کد خبر: ۱۰۳۰۸
|
۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۴

تکنولوژی در 20 سال گذشته چگونه تغییر کرده و ما را تغییر داده است؟

 

شرکت اپل اولین آیپاد خود را در سال 2001 فروخت، و 6 سال بعد آیفون، که آغاز عصر جدیدی در تکنولوژی شخصی بود، را معرفی کرد.

 

درست 20 سال پیش، حبابِ دات کام، ترکید و باعث سقوط سهام بسیاری از شرکت­های تکنولوژی شد.

برخی از شرکت ها مانند آمازون توانستند در مدت کمی به ارزش قبلی خود بازگردند، ولی بسیاری دیگر ویران شدند. در طول دو دهه بعد از این رخداد تکنولوژی در زمینه­ های بسیار زیادی توسعه یافته است.

امروزه تعداد افراد خیلی بیشتری نسبت به ابتدای هزاره عصر حاضر آنلاین هستند. باتوجه به گزارش دسترسی مردم به پهنای باند، در سال 2000 فقط نصف آمریکایی ها به پهنای باند خانگی دسترسی داشتند که امروزه این رقم به بیش از 90 درصد میرسد.امروزه بیشتر از 50 درصد مردم دنیا دسترسی به اینترنت دارند.( عکس از: Our World in Data) امروزه بیشتر از 50 درصد مردم دنیا دسترسی به اینترنت دارند.( عکس از: Our World in Data)

امروزه بیشتر از 50 درصد مردم دنیا دسترسی به اینترنت دارند.( عکس از: Our World in Data)

توسعه­ی پهنای باند قطعا فقط یک پدیده­ی آمریکایی نبوده است. افزایش مشابهی در سطح جهانی نیز مشاهده می­شود؛ با اینکه کمتر از 7 درصد مردم جهان آنلاین بودند، امروزه بیش از نیمی از مردم به اینترنت دسترسی دارند.

گرایش مشابهی در استفاده از تلفن­های همراه نیز دیده می­شود. در ابتدای  دهه­ ی 2000 در سرتاسر دنیا 740 میلیون تلفن همراه وجود داشت. دو دهه­ ی بعد، این تعداد از 8 میلیارد گذشت؛ که به معنی این است که اکنون تعداد تلفن­های همراه موجود در دنیا از تعداد انسان­ها بیشتر است.

همزمان تکنولوژی نیز شخصی تر و قابل حمل تر از قبل شده است. شرکت اپل اولین آیپاد خود را در سال 2001 فروخت، و 6 سال بعد آیفون، که آغاز عصر جدیدی در تکنولوژی شخصی بود، را معرفی کرد.این تغییرات باعث به وجود آمدن دنیایی شد که در آن تکنولوژی تقریبا تمام اموری که انجام می­دهیم را تحت تأثیر قرار می­دهد.

تکنولوژی در 20 سال گذشته بخش­های اصلی زندگی که شامل رسانه، رخدادهای آب و هوا و سلامتی هم می­شوند را تغییر داده است. پیشگامان فناوری مجمع جهانی اقتصاد The World Economic Forum)) که به تازگی 20 امین سالگرد تأسیسش را جشن گرفت، به ما این دیدگاه را القا می­کند که رهبران تکنولوژی­های نوظهور چگونه بر این تغییرات تأثیر گذاشته و به آن­ها پاسخ می­دهند.

 

رسانه و استفاده از رسانه

20 سالی که گذشت در شکل­گیری این مسأله، که ما کجا و چگونه، از رسانه استفاده کنیم نقش پررنگی داشته است.در سالهای ابتدایی دهه 2000،شرکت­های بسیاری در زمینه­ ی تکنولوژی روی گسترش ارتباطات برای کار از طریق پهنای باند پیشرفته، برای پخش ویدیو و استفاده­های دیگر رسانه­ای که امروزه معمول است، تمرکز کرده بودند.

