کد خبر: ۳۴۷۷۱
|
۳۱ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۰

الکتریسیته بدترین زخم‌ها را ۳ برابر سریع‌تر درمان می‌کند

دانشمندان از یک نظریه قدیمی برای توسعه روش جدیدی استفاده کردند که شامل قرار دادن سلول‌های پوست در معرض میدان الکتریکی برای بهبود سریع‌تر زخم‌های روی پوست است و دریافتند که الکتریسیته می‌تواند حتی بدترین نوع زخم‌ها را سه برابر سریع‌تر التیام بخشد.

به گزارش «نبض فناوری»، آی‌ای اعلام کرد، محققان موسسه فناوری چالمرز(CTH) و دانشگاه فرایبورگ تکنیک جالبی را پیشنهاد کرده‌اند که زخم‌های مزمن را سریع‌تر از همیشه بهبود می‌بخشد.

شرایط پزشکی مانند دیابت، سرطان، اختلال در گردش خون و آسیب‌های ستون فقرات گاهی اوقات می‌توانند توانایی طبیعی بدن ما را برای بهبود زخم‌ها مختل کنند. بیمارانی که در چنین شرایطی زندگی می‌کنند، اغلب زخم‌هایی را تجربه می‌کنند که بهبود نمی‌یابند.

سپس این زخم‌های مزمن ترمیم‌نشده به منبع عفونت تبدیل می‌شوند و حتی گاهی منجر به قطع عضو می‌شوند و زندگی بیماران را بسیار سخت می‌کنند.

اکنون پژوهشگران در جدیدترین مطالعه خود ادعا کرده‌اند که می‌توانند زخم‌های مزمن را با استفاده از جریان الکتریکی، سه برابر سریع‌تر بهبود ببخشند.

ماریا آسپلوند دانشیار بیوالکترونیک در CTH و یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: زخم‌های مزمن یک مشکل اجتماعی بزرگ هستند که ما اغلب چیز زیادی درباره آن نمی‌شنویم. کشف روشی که بتواند این زخم‌ها را تا سه برابر سریع‌تر بهبود بخشد، می‌تواند برای افراد دیابتی و افراد مسن و افراد دیگر که اغلب از زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابند به شدت رنج می‌برند، بازی را تغییر دهد.

استفاده از تحریک الکتریکی برای ترمیم زخم‌ها

گزارشی که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، نشان داد که حدود ۲.۵ درصد از آمریکایی‌ها، یعنی بیش از هشت میلیون نفر تنها در ایالات متحده حداقل یک بار زخم‌های مزمن را تجربه می‌کنند.

چنین زخمی فرد را در برابر عفونت آسیب پذیر می‌کند و اگر فرد مسن باشد، خطر ابتلا به بیماری در او افزایش می‌یابد. بنابراین، درمان آن در اسرع وقت بسیار مهم است.

جالب اینجاست که روش تحریک الکتریکی پیشنهاد شده توسط پژوهشگران بر اساس یک فرضیه شناخته شده است که می‌گوید پوست انسان الکترواستاتیک است. یعنی سلول‌های پوست ما به جریان الکتریکی حساس هستند. بنابراین هنگامی که در یک میدان الکتریکی قرار می‌گیرند، سلول‌ها شروع به حرکت به سمت جهت میدان می‌کنند.

اکنون پژوهشگران با استفاده از این فرضیه به عنوان مبنای مطالعه خود، آزمایش جالبی را انجام داده‌اند.

آنها یک تراشه زیستی حاوی سلول‌های پوستی کشت شده با خواصی مشابه سلول‌های پوست انسان ایجاد کردند. سپس دو سلول را انتخاب کردند و روی آنها زخم ایجاد کردند. به یک سلول اجازه داده شد تحت یک میدان الکتریکی(۲۰۰ میلی‌ولت بر میلی‌متر) ترمیم شود، در حالی که سلول دیگر بدون هیچ گونه تحریک الکتریکی بهبود یافت.

پژوهشگران متوجه شدند که الکتریسیته باعث می‌شود که زخم سه برابر سریع‌تر بهبود یابد.

آسپلوند می‌گوید: ما توانستیم نشان دهیم که آن فرضیه قدیمی در مورد تحریک الکتریکی می‌تواند برای بهبود چشمگیرتر زخم‌ها استفاده شود.

به گفته نویسندگان مطالعه، یک میدان الکتریکی به عنوان راهنمای سلول‌های پوست عمل می‌کند. سلول‌ها در غیاب جریان الکتریکی به طور تصادفی حرکت می‌کنند و بنابراین، روند بهبودی کند است. اما هنگامی که سلول‌ها به صورت الکتریکی تحریک می‌شوند، همه آنها در یک جهت قرار می‌گیرند و سریع به سمت محل آسیب‌دیده مهاجرت می‌کنند و در نهایت باعث می‌شوند زخم سریع‌تر بهبود یابد.

علاوه بر این، هیچ عارضه جانبی بر روی سلول‌های زخمی به دلیل تحریک الکتریکی مشاهده نشد.

کمک التیام زخم با جریان الکتریکی به میلیون‌ها نفر

آسپلوند و همکارانش معتقدند که روش درمانی آنها می‌تواند مفید باشد، به ویژه برای بیماران دیابتی در سراسر جهان که عموماً در معرض خطر بیشتری برای تجربه زخم‌های مزمن هستند. چرا که در بسیاری از چنین بیمارانی، حتی بریدگی‌های جزئی به زخم و عفونت‌های طولانی مدت تبدیل می‌شود.

آنها رویکرد خود را در مدل‌های مبتلا به دیابت آزمایش کردند و متوجه شدند که سرعت بهبودی در سلول‌های کشت شده دیابتی تحت تأثیر میدان الکتریکی نیز افزایش می‌یابد.

آسپلوند در ادامه توضیح داد: با تحریک الکتریکی می‌توانیم سرعت بهبودی را افزایش دهیم تا سرعت بهبود سلول‌های مبتلا به دیابت تقریباً با سلول‌های سالم مطابقت داشته باشند.

پژوهشگران ادعا می‌کنند که التیام زخم با اعمال جریان الکتریکی می‌تواند به میلیون‌ها بیمار در سراسر جهان که درد زخم‌های مزمن را تحمل می‌کنند، کمک کند. آنها به پژوهش‌های خود برای بهبود بیشتر این روش ادامه می‌دهند و عوامل مختلفی را که سلول‌های پوست را قادر می‌سازد در حضور الکتریسیته سریع‌تر بهبود یابند، بررسی می‌کنند.

این مطالعه در مجله Lab on a Chip منتشر شده است.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی