۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۰۲:۰۰

یک کیت تشخیصی، می‌تواند انواع مختلف سرطان را شناسایی کند

محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا آزمایش جدیدی را برای تشخیص نشانگرهای زیستی سرطان ارائه کرده‌اند. در این سیستم حسگری، از نانوذرات طلا استفاده شده که به مولکول رنگ می‌چسبد. در حضور نشانگر مورد نظر، طلا از رنگ جدا شده و رنگ شروع به درخشش می‌کند.

به گزارش «نبض فناوری»، هنگامی که پزشکان در حال بررسی موارد مشکوک به سرطان هستند، آن‌ها به آزمایش‌های نشانگر مراجعه می‌کنند تا به کمک آن‌ها تشخیص را انجام دهند. با داشتن یک سیستم آزمایشی مناسب و نمونه‌های بیمار، پزشکان می‌توانند به سرعت بیماری را شناسایی کرده و روش‌درمانی دقیق و مؤثر برای بیماران به کار گیرند.

تیمی به سرپرستی شیمی‌دانان دانشگاه ایالتی فلوریدا، آزمایش جدیدی را برای تشخیص نشانگرهای بیولوژیکی مربوط به چندین نوع سرطان ارائه کرده است. نتایج تحقیقات آن‌ها در نشریه Journal of the American Chemical Societ منتشر شده است.

هدی ماتوسی از محققان این پروژه می‌گوید: «ابزارهای بهتر برای تشخیص سرطان به معنای درمان مؤثرتر برای بیماران است. هدف ما در این تحقیق ساخت یک حسگر زیستی بود که در حضور نشانگرهای سرطان فعال شود و ابزاری دیگر برای مشکل تشخیص این بیماری ارائه دهد.»

این پلتفرم حسگری از نانوذرات طلا و مولکول‌هایی به نام پپتیدها ساخته شده است که با رنگ برچسب‌گذاری شده‌اند. اجزای این حسگر توسط پیوندهای شیمیایی به هم متصل می‌شوند و نانوذرات طلا به دلیل اتصال به مولکول رنگ، در حضور نور UV از درخشش مولکول رنگ جلوگیری می‌کند. هنگامی که نمونه بیمار حاوی آنزیم MMP-۱۴ باشد که نشانگری برای انواع مختلف سرطان‌ها است، پیوندهای موجود در پپتیدها را می‌شکند و مولکول رنگ از طلا جدا می‌شود. بدون اتصال به طلا، رنگ می‌تواند نور را جذب کند و شروع به درخشش کند.

ماتوسی می‌افزاید: «شما با سیستمی تاریک کار را شروع می‌کنید که می‌توانیم از آن به عنوان دوره خاموش یاد کنیم. وقتی آنزیم را وارد این سیستم می‌کنید، همانند یک سوئیچ نور سیستم روشن می‌شود و نور ساطع می‌کند.»

درخشش نور از نمونه بستگی به غلظت آنزیم و زمان برهمکنش دارد. محققان با اندازه‌گیری این نور، می‌توانند داده‌هایی را تولید کنند که در صورت وجود نشانگر سرطان در نمونه آن‌ها را مطلع کند.

ماتوسی و تیمش سیستم خود را با آنزیم MMP-۱۴ آزمایش کردند اما آن‌ها قصد دارند این تحقیق را به کارهایی که با زنجیرهای پپتیدی بیشتری با سایر نشانگرهای سرطان آنزیم مطابقت دارد، گسترش دهند. با پیشرفت بیشتر، این فناوری می‌تواند به دانشمندان این امکان را دهد تا از یک آزمایش، برای تشخیص انواع سرطان‌ها به طور همزمان استفاده کنند.