باقی شرکت­ها گزینه­های توسعه­ی رسانه­ای خود را در راستای مسیر عرضه­ی سنتی ادامه دادند. پیشگامان تکنولوژی اولیه نظیر PlanetOut این کار را به وسیله­ی فراهم کردن بازار خروجی و رسانه­های غیرسنتی منبع برای جامعه­­ی LGBTQIA ها همزمان با بیشتر شدن تعداد افراد آنلاین انجام داد.

در ادامه این گزینه ­ها به عنوان اولین گزینه­ های رسانه­ ی جدید، انجمن­های جدید و رسانه­های غیر سنتی، به رشد عظیمی در شبکه­ های اجتماعی رسیدند. در سال 2004 کمتر از یک میلیون نفر در Myspace بودند، و فیس بوک حتی هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته بود. تا این­که در 2018، کاربران فیس بوک به بیش از 2.26 میلیارد، و سایت­های مشابه دیگر نیز به بیش از صدها میلیون کاربر رسیدند.افزایش چشمگیر شبکه¬های اجتماعی در 15 سال گذشته (Image: Our World in Data) افزایش چشمگیر شبکه¬های اجتماعی در 15 سال گذشته (Image: Our World in Data)

 

افزایش چشمگیر شبکه­ های اجتماعی در 15 سال گذشته (Image: Our World in Data)

 

 

همزمان با اینکه این جوامع و راه­های ارتباطی فضای خوبی برای صداهای دیگر فراهم کرد، با بیشتر شدن استفاده از آن­ها سوء استفاده از اطلاعات و تضاد اطلاعاتی نیز بیشتر شد.

امروزه تعداد زیادی از استارت آپ­های فناوری بر نگهداری کردن از فضاهای آنلاین رسانه­ای، و در کنار آن کم کردن اطلاعات غلطی که به همراه دارند، متمرکز شده­اند و اخیرا تعدادی از پیشگامان فناوری به این هدف نزدیک شده­اند، نظیرTruePic که تمرکز به تطبیق عکس­های منتشر شده دارد و Two Hat که محتوای هوش مصنوعی متعادل شده را برای شبکه­های اجتماعی گسترش می­دهد.

 

تغییرات آب و هوایی و تکنولوژی سبز

امروزه بسیاری از دانشمندان به دنبال تکنولوژی برای رساندن ما به دنیای بدون کربن هستند. اگرچه توجه­ ها مجددا به سمت تغییرات آب و هوایی جلب شده است، تلاش­ها برای پیدا کردن راه حلی از طریق فناوری، جدید نمی­باشد. در سال 2001 تکنولوژی سبز، بعد از نابودی بازار سرمایه گذاری تکنولوژی، امکان جدید سرمایه گذاری به سرمایه گذاراران حوزه  تکنولوژی معرفی کرد، که به پیشرفت عظیم سرمایه گذاری در استارت آپ­های فعال در حوزه­ی انرژی­ های تجدید پذیر شامل Bloom Energy ، که پیشکسوتی از سال 2010 است، منجر شد.

در دو دهه گذشته، استارت آپ­های حوزه فناوری میزان تمرکزشان برروی آب و هوا را وسیع­تر کرده­اند. بسیاری امروزه برروی ابتکارات بسیار فراتر از سوخت پاک متمرکز شده­اند، تا اثرات تغییرات آب و هوا را کندتر کنند.

استارت آپ­های متفاوتی نظیر Carbon Engineering و Climeworks، از پیشگامان فناوری امسال، شروع به گسترش تکنولوژی جذب کربن کردند. این تکنولوژی گاز کربن دی اکسید را به صورت مستقیم از هوا جمع آوری کرده و دانشمندان را قادر می­سازد مقداری از آسیب سوخت فسیلیی که تا اکنون سوخته شده است بکاهند.

زمینه­ ی در حال گسترش دیگر برای فناوری­های نوپا، نوآوری در سیستم غذایی است. بسیاری از این شرکت­ها نظیر  Alef Farms و Air Protein در حال ابداع گوشت و لبنبات مدرن، که از نمونه قدیمی خود بسیار سبزتر هستند، می­باشند.

 

بیوتکنولوژی و سلامتی

در ابتدای دهه­ ی 2000 گسترش بیوتکنولوژی، که در اواسط دهه 1990 شروع شده بود، به نقطه اوج خود رسید. بسیاری از شرکت­ها روی گسترش تحقیقات پیشرفته­ ی بیوتکنولوژی تمرکز کرده بودند.

پیشگام اولیه تکنولوژی، Actelion Pharmaceutical یکی از این شرکت­ها بود. شرکت اکتلیون در مورد تک لایه­ی سلول­هایی که هر رگ خونی را از جریان خون جدا می­کند تحقیق می­کرد. مانند بقیه شرکت­های زمینه بیوتکنولوژی آن­زمان، تمرکز آن­ها برروی تحقیقات در مورد بیماری­ها و درمان­های آن به روش دقیق ( که در آن روش­های درمان بیماری­ها شخصی سازی می­شود)بود.

در حالی که شرکت­های فناوری بر روی تحقیقات بیماری­ها و درمان آن­ها تمرکز دارند، بیشتر شرکت­های دیگر برروی ارائه­ ی مراقبت­های بهداشتی متمرکز شده ­اند. در سال­های اخیر مراقبت­های از راه دور سلامتی ، به همراه تعداد زیادی امکانات مراقبت سلامتی مجازی در حال گسترش، افزایش زیادی داشته اند. تکنولوژی­های جدید نظیر ویزیت مجازی و ربات­های چت، برای رساندن خدمات مراقبت سلامتی به اشخاص به خصوص در دوران همه گیری کووید-19 به کار گرفته شده­اند.

تعداد زیادی از شرکت­ها همچنین به جای پزشکان، تکنولوژی­های مراقبت بهداشتی خود را برروی بیماران متمرکز کرده­اند.برای مثال آدا ( Ada) ، اپلیکیشن بررسی کننده علائم بیماری­ها، برای استفاده پزشکان طراحی شده بود ولی اکنون زبان و رابط کاربری خود را به در اولویت قرار دادن اطلاعات علائم بیماران تغییر داده است. کمپانی­های دیگر، نظیر 7 کاپس   ( 7 Cups) بر روی پشتیبانی مستقیم از کاربران خود در حوزه مراقبت­های بهداشتی روانی از طریق اپلیکشنشان، بدون نیاز به رفتن به دفاتر موجود، متمرکز شده­ اند.

در دو دهه­ ی گذشته، استفاده از تکنولوژی برای مراقبت بهداشتی بیشتر شخصی سازی شده، رساندن خدمات مراقبتی از این طریق پیشرفت کرده و در کنار آن برای استفاده در تحقیقات پزشکی نیز گسترش پیدا کرده است.

 

در ابتدای دهه­ ی 2000، تعداد بسیار زیادی از شرکت­ها در آغاز مسیر بازسازی ساختارشان، که در ترکیدن حباب دات کام آسیب دیده بود، بودند، از آن­موقع شاهد گسترش وسیع فناوری در زمینه­ های مختلف نظیر رسانه­ های جدید، تغییرات آب و هوا، مراقبت­های بهداشتی و خدمات رسانی و غیره هستیم.

در همین زمان، همچنین شاهد افزایش شرکت­های فناوری در موقعیت تلاش برای مقابله با مسائل ناشی از اقدامات گروه اول مثل تعدیل محتوای اینترنت و گسترش راه حل­های تغییرات آب و هوایی هستیم.

گروه پیشگامان فناوری 2020، بیستمین سالگرد این گروه را، با نگاه به آخرین تجلیل شوندگان، چشم انداز پیشرفت فناوری در بیست سال آینده را به ما نشان می­دهد.

 

منابع: https://bigthink.com/ با استناد به  https://www.weforum.org/
ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
وبگردی