کد خبر: ۳۵۱۴۱
|
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

چه تعداد کسب وکار از طریق درگاه ملی موفق به اخذ مجوز شدند؟

وزارت اقتصاد آمار کسب وکار‌هایی که موفق به اخذ مجوز از درگاه ملی شدند را اعلام کرد و گفت از فروردین‌ماه سال گذشته تا ۱۵ اردیبهشت امسال ۸۴۴ هزار و ۵۶۶ درخواست صدور مجوز در درگاه ملی مجوز‌های کشور ثبت شده است که از این تعداد ۳۱۳ هزار و ۴۱۰ متقاضی موفق به دریافت مجوز از همین طریق شده‌اند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» اخذ مجوز برای هر کسب و کاری در مرحله نخست بسیار حیاتی است چرا که در صورت داشتن مجوز به راحتی می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

امروزه اخذ مجوز از طریق درگاه ملی امکانپذیر است و افراد به صورت غیرحضوری می‌تواند مجوز لازم را برای کسب و کار خود دریافت کنند. می‌توان گفت که در سال‌های گذشته مجوز کسب‌وکار‌ها از طریق سامانه‌های تخصصی هر دستگاه صادر می‌شد؛ اما بررسی‌ها، نشان داد که بیشتر سامانه‌های تخصصی دچار اختلالات و معایبی بوده که فرآیند صدور مجوز را دشوار کرده است. از جمله این موانع می‌توان به عدم پاسخ‌دهی به استعلام‌ها و تأییدیه‌های لازم برای صدور مجوز از طرف دستگاه‌ها و الکترونیکی نشدن مراحل صدور مجوز اشاره کرد. ریشه عدم همکاری دستگاه‌ها در صدور مجوز، تعارض منافع موجود در مدیران متولی صدور مجوز است.

براساس این گزارش تنها راه تسهیل صدور مجوز کسب و کار، این است که مرکز ملی پایش کسب‌وکار به عنوان متولی صدور مجوز کسب و کار اقدامات لازم را برای این امر مهم انجام داده و تمامی اقدامات دستگاه‌های اجرایی برای صدور مجوز را زیر ذره‌بین قرار دهد. چرا که این مرکز تمامی مراحل صدور مجوز را برای متقاضیان شفاف کرده و به عنوان واسطه متقاضی و صادر کننده مجوز، تمامی استعلام‌ها و تأییدیه‌های لازم برای صدور مجوز‌های کسب‌وکار را از دستگاه‌های مربوطه اخذ می‌کند.

برهمین اساس وزارت اقتصاد دیروز آمار کسب وکار‌هایی که موفق به اخذ مجوز از درگاه ملی شدند را اعلام کرد. می‌توان گفت از فروردین‌ماه سال گذشته تا ۱۵ اردیبهشت امسال ۸۴۴ هزار و ۵۶۶ درخواست صدور مجوز در درگاه ملی مجوز‌های کشور ثبت شده است که از این تعداد ۳۱۳ هزار و ۴۱۰ متقاضی موفق به دریافت مجوز از همین طریق شده‌اند.

همچنین ۴۰۸ هزار و ۲۲۲ درخواست بررسی و رد شده است و ۱۱۹ هزار و ۷۹۱ درخواست در دست بررسی است و بررسی ۸۳ هزار و ۷۷۲ درخواست صدور مجوز با تاخیر مواجه شده است و به این ترتیب شاخص کل پاسخگویی به ۹۰.۱ درصد در درگاه ملی مجوز‌ها رسیده است.

در مجموع در بازه زمانی ذکر شده تا این تاریخ چهار هزار و ۵۶۱ عنوان مجوز به درگاه ملی مجوز‌ها متصل شده که ۹۶.۸ درصد مجوز‌های کسب و کار را شامل می‌شود.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی