کد خبر: ۸۹۸۳
|
۰۷ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۹

نبض فناوری:چگونه مشکل اتصال به وای‌فای در خانه قدیمی را حل کنیم؟

اگر در خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کنید، مطمئناً با مشکل عدم دریافت سیگنال وای‌فای در خانه مواجه بوده‌اید. اگر از سالم بودن مودم اینترنت خود اطمینان دارید، باید علت را جای دیگری جستجو کنید. معمولا علت این اتفاق، مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساختمان‌های قدیمی است.به گزارش «نبض‌فناوری»؛  در ساخت خانه‌های قدیمی، برخلاف ساختمان‌های امروزی، عموما از مصالح گران قیمتی همچون بتن، میلگرد و تیر آهن یا آجر استفاده می‌شده است؛ که هرکدام سدی در برابر امواج وای‌فای محسوب می‌شوند.

 



به نقل از مجله اینپین اگر در خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کنید، مطمئناً با مشکل عدم دریافت سیگنال وای‌فای در خانه مواجه بوده‌اید. اگر از سالم بودن مودم اینترنت خود اطمینان دارید، باید علت را جای دیگری جستجو کنید. معمولا علت این اتفاق، مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساختمان‌های قدیمی است. در ساخت خانه‌های قدیمی، برخلاف ساختمان‌های امروزی، عموما از مصالح گران قیمتی همچون بتن، میلگرد و تیر آهن یا آجر استفاده می‌شده است؛ که هرکدام سدی در برابر امواج وای‌فای محسوب می‌شوند.





برای حل این مشکل لازم نیست تا حتما خانه‌ خود را عوض کنید. تنها با چند ترفند ساده می‌توانید این مشکل را حل کنید.

 

چه عواملی باعث اختلال در WiFi می‌شوند؟


ابتدا باید بدانید خانه شما از چه مواد و مصالحی ساخته شده است. هر ماده‌ای می‌تواند تا حدی سیگنال‌های وای‌فای را مختل کند. اما میزان این اختلال برای هر ماده متفاوت است. در ادامه؛ برخی از متداول‌ترین مواد مورد استفاده در ساختمان‌های قدیمی و اثرات آنها بر امواج رادیویی را بررسی می‌کنیم.

ورقه‌های فلزی


ورقه‌ها یا توری‌های فلزی، در ساخت خیلی از خانه‌های قدیمی و حتی بعضی خانه‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ورقه‌های توری شکل، در لابه‌لای دیوار‌ها یا کف خانه قرار می‌گیرند و با گچ یا بتن پر می‌شوند تا استحکام بیشتری به دیوارها ببخشند. فلز مخرب ترین ماده در برابر امواج وای‌فای است. مواد فلزی، همانند سپری در برابر امواج ‌رادیویی و وای‌فای عمل می‌کنند. این مواد با جذب الکتریسیته و مغناطیس، به راحتی امواج رادیویی را جذب یا مختل می‌کند.

 

عایق فویل


فویل‌های الومینیومی، به علت خاصیت بازتابی خود، می‌توانند عایق مناسبی باشند. به ویژه اینکه از مواد عایق دیگر همچون فایبرگلاس، سلولوز یا فوم مقرون به صرفه‌تر هستند. اما در کنار خواص انعکاسی، فویل می‌تواند امواج بی‌سیم را مختل کند. اگر مشکل دریافت سیگنال دارید، شاید عایق فویل مورد استفاده در خانه شما؛ عامل آن باشد.

 

تیر آهن


بیشتر خانه‌های قدیمی و حتی ساختمان‌های جدید در ایران، اسکلتی از جنس تیر آهن دارند. تیر آهن‌ها نیز همانند فلزات دیگر، سبب اختلال در امواج وای‌فای می‌شوند.

 

مجراهای فلزی


مجراهای فلزی در بیشتر خانه‌ها وجود دارند. مثل خانه‌هایی که با بخاری گازی گرم می‌شوند و از مجراهای فلزی به عنوان لوله‌ی بخاری استفاده می‌کنند. یا خانه‌هایی که دارای سیستم تهویه هوای فلزی هستند. مجراهای فلزی می‌توانند یکی از عوامل اختلال در امواج وای‌فای محسوب ‌شوند.

 

بتن مسلح فلزی


بعضا برای استحکام بتن، اسکلتی از جنس میلگرد فلزی ساخته می‌شود و عملیات بتن ریزی روی آن انجام می‌گیرد. علاوه بر اسکلت فلزی، که دشمنی برای امواج رادیویی به شمار می‌رود، بتن نیز یکی از موانع سیگنال‌های رادیویی می‌باشد.

 

آب یا مایعات دیگر


حتی آب درون لوله‌ها می‌تواند سیگنال‌های وای‌فای را دچار مشکل کند. آکواریوم درون دیوار نیز اثری مشابه دارد.

