کد خبر: ۱۱۸۱۵
|
۰۲ دی ۱۳۹۹ | ۰۲:۲۹

حفره‌ی امنیتی آیفون به جاسوس‌ها اجازه داده ۳۷ خبرنگار را هک کنند




روزنامه گاردین در گزارشی کامل به این مسئله پرداخته، در این گزارش آمده است که محققین Citizen Lab در دانشگاه تورنتو متوجه شده‌اند که هکرها از یک نرم‌افزار به نام NSO Group موسوم به Kismet استفاده کرده‌اند و به راحتی موفق شدند به اطلاعات آیفون 37 روزنامه‌‌نگار و خبرنگار که بیشتر آن‌ها در شبکه الجزیره فعالیت داشتند، دست پیدا کنند. این کار هکرها به راحتی انجام شده و از طریق حفره‌ای که در اپلیکیشن iMessages یافت شده آن‌ها توانسته‌اند این سرقت اطلاعات را انجام دهند. این هکرها هیچ اثری از خود به جای نگذاشته‌اند و آن‌ها امکان دسترسی به پسوردها و صدای میکروفون را داشته‌اند و حتی می‌توانستند با آیفون قربانی عکس‌برداری کنند.

به گزارش «نبض‌فناوری»؛ هنوز هکرها مشخص نشده‌اند و انگیزه‌ آن‌ها مشخص نشده است اما براساس اطلاعات پایه، چهار اپراتور در عربستان سعودی و امارات متحده عربی وجود داشته‌اند که این کار را انجام داده‌اند. یکی از قربانیان این هک آیفون گفته که احتمالاً او به دلیل تلاش‌هایی که درباره‌ی حقوق زنان داشته و همچنین به دلیل ارتباط با یک منتقد صریح سیاست‌های عربستان سعودی و امارات مورد هدف قرار گرفته است. این موضوع را نباید فراموش کرد که این حفره امنیتی با انتشار IOS 14 از بین‌ رفته و دیگر این حفره امنیتی کارایی ندارد.




Al-Jazeera-2.jpg
-





شرکتی که در بالا نیز به نام آن اشاره کردیم یعنی NSO Group این ادعاها را تکذیب کرده و گفته که به اطلاعات این افراد به هیج وجه دسترسی ندارد. سخنگوی این شرکت اعلام کرده که آن‌ها هرگونه شواهد معتبر سوءاستفاده از سوی مشتریان را بررسی می‌کنند و این نرم‌افزارها تنها برای تعقیب مجرمان استفاده می‌شوند. از سوی دیگر نیز کمپانی اپل بر این خبر نه مهر تایید زده و نه مهر تکذیب. آن‌ها گفته‌اند که نمی‌توانند به طور مستقل این گزارش Citizen Lab را تأیید کنند اما از سویی دیگر این حمله را بسیار هدفمند معرفی کرده و به کاربران تاکید کرده که از سیستم‌عامل جدید استفاده کنند.

در این گزارش بار دیگر گفته شده که هنوز برخی از کشورها از ابزارهای NSO Groupبرای جاسوسی منتقدان و مخالفان خود استفاده می‌کنند. برخی از کاربران که منتقد همیشگی اپل هستند نیز اعلام کرده‌اند که چرا از چنین حفره‌ی امنیتی مهمی برای مدت طولانی سوءاستفاده شده و اپل متوجه این موضوع نشده است.

در بالا نامی از NSO Group آوردیم که این شرکت یک کمپانی اسراییلی فعال در توسعه‌ی ابزارهای جاسوسی محسوب می‌شود، این کمپانی در دنیا بسیار مخالفان زیادی دارد اما به هیچ عنوان هیچ نهادی نمی‌تواند جلوی فعالیت آن‌ها را بگیرد، کشورهای مختلفی ابزارهای جاسوسی این شرکت را خریداری می‌کنند.


ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی