۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

کشف سرنخ‌های جدید برای مقابله با بیماری سرطان

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» به طور حتم واژه سرطان به گوشتان خورده و هنگام شنیدن این کلمه همیشه یک حس ناخوشایندی به آدم دست می‌دهد و تصور می‌کنند که هیچ راه درمانی برای آن وجود ندارد، ولی امروزه با پیشرفت‌هایی که در درمان سرطان صورت گرفته است، نقطه امیدی برای غلبه بر این بیماری به وجود آمده است. در گذشته متاسفانه برخی از انسان‌ها به دلیل نبود دانش و علم کافی جان خود را از دست می‌دادند، اما امروزه با پیشرفت علم و دانش راه‌هایی برای مبارزه با این بیماری حاصل شده و راه‌های جدیدی نیز کشف می‌شود.

لازم به ذکر است که سرطان از یک نقطه در بدن شروع می‌شود و اگر زود تشخیص داده نشود، می‌تواند تمام بدن فرد بیمار را درگیر کند. در حالت عادی، پس از رشد و تقسیم شدن سلول‌های بدن، سلول‌های جدیدتری به وجود می‌آیند که بدن به آن‌ها نیاز دارد. در صورتی که سلول‌ها پیر شوند، از بین رفته و سلول‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌شوند. هنگامی که فرد دچار سرطان می‌شود، این عملکرد دچار اختلال می‌شود و به جای این که سلول‌های پیر از بین بروند، همچنان باقی می‌مانند. این سلول‌ها در صورتی که بدون وقفه شروع به تقسیم شدن کنند، سبب به وجود آمدن تومور در بدن فرد بیمار می‌شوند.

چه عواملی باعث بروز سرطان می‌شوند؟

عوامل زیادی در بروز سرطان تاثیر بسزایی دارند. بعضی از این عوامل ناشناخته هستند، ولی عوامل شناخته شده‌ای از جمله عوامل محیطی و سبک زندگی نیز در بروز سرطان موثر هستند.
قرار گرفتن در معرض مواد شیمیای و سمی: موادی مانند بنزین، آزبست، نیکل، تنباکو، سیگار، کادمیوم و… از جمله مواد خطرناکی هستند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

مصرف بیش از حد شکر: شکر یکی از موادی است که مصرف بیش از اندازه آن نه تنها موجب دیابت در بدن فرد می‌شود، بلکه خطر ابتلا به سرطان را نیز بالا می‌برد.

توده‌های سرطانی از شکر برای بزرگ شدن خود، تغذیه می‌کنند و عاملی برای رشد این توده‌ها است.

غذا‌های آماده: غذا‌هایی که داخل پلاستیک قرار بگیرند، دارای تاریخ مصرف طولانی باشند و ساندویچ‌ها و فست فود، ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

مایعات داغ: نوشیدن مایعات داغ که سبب سوختن زبان می‌شوند، ممکن است سبب سرطان شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود که از نوشیدن مایعات بسیار داغ که سبب سوزش زبان و گلو می‌شود، خودداری کنید.

تابیدن مستقیم آفتاب به پوست: افرادی که مدام از صندلی‌های آفتاب گیر کنار ساحل استفاده می‌کنند، ۷۵ درصد در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند.

کار شبانه: کار کردن در هنگام شب سبب بر هم ریختن نظم خواب می‌شود. به همین دلیل می‌تواند یکی از دلایل بروز سرطان در بدن شود.

مصرف آب آلوده به آرسنیک: به دلیل این که پوسته زمین حاوی مواد خطرناکی به نام آرسنیک است، در نتیجه آب‌های زیر زمینی زیادی به این ماده آغشته می‌شوند که سبب ابتلا به سرطان می‌شود.
دانشمندان در نتیجه تحقیقاتی که بر روی انواع سرطان انجام داده اند، متوجه شده اند که عوامل ساده و روزمره که افراد به راحتی از کنار آن‌ها عبور می‌کنند، نقش عمده‌ای در بروز بیماری سرطان داشته است.

براساس این گزارش امروزه دانشمند سرنخ‌های زیادی برای مبارزه با این بیماری کشف کردند. دانستن اینکه آیا تومور ممکن است رشد کند یا به سایر قسمت‌های بدن بیمار گسترش یابد، می‌تواند کلید بقا باشد. اکنون دانشمندان یک قدم به کشف توانایی پیش‌بینی درست آن نزدیک‌تر شده‌اند. محققان مستقر در موسسه فرانسیس کریک و دانشگاه کالج لندن (UCL) توضیح دادند که چگونه تغییرات در DNA سلول‌های سرطانی آن‌ها را قادر به پیش‌بینی چگونگی شناخت سلول‌هایی می‌کند که در آینده رفتار خواهد کرد. این شامل مکان و زمان گسترش سرطان به سایر قسمت‌های بدن در فرآیندی به نام متاستاز است که مسئول اکثر مرگ و میر‌های سرطان در سراسر جهان است. این یافته‌ها می‌تواند روزی به پزشکان اجازه دهد تا از یک آزمایش خون برای پیش‌بینی چگونگی رشد و گسترش سرطان بیمار استفاده کنند و آن‌ها را قادر می‌سازد آن را ردیابی کنند و به سرعت درمان را در زمان واقعی تطبیق دهند. همچنین یک مسیر ممکن را ارائه می‌دهد که از طریق آن پزشکان می‌توانند خطر بازگشت بیماری را پس از جراحی تجزیه و تحلیل کنند.
یافته‌های محققان طی هفت مقاله اخیر

تومور‌ها می‌توانند از جمعیت‌های مختلفی از سلول‌های سرطانی تشکیل شوند که حامل مجموعه‌ای از ژن‌ها هستند که دائماً در حال تغییر هستند. هرچه تنوع این تومور‌ها بیشتر باشد، احتمال بازگشت سرطان بیمار در عرض یک سال پس از درمان بیشتر می‌شود. برخی از الگو‌های تغییرات DNA هنگامی که در تومور بیمار مشاهده می‌شود، نشان می‌دهد که سرطان در مرحله بعدی چه می‌کند. این الگو‌ها می‌توانند به پزشکان نشان دهند که کدام قسمت‌های تومور ممکن است در آینده رشد کرده و به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد. آزمایش خون می‌تواند برای نظارت بر این تغییرات در DNA تومور در زمان واقعی مورد استفاده قرار گیرد و به پزشکان کمک کند علائم اولیه بازگشت سرطان یا عدم پاسخ به درمان را تشخیص دهند.