کد خبر: ۳۵۱۶۲
|
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰

بیل گیتس: نیروگاه‌های «ناتریومی» تا سال ۲۰۳۰ آماده می‌شوند

در حالی که یک استارتاپ با سرمایه‌گذاری بیل گیتس از برنامه‌هایی برای توسعه یک کارخانه ۱.۲ گیگاواتی الکترولیز در ماساچوست که قوی‌ترین الکترولیزهای جهان را تولید می‌کند، پرده برداشته است، بیل گیتس می‌گوید نیروگاه «ناتریوم» که همان پیشرفت هسته‌ای بعدی است، ممکن است تا سال ۲۰۳۰ آماده شود.

به گزارش «نبض فناوری»، آی‌ای اعلام کرد، ادعا می‌شود دو پروژه مهمی که توسط شرکت‌های تحت حمایت بیل گیتس راه‌اندازی شده‌اند، انقلابی در انرژی پاک در ایالات متحده به راه خواهند انداخت و گذار به سوی استفاده کامل از انرژی سبز را تسریع می‌کنند.

بر اساس آنچه در وبلاگی که توسط این سرمایه‌گذار میلیاردر و یکی از بنیانگذاران شرکت بزرگ مایکروسافت منتشر شده، استارتاپی موسوم به TerraPower که او در سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی کرد، در حال برنامه‌ریزی برای توسعه یک نیروگاه هسته‌ای نسل جدید به نام ناتریوم(Natrium) است که ممکن است تا سال ۲۰۳۰ عملیاتی شود.

گیتس در این وبلاگ می‌گوید: جهان باید روی انرژی هسته‌ای شرط‌بندی کند. هیچ یک از منابع پاک دیگر به این اندازه قابل اعتماد نیستند و هیچ یک از منابع معتبر دیگر به این اندازه پاک نیستند.

پروژه ناتریوم از سدیم مایع برای خنک کردن راکتور خود به جای آب خنک‌کننده معمولی استفاده می‌کند تا مشکلات و چالش‌های اصلی انرژی هسته‌ای را برطرف کند. بدین ترتیب، احتمال انفجار کاهش می‌یابد، زیرا سدیم مایع می‌تواند گرمای بسیار بیشتری را بدون افزایش فشار از راکتور جذب کند و مهم‌تر از همه اینکه حتی اگر نیروگاه برق خود را از دست بدهد، به خنک شدن ادامه می‌دهد.

علاوه بر این، طراحی این نیروگاه دارای یک فناوری ذخیره انرژی ویژه است که ادغام با سیستم‌های قدرت موجود را تسهیل می‌کند.

به گفته بیل گیتس، ساخت این تأسیسات تقریباً ۱۶۰۰ شغل ایجاد می‌کند. وی در این وبلاگ خاطرنشان کرد: من در مورد این پروژه به دلیل معنایی که برای آینده دارد، هیجان‌زده هستم. این نوعی تلاش است که به آمریکا کمک می‌کند تا استقلال انرژی خود را حفظ کند.

در همین حال، شرکت الکتریک هیدروژن(Electric Hydrogen)، استارتاپی که توسط بیل گیتس تامین مالی می‌شود، برنامه‌هایی برای توسعه یک کارخانه ۱.۲ گیگاواتی الکترولیز در ماساچوست دارد.

این شرکت مستقر در کالیفرنیا امیدوار است از طریق صرفه‌جویی در مقیاس انبوه و یک الکترولیز ۱۰۰ مگاواتی کم‌هزینه و کارآمد و غول‌پیکر، هزینه تولید هیدروژن سبز را کاهش دهد.

این تا حد زیادی اتفاق بزرگی است و استارتاپ «الکتریک هیدروژن» معتقد است با این پیشرفت بزرگ می‌تواند سیستم‌های تولید هیدروژن سبز ارزان‌تری را ارائه دهد.

رفیع گارابدیان مدیرعامل الکتریک هیدروژن در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: کارخانه‌های زیادی در صنعت ما وجود دارد، اما ظرفیت واقعی زیادی در حال ساخت نیست. ما تعداد زیادی سفارش مشتری برای انجام داریم و به سرعت در حال ساخت و ارسال قوی‌ترین الکترولیزهای جهان هستیم.

الکتریک هیدروژن سال گذشته ۱۹۸ میلیون دلار بودجه از طرف حامیان با نفوذی مانند آمازون و میتسوبیشی دریافت کرد.

به نظر می‌رسد این شرکت به جای حوزه‌هایی مانند حمل و نقل یا گرمایش که جایگزین‌های الکتریکی به راحتی در دسترس هستند، بر روی تولید هیدروژن برای استفاده در صنایع چالش برانگیز تمرکز کرده است.

در بیانیه مطبوعاتی این شرکت آمده است: الکتریک هیدروژن انتظار دارد که فناوری آن استانداردی را برای کاهش هزینه در سطح صنعتی ایجاد کند تا هیدروژن سبز را ارزان‌تر از جایگزین‌های فسیلی کند.

هیدروژن سبز یک صنعت رو به رشد است که با آزاد کردن پیوندهای شیمیایی که آب را همراه با برق تجدیدپذیر نگه می‌دارد، این پتانسیل را دارد که تأثیر فوری بر بحران آب و هوای جهانی داشته باشد.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی