کد خبر: ۳۵۲۰۳
|
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۸

قانعی: امنیت غذایی در اتصال با فناوری‌های زیستی به توسعه صادرات منجر می‌شود

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری معتقد است که ورود زیست‌فناوران به حوزه ایمنی غذایی نقش اثرگذاری در توسعه اقتصاد، تولید و اشتغال دارد.

به گزارش «نبض فناوری»، در شرایط دشواری که در بازارهای جهانی در اثر کاهش عرضه و افزایش قیمت محصولات استراتژیک کشاورزی پیش آمده است؛ همه کشورها با سیاست‌گذاری های مدیریتی به دنبال بومی‌سازی محصولات و تامین نیازهای خود در حوزه تامین امنیت غذایی هستند.

امنیتی که با به‌کارگیری راهکارهای علمی و فناورانه محقق می‌شود و در کنار آن با ایجاد بازارهای رقابتی می‌توان به تامین نیازهای بومی و صادرات محصولات باکیفیت تولید شده نیز دست یافت. در این شرایط جدید که قواعد بازی در تامین غذا در دنیا تغییر کرده است، اگر خواهان تولید محصولات کشاورزی، دامی و غذایی رقابت‌پذیر و دستیابی به امنیت غذایی کشور هستیم، باید ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوران به این حوزه را تسهیل کنیم.

بنا به گفته مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، اگر ترکیب اقتصاد، تولید و اشتغال را هدف گرفته‌ایم یکی از بهترین فرصت‌ها؛ ورود به حوزه تامین امنیت غذایی و استفاده از فناوری‌های زیستی در این حوزه است.

وی می‌گوید: اگر به شکل درست و منطقی به این حوزه وارد شویم بیشترین تاثیر بر روی صادرات و واردات محصولات کشاورزی را تجربه خواهیم کرد. البته ایجاد بازار صادراتی برای فناوران این حوزه نیازمند تامین زیرساخت‌ها و پیش‌زمینه‌های لازم است.

کارشناسان معتقدند که با حمایت از ایجاد نام و نشان (برند)‌های تجاری معتبر در عرصه بین‌المللی و توسعه خوشه‌ها، کنسرسیوم‌ها و هلدینگ‌های تولیدی-‌تجاری که در برگیرنده فعالان بخش خصوصی زنجیره ارزش صنعت غذا از مزرعه تا سفره هستند می‌توان به امنیت غذایی پایدار و بازاری باثبات برای فعالان این حوزه دست یافت.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی