کد خبر: ۱۱۳۶۸
|
۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۸

افتتاح بزرگ ترین تلسکوپ جهان در چین+عکس

 در میان کوهستان‌های جنوبی چین، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین تلسکوپ رادیویی دنیا قرار گرفته است. مقامات پکن در نظر دارند از این مجموعه استفاده کنند تا برترین دانشمندان دنیا را برای تحقیقات به شهر خود بیاورند. تلسکوپ پانصد متری کروی مورد نظر قرار است به زودی درهای خود را به روی دانشمندان بین‌المللی باز کند.

به گزارش «نبض‌فناوری»؛ بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی در حالی در چین برای دانشمندان بین‌المللی افتتاح می‌شود که دومین تلسکوپ رادیویی بزرگ دنیا در پرتو ریکو تقریبا یک ماه گذشته به دلیل مشکلات فنی نابود شد و ساختمان آن از بین رفت. ونگ کویمینگ، رئیس پروژه تلسکوپ رادیویی چین اظهار داشت: "بخش چشمگیری از پروژه ما برگرفته از تلسکوپ رادیویی پرتو ریکو بود و این امر باعث شد در افزایش ابعاد تلسکوپ خود موفق عمل کنیم".

تلسکوپ رادیویی جدید چین نه تنها از لحاظ ابعاد در دنیا حرف اول را می‌زند بلکه در بخش حساسیت جذب داده‌ها سه برابر از بهترین تلسکوپ آمریکایی قدرتمندتر است. این تلسکوپ فوق‌العاده همچنین از یک مدار ۵ کیلومتری سکوت رادیویی بهره‌ می‌برد که افراد قادر نیستند در آن جا از گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی استفاده کنند. مراحل ساخت این تلسکوپ که با عنوان FAST شناخته می‌شود از سال ۲۰۱۱ آغاز شد و اولین فعالیت آن نیز از اوایل ماه ژانویه ۲۰۲۰ صورت گرفت. اندازه این تلسکوپ فوق‌العاده ۳۰ زمین فوتبال را در خود جای می‌دهد و ساخت آن ۱۷۵ میلیون دلار برای دولت چین هزینه داشته است.

بزرگ ترین تلسکوپ رادیویی جهان

 

اهداف چین تا سال ۲۰۳۵


همان‌طور که به نظر می‌آید کشور چین طی سال‌های اخیر در حال توسعه چشمگیر فناوری‌های علمی و تحقیقات خود بوده و سعی داشته با ابرقدرت‌های دنیا در این زمینه رقابت کند. این کشور همچنین به تازگی توانسته از خاک کره ماه نمونه برداری کند و آن را با استفاده از سفینه Chang E 5 به زمین برگرداند. گفتنی است؛ در کنار فعالیت‌های چین برای توسعه دانش‌های فضایی، این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ به ابرقدرت در فناوری‌های انرژی پایدار، هوش مصنوعی و ربات‌ها تبدیل شود.
ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی