کد خبر: ۱۲۵۳۱
|
۰۹ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۷

ماهواره های کریپتو، آماده تسخیر فضا

طرح ارسال شبکه‌ای از ماهواره‌های کریپتو (رمزنگاری) به فضا اگرچه در ابتدا بیشتر ایده‌ای تجملی به نظر می‌رسید، اما با مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های فضایی و به ‌صرفه شدن این پروژه‌ها، به نظر می‌رسد گام‌هایی تازه برای عملیاتی کردن این ایده در راه است.

به گزارش سکه‌نیوز به نقل از مجله کوین‌تلگراف، ایده ارسال ماهواره‌های کریپتو (CryptoSat) به فضا برای هرچه بیشتر غیرمتمرکز کردن این فناوری ابتدا در سال ۲۰۱۷ در طرحی نه چندان دقیق برای عرضه اولیه سکه مطرح شد.

در این طرح اساس کار اینگونه بود که نانوماهواره‌هایی به اندازه یک لیوان چای به مدار زمین پرتاب شود تا در انزوا و امنیت کامل به عنون ماژول‌های رمزنگاری عمل کنند.

اگر امکان این طرح به اثبات برسد، می‌توان زمانی در آینده – چه بسا یک سال دیگر – انبوهی از ماهواره‌های کریپتو را به فضا فرستاد تا زیرساخت بلاک‌چین را برای استفاده در هر زمینه‌ای از استخراج (mining) گرفته تا ایجاد اسناد برچسب زمان (timestamping) آماده کند.

اگرچه این اولین پروژه نیست که پیوندی میان بلاک‌چین و فضا ایجاد می‌کند، چرا که پروژه‌های Blockstream و Spacechain پیشتر این کار را کرده‌اند، اما طرح ماهواره کریپتو ویژگی‌هایی دارد که آن را از دیگر پروژه‌ها متمایز می‌کند.

مسئله هزینه


با رشد برنامه‌های فضایی بخش خصوص، ساخت تاسواره‌ها (ماهواره کوچک مکعبی) با استفاده از قطعات آماده و قرار دادن آن در مدار با استفاده از پروژه‌های پرتاب ماهواره‌های دیگر، بسیار مقرون به صرفه شده است؛ به طوری که در حال حاضر بیش از یکهزار نانوماهواره در مدار زمین مشغول گردش است.

با توجه به امکان نزدیک شدن فیزیکی افراد سودجو به سخت‌افزارها و سرقت کلیدها با استفاده از ابزار خاص ویا رصد سیگنال‌های صوتی و الکترومغناطیسی، برخی افراد برای حفاظت از کلیدها، تراکنش‌ها و مجوزهایشان از ماژول‌های امنیت سخت‌افزاری بسیار گران‌قیمت ده‌ها هزار دلاری استفاده می‌کنند.

این در حالی است که می‌توان با چیزی حدود همین مبلغ، همه این سخت‌افزار حاوی داده‌ها و محاسبات را به فضا ارسال کرد تا همچون بلوک اول رمزارزی مانند بیت‌کوین تقریبا به صورت کامل از گزند فیزیکی در امان بماند.

احتمال حمله به ماهواره


درست است که امکان از بین بردن فیزیکی یک ماهواره وجود دارد، اما با وجود نظارت بر ارتباطات ماهواره با زمین، بلافاصله پس از آسیب به ماهواره از آن آگاه می شویم.

همچنین، رصد هر شیئی در آسمان و فضا توسط سازمان‌هایی مثل «فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی» (NORAD) که این داده‌ها را به صورت رایگان منتشر می‌کنند، این امکان را می‌دهد که از نزدیک شدن هر چیزی به ماهواره‌مان خبر داشته باشیم.

کاربردهای ماهواره کریپتو


از این ماهواره‌ها می‌توان به عنوان یک طرف قابل اعتماد در بسیاری از برنامه‌ها مثل رای‌گیری که نیازمند شمارش دقیق و قابل اعتماد آرا بدون امکان تقلب و فساد است، استفاده کرد.

کاربرد دیگر این ماهواره‌ها می‌تواند در استخراج کریپتو در یک محیط اطمینان‌بخش و اسناد برچسب زمان برای مالکیت معنوی باشد. آن‌ها همچنین می‌توانند در تعامل با دیگر بلاک‌چین‌ها برای تایید اعتبار آن‌ها به کار روند؛ مثل برخی چین‌های خصوصی که بلوک‌های اتفاقی را با چین‌های عمومی مثل اتریوم همگام‌سازی می‌کند تا اعتبار آن را تقویت کند.

ارسال نظرات
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
وبگردی