تا اینجا متوجه شدیم؛ علت اصلی ضعیف بودن وای‌فای در خانه، دیوارهای خانه است. مواد به کار رفته در دیوارها، طول سیگنال‌های وای‌فای را محدود می‌کند. اما چطور می‌توان این مشکل را حل کرد؟!

 

چگونه مشکل وای‌فای در خانه قدیمی را حل کنیم؟


مودم خود را در جای درست قرار دهید


بهترین و کم هزینه‌ترین روش برای داشتن سیگنال بهتر و قوی‌تر، جابجا کردن مودم وای‌فای است. قرار دادن مودم در جایی که بیشترین استفاده ما از اینترنت در آنجا صورت می‌گیرد، شاید ساده‌ترین راه برای حل مسئله باشد.

قرار دادن مودم اینترنت در مرکز خانه، جایی که کمترین موانع بر سر راه امواج قرار بگیرد و دسترسی بیشتری برای ما فراهم کند، از راه حل‌های ساده برای حل این مشکل است.




از مودم مناسب استفاده کنید.jpg
از مودم مناسب استفاده کنید -




از مودم مناسب استفاده کنید


اگر قصد خرید مودم دارید، می‌توانید با یک جستجوی ساده در گوگل، از قدرت و قابلیت پخش سیگنال مودم مورد نظر خود مطلع شوید، و با توجه به خصوصیات سازه‌ای خانه‌، انتخاب بهتر و دقیق‌تری داشته باشید. برخی مودم‌ها، قدرت ارسال سیگنال قوی‌تری دارند و می‌توانند مناسب استفاده در محیط‌های بزرگ یا خانه‌های قدیمی باشند.

 

از تکنولوژی کمک بگیرید


اگر به هر دلیلی امکان جابجایی مودم را ندارید، می‌توانید از وسایل تقویت کننده وای‌فای کمک بگیرید. گجت‌های مختلفی برای حل این مشکل تولید شده‌اند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. در ادامه به معرفی اجمالی چند وسیله کمکی می‌پردازیم که شما می‌توانید متناسب با نیاز خود، یکی از آنها را انتخاب کنید.

 

تقویت کننده وای‌فای (Wireless Repeater)


تقویت کننده‌های وای‌فای، درواقع امواج مودم شما را دریافت می‌کنند و کیفیت آنها را بهبود می‌بخشند تا برد امواج وای‌فای را بیشتر کنند. تقویت کننده‌های وای‌فای برای محیط‌های کوچک؛ عملکرد بسیار مناسبی دارند. تنها مشکل این گجت‌ها، تاخیر اندک آنها در زمان پاسخگویی است؛ که سرعت اینترنت شما را به شکل نامحسوسی کاهش می‌دهد.

 

توسعه دهنده محدوده بی‌سیم (Wireless network extenders)


توسعه دهنده‌های بی‌سیم به جای دریافت سیگنال، مستقیم به مودم شما متصل ‌می‌شوند و مشکل تاخیر در پاسخگویی تقویت کننده‌ها را ندارند. این وسیله به راحتی مساحت زیادی را پوشش می‌دهد و نیاز شما را برآورده می‌سازد.

اگر نمی‌خواهید این وسایل به چیدمان خانه شما آسیب بزنند یا در چشم باشند، می‌توانید از مدل‌های کوچکتر یا انواع مخفی آنها استفاده کنید. همچنین می‌توانید آنها را در کابینت، کشو یا کمد مخفی کنید.




بازسازی خانه.jpg
-




بازسازی خانه، یک فرصت عالی


بازسازی خانه، بهترین فرصت برای حذف یا جایگزینی موانع وای‌فای است. در انتخاب مصالح و مواد مورد استفاده در بازسازی دقت کنید. حتی بهتر است برای این کار، از یک پیمانکار خبره کمک بگیرید تا بعد از بازسازی، دوباره به مشکلات سابق دچار نشوید.





البته نباید انتظارداشته باشید با بازسازی‌های جزئی؛ مشکل‌تان به کلی حل شود. تعویض نرده‌ها یا کابینت‌های فلزی؛ در تقویت سیگنال‌های وای‌فای موثر هستند، اما عامل اصلی را باید در دیوار‌های منزل جستجو کنید. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و برای بازسازی آپارتمان خود نیاز به مطالعه قانون تملک آپارتمان ها دارید پیشنهاد می‌کنم این مطلب از مجله اینپین را از دست ندهید.





آیا شما هم از سیگنال ضعیف در خانه خود ناراضی هستید، یا راه حلی متفاوت از آنچه گفته شد برای حل این مشکل پیدا کرده‌اید؟ صحبت‌ها و راهکارهای خودتان را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.



ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی