کد خبر: ۳۹۱۰
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

برای مدیریت بهتر زمین کشاورزی کشتیار وارد عمل شد

سارا میرشکاری، بنیانگذار کشتیار در گفت‌وگو با نبض فناوری می‌گوید
استارتاپ کشتیار از استارتاپ‌های حوزه کشاورزی است  که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در کنار دانش کشاورزی راهکارهایی برای مدیریت دقیق‌تر و افزایش عملکرد زمین‌های کشاورزی ارائه می‌کند.

به گزارش نبض فناوری در حال حاضر امنیت غذایی یکی از مهم‌ترین چالش‌های جهان از جمله ایران است. طبق پیش بینی‌ها رشد جمعیت در دهه‌های آینده در ایران به بالای 100 میلیون نفر خواهد رسید و این زنگ خطری است برای کشور، بنابراین برای تامین غذای این جمعیت باید برنامه‌ریزی شود. یکی از این راهکارهای فناورانه  برای بهره‌وری بیشتر استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و پهپادی برای کشاورزی دقیق و هوشمندسازی مدیریت مزارع است. استارتاپ کشنیار از استارتاپ‌های حوزه کشاورزی است  که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در کنار دانش کشاورزی راهکارهایی برای مدیریت دقیق‌تر و افزایش عملکرد زمین‌های کشاورزی ارائه می‌کند. بنیانگذار این استارتاپ سارا میرشکاری است. او  ۲۶ سال دارد. میرشکاری در مقطع کارشناسی در رشته هوافضا و در مقطع ارشد در رشته فضایی تحصیل کرده است.

ایده کشتیار چگونه شکل گرفت؟

سال ۹۷ استارتاپ ویکندی با عنوان نوآوردگاه فضایی، با موضوع کاربرد صنعت فضایی  و کاربرد ماهواره‌ها روی زمین برگزار شد. من همراه خانم مشایخی، هم‌کلاسی دوران ارشدم در آن رویداد شرکت کردیم. درواقع راه ایده کشتیار همانجا شروع شد.

ایده خود را چگونه عملی کردید؟

در نوآوردگاه آموزش‌های لازم برای شکل‌گیری یک استارتاپ را دیدیم و شروع به تیم‌سازی و اجرای ایده کردیم. استارتاپ ما برگزیده شد و وارد فضای کار اشتراکی شدیم. همزمان افراد با تخصص‌های لازم را جذب و شروع به ساخت محصول اولیه کردیم.

کشتیار را برایمان تعریف کنید.

کشتیار یک دستیار هوشمند زمین‌های کشاورزی است که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در کنار دانش کشاورزی راهکارهایی برای مدیریت دقیق‌تر و افزایش عملکرد زمین‌های کشاورزی ارائه می‌کند. محصول ما یک سامانه تحت وب با مدیریت آنلاین هوشمند زمین‌های کشاورزی که با پایش مستمر زمین‌های کشاورزی و بررسی نیازهای گیاهان در تمام نقاط زمین به مدیریت دقیق زمین کمک می‌کند. طبق بررسی‌های که در کشتیار انجام شده، به‌دلیل وجود آفات،  40 درصد عملکرد زمین‌های کشاورزی کاهش پیدا کرده است. همچنین به‌دلیل اینکه  ۹۰درصد کشاورزی در کشور سنتی انجام می‌شود، زمین‌ها حاصلخیز نیستند، بنابراین باتوجه به رشد جمعیت امنیت غذایی مورد تهدید است. کشتیار به‌منظور مدیریت بهینه زمین‌های کشاورزی و رفع مشکلاتی از این دست، محصول خود را تولید کرد.

کسب‌وکار شما چه خدماتی ارائه می‌کند؟

خدمات تحت وب کشتیار شامل پایش پارامترهای بیوفیزیکی و بیوشیمیایی مانند درصد پوشش، کلروفیل و... تعیین انواع نقشه‌ها و نمودارهای مقایسه‌ای زمین در طول زمان،تخمین مراحل رشد گیاهان زراعی، یعنی محصول در هر نقطه مزرعه در کدام مرحله رشد قرار دارد، محاسبه نرخ متغیر کود و سم موردنیاز با اولویت مبارزه تکنیکال، تخمین تبخیر و تعرق واقعی و نیاز آبی مزرعه، تعیین تاریخ برداشت بهینه برای رسیدن به بالاترین عملکرد و ارائه پایگاه داده‌ای از نقاط مختلف زمین به کشاورزان. از خدمات دیگر کشتیار می‌توان به  بررسی تاریخچه، تناوب کشت و شناسایی نقاط قوت و ضعف زمین در گذشته، تهیه نقشه و تجزیه و تحلیل کاربری اراضی و تغییر پوشش زمین، پایش خسارات فیزیکی ناشی از سیل، سرمازدگی، آفت، شیوع بیماری و خشکی اشاره کرد. همچنین قصد داریم سامانه تحت وب کشتیار را ارتقا و خدماتمان را در قالب اپلیکیشن ارائه دهیم. ما قصد داریم یک سوپر اپلیکیشن طراحی کنیم که علاوه بر حوزه‌های کشاورزی در سایر حوزه‌های سنجش از دور خدمات ارائه دهد.

چه تعداد کاربر دارید؟

کاربران حاضر در پنل ما بیش از دویست نفر هستند.

آیا کشتیار در دوران کرونا شاهد رشد بود؟

از آنجا که شعار ما کشاورزی از راه دور است در این دوران کمپین «کشاورزان در خانه بمانند و زمین خود را رصد کنند» را راه‌اندازی کردیم که این موضوع باعث شد به تعداد مشتریان اضافه شود.

در مسیر کسب‌وکار خودتان با چه چالش‌هایی مواجه بودبد؟  

جلب اعتماد کشاورزان سنتی برای معرفی و تثبیت این تکنولوژی از چالش‌های ما بود که برای تشویق و قانع‌کردن آنها

پیشنهاد شراکت در افزایش سود بدون اخذ پول در طول فصل زراعی را دادیم.
ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی