کد خبر: ۳۷۶۴
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

مروری بر بیانیه دیوار و شیپور در رابطه با فیشینگ در فضای مجازی

به نظر می‌رسد با اتفاق‌های اخیر که برای کاربران دیوار و شیپور دو پلتفرم خرید و فروش افتاده است، فیشرها راه‌های جدید برای کلاه‌برداری پیدا کرده‌اند. در این راستا شیپور و دیوار بیانیه‌هایی را منتشر کردند که در ادامه به مرور آنها می‌پردازیم.

به گزارش نبض فناوری فیشینگ به تعریف ساده نوعی کلاه‌برداری است که فیشر بدون اطلاع کاربر و از طریق طریق جعل وب‌سایت، به اطلاعات و حساب بانکی او دسترسی پیدا می‌کند.
به‌گفته‌ی رئیس پلیس فتا ایران، 60 درصد جرم‌های سایبری به فیشینگ مربوط است. در همین راستای نهادهای مربوط اعلام کرده‌اند که با اجرایی رمزپویا این سرقت‌ها به صفر می‌رسد. اما به نظر می‌رسد با اتفاق‌های اخیر که برای کاربران دیوار و شیپور دو پلتفرم خرید و فروش افتاده است، فیشرها راه‌های جدید برای کلاه‌برداری پیدا کرده‌اند.

به گفته کاربران پس از اینکه افراد شماره خود را در این پلتفرم‌ها ثبت می‌کنند پیامک غیرواقعی از سوی کلاه‌برداران ارسال می‌شود که از کاربر می‌خواهد تا وجه خود را از طریق لینک تقلبی پرداخت کند که در نهایت باعث کسر وجه از حساب کاربر می‌شود. در ادامه بیانیه این دو پلتفرم را می‌خوانید:

شیپور در راستای جلوگیری از سواستفاده‌های کلاهبرداران و شیادان در فضای مجازی که با ارسال پیامک‌های دروغین باعث ضرر و زیان کاربران شده‌اند؛ اعلام کرد: این پلتفرم هرگز پیامی مبنی بر پرداخت وجه برای به روزرسانی آگهی برای کاربران خارج از فضای شیپور ارسال نمی‌کند و از کاربران خواست که به این دست از پیامک‌ها برای پرداخت وجه اعتماد نکنند.



شیپور در بیانیه خود گفت که همه پرداخت‌ها برای بروزرسانی و ویترین از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن شیپور بوده و هیچ لینک دیگری به صورت جداگانه برای کاربران ارسال نمی‌شود. همچنین به منظور آگهی کاربران از مدت‌ها پیش بلافاصله بعد از ثبت آگهی پیام هشدار برای عدم پرداخت وجه خارج از فضای شیپور برای کاربر فقط در قالب نوتیفیکیشن برای آگهی‌دهنده ارسال می‌شود و برای فضای گفت‌وگوی آنلاین شیپور هم در همان ابتدا پیام هشدار برای کابران نمایش داده است.

شیپور در پایان تاکید کرد که زمینه ایجاد فضای امن و ارتقای امنیت کاربران خود تلاش دارد و تقاضا دارد به همه موارد امنیتی به خوبی توجه کنید تا مانع سودجویی کلاشان و کلاهبرداران در فضای مجازی شود.

اما کاربران دیوار هم قربانی روش‌‌های جدید فیشینگ قرار گرفته‌اند.این پلتفرم هم مانند شیپور به کاربران خود اعلام کرد که هر گونه پیام برای پرداخت در بخش «مدیریت آگهی» و «دیوار من» روی دامنه واقعی سایت دیوار یا داخل اپلیکیشن انجام می‌شود و از کاربران خود خواست که پس از انتشار آگهی به پیام‌هایی با سرشماره‌ناشناس اعتماد نکنند و در صورت دریافت هر گونه پیامی با پشتیبانی دیوار تماس بگیرند که پیامک و لینک فیلتر شود. به گفته دیوار با هماهنگی این پلتفرم و دیگر کسب‌وکارهای اینترنتی با معاونت فضای مجازی داداستانی کل کشور، روزانه تعداد زیادی از سرشماره‌های پیامکی و لینک‌های جعلی فیشینگ فیلتر می‌شوند
ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی