کد خبر: ۴۶۱۱
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

نسخه خارجی بازی شاه دزد با حمایت ناشر آمریکایی درجه یک منتشر می‌شود

گفت‌وگو نبض فناوری با ایمان گلکار، سازنده بازی شاه دزد؛

بازی موبایلی شاه دزد یک بازی استراتژی و چند نفره است که در آن بازیکنان برای ساخت ثروتمندترین قلعه دنیا با هم رقابت می‌کنند. این بازی تاکنون موفق به کسب افتخارات زیادی در جشنواره‌های داخلی و خارجی مانند فینالیست مسابقه ایندی پرایز لندن ۲۰۱۹، نامزد بهترین بازی سال ۱۳۹۷ جشنواره ایران ساخت، فینالیست مسابقه ایندی پرایز چین ۲۰۱۸ و بهترین بازی سال از دیدگاه هنری در چهارمین جشنواره بازی سازان مستقل ایران شده است. به تازگی هم در فستیوالی در آمریکا شرکت کرده‌اند که به علت کرونا نتیجه آن اعلام نشده. در این مقاله قصد داریم تا این بازی را معرفی کنیم. با نبض فناوری همراه باشید


بازی شاده دزد به مانند بازی‌های پی‌سی یک روند فکری و تعاملی دارد. در این بازی داستان محور شما به عنوان یک غارت‌کننده به قلعه‌های پر از جادو و گنج سفر می‌کنید تا بتوانید با ترفندهایی خاص همه طلاها را غارت کند. این بازی که به صورت آنلاین طراحی شده، به شما این امکان را می‌دهد که به قلعه بقیه بازیکنان حمله کرده و گنجینه آن‌ها را سرقت کرده اما باید حواستان را جمع کنید که با قرار دادن تله‌ها و موانع، از گنجینه‌های خود در برابر آن‌ها دفاع کنید. یکی از راه‌های به دست آوردن طلا، وسوسه کردن بازیکنان برای آمدن به سمت قلعه شما است که با غافلگیری و استفاده از جادوهای قدرتمند او را به تله بیاندازید و طلاهای آنها را غارت کنید.

داستان شکل‌گیری استودیو کاریزما


بازی شاه دزد، سال 98، در استودیو بازی کاریزما که زیرمجموعه استودیو کنترل تک گروه مالی فیرزه است، توسط ایمان گلکار و تیم کاریزما ساخته شده است. این استودیو برای انتشار بازی‌های خود با استودیو پاییزان در ایران همکاری می‌کند.

ایمان گلکار، هم‌بنیان‌گذار استودیو کایزما و سازنده بازی شاه‌ دزد، دانش‌آموخته تجارت الکترونیک است و 31 سال دارد. او سابقه ده سال بازیسازی در کارنامه خود دارد و اولین پروژه او شبیه سازی محیط دانشگاه برای راهنمایی دانشجویان بود که بازده خوبی هم به همراه داشت. او می‌گوید از دوران کودکی دوست داشته تا حسی را که هنگام بازی تجربه می‌کرده را به دیگران هم منتقل کند. اولین ایده او ساخت بازی‌های داستان محور پی‌سی بوده اما نبود سرمایه‌گذار و بودجه برای تامین یک تیم 100 نفره و زمان 3 تا 4 سال، باعث می‌شود تا از این کار منصرف شود. در سال 91، با پا گرفتن فضای اندرویدی و بازی‌های موبایلی او به همراه دوستان خود، چند بازی کوچک ساختند که بعضی از آن‌ها منجر به شکست و تعدادی از آن‌ها هم مانند مسیر عشق و راهرو دیده شدند. مسیر عشق در سال 93، منتشر شد که بازیکن باید برای طی کردن مسیر موفقیت یک راه پر چالشی را طی می‌کرد که این بازی موفقیت‌های کوچکی با خود به همراه داشت. به گفته گلکار یک سال پس از آن، او با همکاری شهره اسماعیلی اولین بازی جدی به نام راهرو را ساختند که نامزد بهترین بازی سال 94 کافه بازار شد. راهرو یک بازی اکشن معمایی است که داستان ساواک سال 58 را روایت می‌کند. در ابتدا انتشار، این بازی توانست 50 هزار نسخه فروش داشته باشد ولی به گفته گلکار گزارش‌های آنالیتیک نشان می‌دهد که 500 هزار نسخه از آن بازی شده است.

او دلیل این تفاوت را نبود قانون کپی رایت می‌داند و در حال حاضر به علت قدیمی شدن سیستم آن، ماهانه 100 نسخه از آن به فروش می‌رود. او در ادامه درباره پیوستن او به گروه کنترل تک می‌گوید: «از آن جایی که جذابیت بازی‌های موبایلی در سال 96 روز به روز بیشتر می‌شد، به پیشنهاد فرشاد خدامرادی، مدیر فنی کنترل تک ما شرکت بازیسازی کاریزما را با سرمایه‌گذاری فیرزه تاسیس کردیم و اولین بازی ساخته شده در این استودیو اکسیر بود. اکسیر یک بازی مزرعه‌داری است و پرداخت درون برنامه‌ای دارد. سپس بازی‌هایی چون شاه دزد و تاس و تخت را هم تولید کردیم.»بازی شاه دزد

ساخت بازی شاه دزد


گلکار با اشاره به بازی شاه دزد توضیح می‌دهد: «پس از ساخت اکسیر، تصمیم به طراحی بازی با استاندارهای جهانی گرفتیم. داستان شاه دزد برگرفته از بازی‌های کلش رویال بود، اما با توجه به اینکه شاه دزد قرار بود یک بازی جهانی شود، نمی‌توانست تنها یک بازی لوکالیز شده از بازی‌های دیگر باشد، در نهایت بازی پلتفرمر شاه دزد با داستان متفاوتی شکل گرفت. در این بازی هر بازیکن یک مرحله با دیزاین متفاوت انجام می‌دهد که به مراحل دیگر اضافه می‌شود. قبل از ریلیز کردن بازی و برای تست آن، در سال 2018 این بازی را به ایندی پرایز چین ۲۰۱۸ فرستادیم که جزوه نامزدهای بازی‌های سال شد، در نهایت تابستان 98، این بازی به صورت رسمی توسط استودیو پاییزان منتشر شد.»

او معتقد است که سرمایه‌گذاران حوزه گیم باید از صبر و دوراندیشی بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در سایر حوزه‌ها برخوردار باشند و بدانند که ممکن است از هر 10 بازی ساخته شده، 8 بازی به موفقیت درستی نرسد اما نباید ناامید شوند و تزریق سرمایه را قطع کنند. آن‌ها باید به بازی‌سازها اعتماد کرده و با حمایت و صبر باعث رشد و موفقیت بازی‌های تولید شده شوند.

او می‌گوید از تابستان 98 تا پایان آن سال، بازی شاه دزد 500 هزار نصب و 300 هزار کاربر فعال داشته است. او در ادامه با اشاره به موفقیت بازی شاه دزد بیان می‌کند:‌ «با توجه به تجربه‌ کسب شده از انتشار بازی شاه دزد به این نتیجه رسیدیم که بازیکنان بازی‌های موبایل ایرانی، علاقه کمتری به ژانر پیچیده و تعاملی دارند و بیشتر دوست دارند تا بازی‌های ساده و سرگرم‌کننده را در گوشی‌های خود نصب کنند. در نتیجه ما برای کسب موفقیت بیشتر تمرکز خود را روی نسخه خارجی آن گذاشتیم که در حال حاضر با یک ناشر آمریکایی درجه  قراردادی برای انتشار نسخه جدید بازی شاه دزد امضا کرده‌ایم. پس از انتشار نسخه بین‌المللی، نسخه ایرانی آن هم آپدیت خواهد شد.» برای نصب این بازی 70 مگ حجم لازم است و با توجه به کاربر محور بودن این بازی، مراحل آن هیچ‌وقت تمام نمی‌شود و شما همیشه با چند مراحل جدید روبر هستید که با خلاقیت خود می‌توانید راه‌هایی برای پیروزی و غارت طلا به‌دست آورید.

او در پایان با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تاثیرات آن در استودیو کاریزما می‌گوید: «شاید به علت همه‌گیر بودن این بیماری مردم زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنند و همین موضوع باعث رشد نصب بازی‌ها ازجمله شاه دزد شده است اما دوران قرنطینه و دورکاری شرایط بسیار سختی برای بازی‌سازها به همراه دارد و روند ساخت را بسیار کند و در بعضی مواقع طاقت‌فرسا می‌کند.»

معرفی بازی‌های ایرانی:


تجربه طراحی داخلی در کنار جورکردنی!


رستوران‌داری به سبک ایرانی با سفره‌چی


در بخش بازی‌های پرسش و پاسخ (تریویا) ایرانی خلأ وجود دارد

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی