کد خبر: ۳۵۳۸۰
|
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۰

هوش مصنوعی می‌تواند بیماری آلزایمر را تشخیص دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند علائم اولیه بیماری آلزایمر را در الگوهای گفتاری افراد تشخیص دهد.

به گزارش «نبض فناوری»، گروهی از محققان آمریکایی به منظور تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر، پیش از بروز علائم مربوط به آن، بررسی‌های جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف از ابزارهای پیشرفته یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی (NLP) استفاده کردند و ۲۰۶ نفر را مورد ارزیابی قرار دادند. ۱۱۹ نفر آن‌ها معیارهای زوال شناختی خفیف را داشتند و ۹۲ نفر دیگر درگیر هیچ مشکلی نبودند.

افراد شرکت‌کننده در مطالعه چندین آزمون شناختی استاندارد انجام دادند. همچنین از آن‌ها خواسته شد در مورد تصاویر ارائه شده صحبت کنند. محققان تجزیه و تحلیل گفتار افراد را با نمونه‌های مایع مغزی نخاعی و اسکن‌های MRI آن‌ها مقایسه کردند تا مشخص شود نشانگرهای زیستی دیجیتالی تا چه اندازه قادر است اختلالات شناختی خفیف و ضعیف و همچنین پیشرفت بیماری آلزایمر را تشخیص دهد.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که هوش مصنوعی و ابزارهای مرتبط با آن قادر است اختلالات شناختی خفیف را از طریق الگوهای گفتاری افراد تشخیص دهد. هوش مصنوعی می‌تواند بیماری آلزایمر را پیش از بروز هرگونه علائم از این طریق شناسایی کند. در صورتی که مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد و نتایج به دست آمده تایید شود، استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌تواند به پزشکان برای غربالگری آسان‌تر افراد در معرض خطر کمک شایانی بکند.

نتایج این مطالعه در مجله Diagnosis, Assessment & Disease Monitoring منتشر شده است.

منبع/ ایمنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی