کد خبر: ۱۲۹۵۳
|
۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۰

دانشمندان دانشگاه هاروارد طرح جنجالی برای کم کردن اثر نور خورشید را پیش می­برند

 

محققان دانشگاه هاروارد اجازه انجام آزمایشاتی در جهت کمک به خنک شدن کره­ی زمین و مبارزه با گرمایش جهانی را دریافت کردند

آژانس فضایی سوئدی به دانشگاه هاروارد اجازه داد بالن استراتوسفری ای را سال آینده آزمایش کند.

  • ممکن است از این بالن در نهایت برای پخش ذراتی در جو که نور خورشید را منعکس می­کند، استفاده شود.

  • هدف از انجام این کار خنک کردن کره­ی زمین و مقابله با گرمایش جهانی است، اما این روش منتقدانی دارد.


پژوهشگران دانشگاه هاروارد از جانب مرکز فضایی سوئد مجوز برگزاری آزمایش در سال آینده را دریافت کردند. این آزمایش احتمالا به پخش ذرات مصنوعی در هوا منجر خواهد شد که تا حدودی نور خوشید را مسدود کنند. این رویکرد که بصورت بالقوه می­تواند با گرمایش جهانی مقابله کرده و دمای سیاره­­ی ما را کاهش دهد، در عین حال نگرانی­هایی در حوزه مهندسی ژئوماتیک در میان طرفداران حفاظت از منابع طبیعی به وجود آورده است.

قرار است این آزمایش که شامل بالن در حال پرواز بر فراز 12 کیلومتری شهر قطبی Kiruna در سوئد است، در ماه ژوئن آینده انجام شود. واگن بالن با 600 کیلوگرم از تجهیزات علمی بسته خواهد شد و هدف این پرواز سعی برای امتحان کردن تمام آن تجهیزات، به ویژه تجهیزات ارتباطی خواهد بود. اگر نتیجه­ی آزمایش مثبت باشد، در ادامه آزمایش دیگری در پاییز سال 2021 و یا در بهار 2022 انجام خواهد شد. به گزارش آلستر دویل ( Alister Doyle ) از موسسه تامسون رویترز ( Thomson Reuters Foundation )، در آن زمان مقدار کمی ( حداکثر 2  کیلوگرم) از کلسیم کربنات غیرسمی در اتمسفر آزاد خواهد شد. هدف از این پراکنده سازیِ چیزی که در اصل گچ است، مشاهده­ی این است که آیا این ذرات می­توانند نور خورشید را منعکس کرده و از این طریق اثرات خطرناک آن را کاهش دهند.

دیوید کیث (David Keith ) ، از شرکت  کنندگان این پروژه و دارنده­ی درجه­ی استادی فیزیک کاربردی و همچنین سیاست­های عمومی در دانشگاه هاروارد، اعتراف کرد که حامیان مهندسی ژئوماتیک خورشیدی فکر می­کنند ممکن است راه حل­های وابسته به فناوری ای که با افزایش دما مقابله می­کند کشف شوند، اما ایده­های آن­ها با فشارهایی روبرو شده است.

به گفته­ی کیث" نگرانی­های بسیار زیادی به صورت جدی در رابطه با ریسک­های تغییرات آب و­هوایی، و مهندسی ژئوماتیک خورشیدی وجود دارد" وی اضافه کرد:" درک آن­ها نیازمند انجام فعالیت­هایی شامل آزمایشات، می­باشد."

پیدا کردن عملکرد صحیح برای مهندسی  ژئوماتیک خورشیدی

مخالفان این نظریه دام­هایی در زمینه­ی مهندسی آب و هوا و پروژه­های مرتبط با چترهای آفتاب­گیرمصنوعی، مشاهده می­کنند. ریسک­های بسیار زیاد و اثرات غیرقابل پبش بینی دومینو واری وجود دارد. منتقدین بر این باورند که تلاش برای کاهش اثرات گرمایش جهانی از طریق مهندسی ژئوماتیک، ضرورت کاهش استفاده­ از سوخت­های فسیلی و اقتصادهای برپایه کربن را مبهم می­کند.

لی لی فور ( Lili Fuhr) متخصص سیاست محیط زیست، از بنیاد هایرینش بل (Heinrich Böll Foundation) در آلمان، این آزمایش هاروارد را " عبور از خط قرمز مهم سیاسی" توصیف می­کند و فکر می­کند این آزمایش کوچک به آزمایشات بزرگ­تر و خطرناک­تر منجر خواهد شد. او معتقد است این طرح ممکن است در مغایرت با مهلت قانونی سازمان ملل در مهندسی ژئو، که غیر اجباری است، باشد.
ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی