۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۰

ابرها باعث مقاومت باکتری ها می‌شوند

مطالعه اخیرا انجام شده توسط دانشمندان نشان داد که ابرهای تیره باکتری‌های مقاوم به دارو را در فواصل طولانی حمل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری»به نقل از ساینس دیلی، دانشمندان اعلام کردند که ابرهای تیره حمل کننده باکتری‌های مقاوم به دارو هستند و این باکتری‌ها معمولاً روی سطح پوشش گیاهی مانند برگ‌ها یا در خاک زندگی می‌کنند.

دانشمندان فرانسه و کانادا دریافتند که باکتری‌ها توسط باد به جو منتقل شده و می توانند مسافت های طولانی  در سراسر جهان و ارتفاعات بالا روی ابرها طی کنند.

این یافته در نسخه ماه گذشته مجله Science of The Total Environment منتشر شد و  در آن محققان دانشگاه لاوال در شهر کبک و دانشگاه کلرمون اوورگن در مرکز فرانسه ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را در باکتری‌های موجود در نمونه‌های ابر جستجو کردند.

نمونه‌ها از یک ایستگاه تحقیقاتی جوی در ارتفاع ۱۴۶۵ متر بالاتر از سطح دریا در بالای قله پوُی-دو-دُم (آتشفشان خاموش در مرکز فرانسه) بین سپتامبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۱ گرفته شدند. تجزیه و تحلیل مه بازیابی شده نشان داد که آنها حاوی بین 330 تا بیش از 30هزار باکتری در هر میلی‌لیتر آب موجود در ابر هستند؛ که به طور متوسط حدود 8هزار باکتری در هر میلی لیتر است. آنها همچنین 29 زیرگروه از ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک را در باکتری شناسایی کردند.

مقاومت دارویی زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها قرار می‌گیرند و در طول نسل‌ها نسبت به آنها ایمنی ایجاد می‌کنند.

مقامات بهداشتی بارها هشدار داده‌اند که این سازگاری‌ها درمان برخی عفونت‌های باکتریایی را دشوارتر و در برخی موارد غیرممکن می‌کند زیرا استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در مراقبت‌های بهداشتی و کشاورزی همچنان در حال افزایش است.

این مطالعه هیچ نتیجه‌ای در مورد اثرات بالقوه انتشار باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک بر سلامتی ارائه نکرد.

منبع:فارس