کد خبر: ۳۴۷۹۴
|
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۰
با همکاری اکسیوم اسپیس و مرکز پزشکی سیدرز-ساینای صورت می‌گیرد؛

تلاش برای تولید سلول‌های بنیادی در فضا برای اولین بار

محققان مرکز پزشکی سیدرز-ساینای(Cedars-Sinai) با شرکت فضایی اکسیوم اسپیس همکاری کردند تا آزمایش کنند که آیا می‌توان سلول‌های بنیادی را در ایستگاه فضایی بین المللی تولید و رشد داد یا خیر.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» به نقل از گیزمودو، تحقیقات در حوزه‌ی سلول‌های بنیادی فراتر از محدودیت‌های زمینی گسترش می‌یابد. دانشمندان سیدرز-ساینای در کالیفرنیا با شرکت خصوصی اکسیوم‌اسپیس همکاری کرده‌اند تا سلول‌های بنیادی را در ایستگاه فضایی بین‌المللی تولید کنند تا مشخص شود که آیا این سلول‌ها می‌توانند به شکلی کارآمدتر در یک محیط ریزگرانشی تولید شوند یا خیر. محموله اولیه مورد نیاز برای آزمایش‌های دو ساله از طریق پرواز فضایی «Axiom Mission ۲» که قرار است در اوایل ماه آینده پرتاب شود، تحویل داده می‌شود.

سلول‌های بنیادی اغلب به عنوان بلوک‌های سازنده حیات در نظر گرفته می‌شوند. کمی پس از تشکیل جنین، این سلول‌ها شروع به تقسیم می‌کنند و سپس بالغ می‌شوند یا به سایر سلول‌ها و اندام‌های بدن انسان تمایز می‌یابند. با بالا رفتن سن، آنها به پر کردن جای انواع مختلف سلول‌ها ادامه می‌دهند و به ما کمک می‌کنند تا از آسیب‌ها و بیماری‌ها بهبود پیدا کنیم. ما پیش از این دریافته‌ایم که چگونه سلول‌های بنیادی خاصی را استخراج و پیوند دهیم تا به افراد در بهبود شرایطی مانند سرطان خون کمک کنیم. اما دانشمندان امیدوارند که پتانسیل جوان‌سازی سلول‌های بنیادی روزی به ما این امکان را بدهد که انواع زیادی از بیماری‌ها را درمان کنیم.

با این حال در حال حاضر، ما هنوز در مراحل اولیه درمان با سلول‌های بنیادی هستیم و موانع زیادی برای تبدیل آنها به یک درمان پزشکی عملی وجود دارد.

یکی از این موانع، منابعی است که معمولا برای رشد یک دسته از سلول‌های بنیادی سالم در آزمایشگاه لازم است. در سال‌های اخیر، برخی از دانشمندان استدلال کرده‌اند که فضا می‌تواند به کاهش این مشکل کمک کند.

 برخی تحقیقات نشان داده‌اند که محیط ریزگرانشی موجود در فضا با شرایطی که سلول‌های بنیادی به طور طبیعی در آن رشد می‌کنند نسبت به شرایطی که در یک آزمایشگاه استاندارد یافت می‌شود، سازگاری بهتری دارد. امید می‌رود که تولید سلول‌های بنیادی در فضا آسان‌تر باشد و این سلول‌ها سالم‌تر از نسخه‌ی رشد یافته در زمین باشند. دیدن نحوه‌ی رشد آنها در فضا ممکن است به ما کمک کند تا عملکرد درونی آنها را بهتر درک کنیم، از جمله اینکه چگونه آنها ممکن است تبدیل به سلول‌های سرطانی شوند.

محققان این مطالعه و سایرین پیش از این نیز نمونه‌هایی از سلول‌های بنیادی را برای مدت کوتاهی به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده‌اند اما اکنون، به نظر می‌رسد که آنها در تلاشند تا با انجام کاری جدید جاه‌طلبی‌های خود را گسترش دهند و آن ایجاد سلول‌های بنیادی پرتوان(iPSC) از ابتدا در ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

سلول‌های بنیادی پرتوان از سلول‌های بالغ مشتق می‌شوند و سپس می‌توان آنها را به هر سلولی تبدیل کرد.

آرون شارما(Arun Sharma)، یکی از محققین اصلی این پروژه و زیست شناس سلول‌های بنیادی در موسسه پزشکی سیدرز-ساینای می‌گوید: این اولین بار است که سلول‌های بنیادی پرتوان القایی به طور کامل در فضا ساخته می‌شوند. این سلول‌ها بسیار قدرتمند هستند زیرا می‌توانند با نمونه‌برداری کوچکی از پوست یا خون طی فرآیندی به نام «برنامه‌ریزی مجدد» که چند هفته طول می‌کشد ساخته شوند.

تحقیقات این تیم توسط کمک مالی ناسا تامین می‌شود. اما مواد آنها توسط ماموریت اکسیوم ۲ که دومین پرواز به ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط این شرکت مستقر در تگزاس است، به فضا می‌رود. این پرتاب قرار است در روز نهم ماه مه پرتاب شود.

این اولین ماموریت از سه ماموریت برنامه‌ریزی شده توسط محققان سیدرز-ساینای طی دو سال آینده خواهد بود. در طول این راه، دانشمندان بررسی خواهند کرد که آیا پرواز فضایی برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های بنیادی پرتوان را تغییر یا افزایش می‌دهد و همچنین توانایی آنها برای تقسیم و تمایز پس از ساخته شدن را بررسی خواهند کرد. اگر این آزمایش‌ها و سایر آزمایش‌های مرتبط با سلول‌های بنیادی ثمربخش باشد، فضا به خوبی می‌تواند به بخش مهمی از این زمینه‌ی تحقیقاتی در حال رشد تبدیل شود.

منبع:ایسنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی