کد خبر: ۳۸۳۶
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

رستوران‌داری به سبک ایرانی با سفره‌چی

گپی کوتاه با سروش شهبازی، هم‌بنیان‌گذار بازی سفره‌چی
سفره‌چی یکی از بازی‌های ایرانی است که سال 97 وارد بازار شد و توانست در مدت زمان کوتاهی به تعداد کاربر قابل توجهی دست پیدا کند. شاید مهم‌ترین و قابل توجه‎ترین نکته این بازی که در سبک رستوران داری طراحی و ساخته شده مزین شدنش به رنگ و لعاب فرهنگ ایرانی است.

چندسالی است پای بازی‌ها به گوشی‌های هوشمند رسیده و در سراسر جهان کودکان و بزرگسال بسیاری را با خود همراه کرده است. تا جایی که اغلب اسمارت فون‌ها پر شده‌اند از بازی‌هایی که وقت و تنهایی آدم‌ها را پر می‌کنند.

بازار بازی‌ها که داغ شد سرگرمی‌ها متنوع شدند و هر روز اپلیکیشنی جدید به بازار معرفی شد. تعداد بازی‌ها که بالا رفت روانشناسان زنگ خطر اعتیاد به بازی‌ها را به صدا درآوردند؛ معتادانی که در تنهایی و میان جمع چشم می‌دوزند به سطح مستطیلی گوشی‌شان و تمام همتشان را به کار می‌گیرند برای تمام کردن یک مرحله دیگر. در نبض فناوری قصد داریم علاوه بر معرفی بازی‌ها، داستان سازنده‌های آن‌ها را هم به شما بگوییم. با ما همراه باشید.

رستوران‌داری, بازی است که طرفداران زیادی در رده‌ سنی‌های مختلف به خصوص دختران دارد و علاقه‌مندان زیادی را به لیستش اضافه کرده است؛ بازی سفره چی شبیه‌ساز رستوران‌داری است، یعنی فرد غذا را برای مشتری آماده می‌کند و این فرآیند تکرار می‌شود. تعداد نصب این بازی به ۵ میلیون می‌رسد و در حال حاضر نصب فعال ۳۰۰هزارتایی دارد. مزیت سفره‌چی به رقبای خارجی خود ایرانیزه بودن آن است. در این بازی از فضای کاملا ایرانی استفاده شده که باعث همزات‌پنداری مخاطب با روند بازی می‌شود.

چگونگی شکل‌‌گیری سفره‌چی


محسن محمودآبادی و سروش شهبازی از بنیانگذاران استودیو بلوطگیمز هستند. شهبازی 27 سال دارد و به گفته خودش رویای بازی‌سازی او را به تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر سوق داده است. او پیش از ساخت بازی، کارهای مربوط به طراحی سایت و اپلیکیشن اندرویدی انجام می‌داده است. شهبازی در دورهمی استارتاپی یزد سال 93 با محسن آشنا می‌شود و مدت‌ها با هم کار می‌کنند تا اوایل سال 95 به صورت جدی وارد بازی‌سازی می‌شوند و استودیو بلوط گیمز شکل می‌‌گیرد. مسترمخ، پرسون پرسون و بازی بسکتبال خیابانی از اولین کارهایی بود که در این استودیو ساخته شد که در مقاله‌های بعدی نبض‌فناوری هر کدام را معرفی خواهیم کرد. در سال 96، آن‌ها شروع به ساخت بازی سفره‌چی کرده‌اند، یکی از بازی‌های محبوب رستوران‌داری که از همان روزهای اولیه فعالیتش جزو لیست پرفروش‌های کافه بازار قرار گرفت.

به گفته شهبازی از سال ۹۷ که سفره چی با همکاری گلیم‌گیمز به عنوان ناشر منتشر شد به صورت تقریبا دو ماه یکبار آپدیت می‌شود تا یک رستوران و محتوای جدید به بازی اضافه شود. همچنین این استودیو به تازگی بازی به نام خیاط باشی را منتشر کرده است.سفره چی سروش شهبازی، هم‌بنیان‌گذار استودیو بلوطگیمز

مدل درآمدی سفره‌چی


درآمد بازی سفره چی از دو طریق پرداخت درون‌برنامه‌ای و تبلیغات است. به این صورت که در بخش پرداخت درون برنامه‌ای کاربرها باید بخش‌هایی از بازی وسایلی را خریداری کنند که قابل ارتقا است و وسایل خریداری شده نیازمند سکه یا الماس است. کاربرها می‌توانند وارد فروشگاه بازی شوند و این سکه و الماس‌ها را بخرند که منجر به درآمد می‌شود. یکی دیگر از روش‌های درآمدزایی بازی‌ها، تبلیغات است که در حال حاضر در این بخش با مجموعه تبلیغاتی تپسل همکاری می‌کنند.

جالب است بدانید که این استودیو تا الان هیچ جذب سرمایه‌ای نداشته است. شهبازی در این‌باره می‌گوید: «از ابتدا با سرمایه شخصی کار را شروع کردیم و حتی وارد پارک فناوری یزد و ارگان‌های مشابه نشدیم. از اویل سال ۹۴ فضای زیرپله‌ای کوچکی را اجاره کرده بودیم و ماهی ۱۸۰ هزار تومان کرایه می‌دادیم و بعد وارد فضای بزرگتری شدیم  اما همیشه پرداخت اجاره را داشتیم ولی سعی کردیم با درآمد حاصل هم حقوق افراد را پرداخت کنیم و هم شرکت را تجهیز کنیم. حدود یکسال بعد از ارائه بازی به بازار، ما به نقطه سر به سر رسیدیم.»

چالش‌های بازی سازان


به گفته شهبازی یکی از چالش‌هایی آن‌ها در مدت فعالیتشان با آن روبرو شدند، مشکل سربازی است و به همین خاطر حضور در جشنواره‌های خارجی را از دست‌ داده‌اند. او می‌گوید: «دوستان زیادی از ما هستند که بخاطر مشکل سربازی باید کار را رها کنند و یک مدت زمانی را از کار دور بمانند و استارتاپ و کل استودیو را از دست بدهند فقط به این دلیل که دوسال خدمت سربازی بروند.» یکی دیگر از چالش‌ها حضور کم‌رنگ سرمایه‌گذاران در حوزه گیم است. او اعتقاد دارد که بازی‌سازی باید مانند یک فرهنگ جای خود را در جامعه باز کند.

اما در رابطه با دلایل محبوبیت بازی‌های ایرانی شهبازی دیدگاه متفاوتی دارد. به باور شهبازی یکی از محبوبیت بازی‌های موبایلی در این چند سال اخیر را ایرانیزه‌شدن بازی‌ها و استفاده از محیط‌های سنتی ایرانی، شخصیت‌های ایرانی میداند که حس همذات‌پنداری درکاربر ایجاد می‌کند.

کرونا و اثراتش!


اما در دوره توفیق اجباری خانه‌نشینی بخاطر شیوع کرونا، بازی‌ها رشد زیادی را تجربه کردند، برای مثال، بازی سفره‌چی جذب ۲۰ تا ۳۰ هزار کاربر و مابقی بازی‌های استودیو، افزایش ۵ تا ۶ هزارتایی نصب را تجربه کردند. هم‌بنیان‌گذار استودیو بلوط گیمز اعتقاد دارد که این رشد زمانی اهمیت پیدا می‌کند که منجر به درآمد شود و پس از پایان شرایط بحرانی مانند کرونا یا قطعی اینترنت کاربران بازی را پاک نکنند. با این حال او رشد سفره‌چی در دوران کرونا را مفید می‌داند و می‌گوید که بررسی رفتارهای کاربران در جهت رشد و توسعه این بازی کمک بسیاری به آن‌ها می‌کند.
یکی از فعالیت‌هایی که در راستای مسئولیت اجتماعی در دوران کرونا انجام شد و در رشد بازی‌ها تاثیر داشت، راه‌اندازی کمپین سرگرمیت با ما بود. در این میان بازی سفره‌چی ۴۰۰۰۰ هزار کاربر جذب کرد.
به اعتقاد او، به‌طور کلی بازار بازی در ایران مانند اقیانوسی می‌ماند که سهم توسعه‌دهندگان ایرانی در آن ناچیز است. او توضیح می‌دهد: «عدد شفافی از گردش مالی این بازار موجود نیست، اما طبق گزارش‌ها و تحقیقاتی که انجام شده برآورد می‌شود که میانگین درآمد ۳۰ بازی برتر کافه‌بازار، ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان در ماه است، در حالیکه این درآمد دربرابر درآمدهای جهانی، مانند یک نقطه است در اقیانوس.
ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی