کد خبر: ۳۵۱۷۰
|
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۹

توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای برای کاهش مصرف آب کشاورزی

درصد بالایی از آب‌های شیرین سطحی و زیرزمینی مورد استفاده در جهان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. تامین نیاز زیست‌محیطی رودخانه‌ها و دریاچه‌ها سبب پایداری و سلامت اکولوژی آنها می‌شود.

به گزارش «نبض فناوری»، در بیشتر مناطق جهان استفاده از آب در کشاورزی موجب کاهش میزان نیاز زیست‌محیطی رودخانه‌ها و دریاچه‌ها شده است. کشاورزان به علت کسب سود اقتصادی بیشتر همواره تقاضای مصرف آب بیشتری دارند.

در مناطق خشک و نیمه خشک به علت تغییرات آب و هوایی و تغییرات شدید کاربری اراضی، مدیریت جامع منابع آب اهمیت بسزایی پیدا کرده است. باتوجه به کمبود آب در این مناطق، دسترسی آزاد به منابع آب سطحی و زیرزمینی می‌تواند به سرعت منجر به افزایش برداشت از آن برای مصارف گوناگون شود. به علاوه اینکه برداشت از منابع سطحی و زیرزمینی در خشکسالی‌ها شدت بیشتری پیدا می‌کند.

کشت محصولات کشاورزی در محیط گلخانه به علت ایجاد شرایط مناسب رشد گیاه در طول سال، افزایش چند برابری تولید و کاهش آب مصرفی یکی از راه‌کارهای اصلی استفاده بهینه از منابع آب به شمار می‌رود.

یکی از عوامل موثر بر میزان آب مصرفی و تولید محصولات کشاورزی، مدیریت عوامل مختلفی همچون سیستم گرمایش، سیستم سرمایش، تهویه، آبیاری، تراکم کشت، پوشش‌های کاهش دهنده تابش ورودی، تنظیم رطوبت و میزان co2 در داخل گلخانه‌ها است.

یکی از راه‌کارهای اجرایی قابل حصول، حفظ و بهبود منابع آب زیرزمینی و حفظ و افزایش تولید محصولات کشاورزی، متناسب سازی حذف کشت در محیط باز و جایگزینی آنها با گلخانه‌ها است. تنظیم نسبت توسعه گلخانه‌ها با حذف کشت در محیط باز در هر منطقه متفاوت بوده و متاثر از عواملی همچون راندمان متوسط آبیاری منطقه، فناوری تولید و مصرف آب به‌کار رفته در گلخانه‌ها و متوسط آب برداشتی برای هر هکتار کشت در محیط باز است.

بررسی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای نشان می‌دهد که نوع سیاست‌ها و نحوه اجرای توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای دانش‌بنیان می‌توانند باعث افزایش تولید محصولات کشاورزی و همچنین کاهش و یا افزایش تراز آب زیرزمینی در آبخوان‌های یک حوضه آبخیز شود.

تأثیر منفی بر منابع آب زیرزمینی زمانی ایجاد می‌شود که رویکرد دستگاه‌های اجرایی متمرکز بر افزایش تولید و عدم جایگزینی اراضی کشاورزی سنتی با شهرک‌های گلخانه‌ای بوده و متناسب با راندمان آبیاری هر یک از آنها نباشد.

این امر باعث فشار بیشتر برمنابع آب زیرزمینی جهت تامین نیاز تبخیر و تعرق گیاهان کشت شده در محیط گلخانه‌ها خواهد شد. در مقابل تأثیر مثبت بر آبخوان‌ها و افزایش تراز آب زیرزمینی زمانی ایجاد می‌شود که سطح کشت اراضی سنتی کاهش یافته و تبخیر و تعرق واقعی گیاهان کشت شده در شهرک‌های گلخانه‌ای که با ابزار و فناوری روز مجهز شده‌اند نسبت به اراضی سنتی حذف شده کمتر باشد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی