز و پتانسیل‌های نهفته در هوش مصنوعی، موجب شده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، به سوی این فناوری نوظهور جلب شوند. این شرکت‌ها در حال تلاشند جنبه‌های کاربردی هوش مصنوعی را وارد فضای حوزه اقتصاد دیجیتال ایران کنند؛ اما آنچه مسلم است، در کشوری همچون ایران، پیشرفت سریع و گسترده فناوری‌های متنوع و مرتبط با هوش مصنوعی نیازمند زیرساخت‌های هوشمند ارتباطات در کشور است که در این خصوص با توجه به معماری متفاوت شبکه‌های ارتباطی در ایران، این اپراتور‌های موبایل هستند که نقش اساسی و کلان در این حوزه را ایفا می‌کنند؛ لذا ورود و سرمایه‌گذاری اپراتور‌های تلفن همراه کشور در ایران، اهمیت کلیدی در آینده هوش مصنوعی و بهره‌مندی ایران از فواید این فناوری دارند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی