کد خبر: ۳۵۵۴۹
|
۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

آیا ارز‌های دیجیتال در ایران هویت قانونی پیدا کرد؟

در حال حاضر به طور رسمی نمی‌توان گفت که فعالیت در حوزه ارز‌های دیجیتال در ایران قانونی هست یا خیر؟

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری»  طی سال‌های اخیر رمزارز‌ها یا ارز‌های دیجیتال پای به عرصه کسب وکار گذاشتند که با ورودشان تحولات چشمگیری را در رونق اقتصادی برخی از کشور‌های ایجاد کردند این نوع کسب و کار هنوز در کشورمان به رسمیت کامل شناخته نشده است و تنها برخی از صرافی‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند.‌

می‌توان گفت که ارز دیجیتال یا پول رمزنگاری شده، یک ارز و پول مبتنی بر فناوری است که از رمزنگاری دیجیتالی استفاده می‌کند تا ایجاد، ذخیره کردن و انتقال واحد‌های پولی را کنترل کند.

با توجه به گزارش‌های حاصله، ارز‌های دیجیتال در حال حاضر در ایران به شکل قانونی طبقه‌بندی نمی‌شوند و خالی از هویت قانونی هستند. یعنی هیچ قانون خاصی در مورد آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین در حال حاضر به طور رسمی نمی‌توان گفت که ارز‌های دیجیتال در ایران قانونی هستند. اما در دسته غیرقانونی نیز طبقه‌بندی نمی‌شوند. به نظر می‌رسد که دولت در حال بررسی و تحقیق در مورد این موضوع است. برخی آن را تهدیدی برای اقتصاد می‌دانند، ولی برخی دیگر پتانسیل آن را برای آینده اقتصاد مثبت می‌دانند.

در حال حاضر تنها دو صرافی قابل اعتماد در حوزه ارز‌های دیجیتال به ایرانیان خدمات می‌دهند. بانک مرکزی ایران تاکنون هیچ اظهارنظر علنی یا رسمی در مورد ارز‌های دیجیتال ارائه نداده است. همچنین هیچ قانون یا مقرراتی هم در این زمینه تصویب نشده است. با این حال، برخی مقامات ایرانی نظرات متفاوتی درباره ارز‌های دیجیتال دارند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مهدی
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
بانک های محترم انقدر به مردم اجحاف کرده اند که خرید ارز دیجیتال و تبادل آن خیلی از سپرده گذاری ایمن تر و پر سود تر است.
0
0
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی