کد خبر: ۱۳۵۸۶
|
۱۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۵
پژوهشگاه فضای مجازی، نفش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سیاست آمریکا را بر مبنای بررسی موسسه مطالعات استراتژیک و بین الملل (CSIS ) منتشر کرد.

نقش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سیاستهای آمریکا

شکی نیست که نقش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سیاست امروز از ارسال چند ایمیل و جمع آوری کمک مالی برای کمپین کاندیداها، پیشرفت چشمگیری داشته است. امروزه، ابزار یاد شده برای طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها، چون تجزیه و تحلیل الگوهای هدایت تبلیغات مجازی هدفمند، برجسته سازی برخی اخبار و رویدادها جهت بهره‌برداری سیاسی و شناسایی و مبارزه با انتشار اخبار جعلی، به کار گرفته می‌شوند.

به گزارش «نبض‌فناوری»؛  یکی از پژوهشگران فعال در پروژه «فناوری‌های راهبردی» مؤسسه مطالعات استراتژیک و بین الملل (CSIS) در یادداشتی در وبگاه رسمی این اندیشکده، به بررسی نقش در حال افزایش فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سیاست ایالات متحده آمریکا پرداخته است.

 

روزگار پخش پوسترهای تبلیغاتی انتخاباتی گذشت

جف برکویتز، یکی از پژوهشگران فعال در پروژه «فناوری‌های راهبردی» مؤسسه مطالعات استراتژیک و بین الملل (CSIS) اخیراً در یادداشتی که در وبگاه رسمی این اندیشکده شاخص منتشر شده است، به بررسی نقش در حال افزایش فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سیاست ایالات متحده آمریکا پرداخته است.

وی در این نوشتار با اشاره به تحولات ایجاد شده در سبک زندگی بشر که حاصل پیشرفت روز افزون فناوری‌های راهبردی چون هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است، نوشت: «دیگر روزگار پخش پوسترهای تبلیغاتی سیاسی، برآوردهای غیردقیق از ترجیحات رأی دهندگان و توزیع گسترده جزوات مربوط به برنامه‌های کاندیداهای انتخاباتی و چهره‌های سیاسی گذشته است.

ظهور هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و کلان داده‌ها اساساً نحوه تعامل سیاستمداران آمریکایی و شهروندان رأی دهنده را تغییر داده و هنجارهایی سیاسی و اجتماعی به قدمت قرن‌ها را به چالش کشیده است. سیاستمداران، دولت‌ها و گروه‌های تأثیرگذار اجتماعی، با استفاده از افزایش چشمگیر کمیت و تنوع بالای داده‌های موجود از رأی دهندگان شناور در فضای مجازی، بیش از هر زمان دیگری، به ابزار متعدد برای برجسته سازی نامزدهایی مشخص و برنامه‌هایشان، دسترسی دارند.»

بی شک می‌توان انتخابات سال ۲۰۰۸ ایالات متحده آمریکا را نقطه آغاز نفوذ عمیق رسانه‌های نوظهور اجتماعی در تعیین سرنوشت رویدادهای انتخاباتی این کشور قلمداد کرد. برکویتز نیز با تصدیق این ادعا، می‌نویسد: «انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ آمریکا، شاهد مثالی واضح و شفاف برای ظهور رسانه‌های اجتماعی به عنوان بستری متمرکز در راستای شکل‌گیری گفتگوهای سیاسی، مخالفت‌ها و تبلیغات استراتژیک احزاب بود. این نخستین بار بود که بیش از نیمی از جمعیت واجدین شرایط شرکت در انتخابات آمریکا، از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی برای آگاهی از روند سیاسی و چرخه انتخابات استفاده کردند.

کمپین انتخاباتی باراک اوباما، نخستین تجربه استفاده آگاهانه و هوشمندانه از آنالیز ابرداده‌ها و تبلیغات هدفمند سیاسی در شبکه‌های اجتماعی و ایمیل کاربران با استفاده از تحلیل اطلاعات شخصی آن‌ها بود. این پویش در نخستین آزمون خود بسیار کارآمد ظاهر شد و همین امر، سبب افزایش شدید استفاده از این روش در انتخابات ریاست جمهوری بعدی شد.

هوش مصنوعی فاکتوری تعیین شده در تبلیغات هدفمند سیاسی

دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۲، تیمی متشکل از حدود ۱۰۰ تحلیلگر داده ایجاد کردند که با موفقیت به ساخت یک الگوی پردازش بسیار گسترده برای مدل سازی، پیش بینی رویدادها و هدایت تصمیم‌گیری‌های استراتژیک، منجر شد. این رویکرد در فرایند فعالیت‌های سیاسی، با توجه به نتیجه بخش بودن در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲، عملاً به یک رویه و استاندارد بدل شد. در این میان، بی شک هوش مصنوعی فاکتوری تعیین کننده در تجمیع نظرسنجی‌ها و تعیین راهبردهای تبلیغات سیاسی است.»

شکی نیست که نقش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سیاست امروز از ارسال چند ایمیل و جمع آوری کمک مالی برای کمپین کاندیداها، پیشرفت چشمگیری داشته است. امروزه، ابزار یاد شده برای طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها، چون تجزیه و تحلیل الگوهای هدایت تبلیغات مجازی هدفمند، برجسته سازی برخی اخبار و رویدادها جهت بهره‌برداری سیاسی و شناسایی و مبارزه با انتشار اخبار جعلی، به کار گرفته می‌شوند.

با وجود همه مزایای ذکر شده برای فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، تردیدی وجود ندارد که یکه تازی این تکنولوژی‌های نوظهور، تهدیداتی نیز در پی دارد.

جف برکویتز در مورد این مخاطرات، نوشت: «مورد استفاده قرار گرفتن هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، از سوی بازیگران مخربی که مشتاق تأثیرگذاری بر سیستم سیاسی آمریکا هستند، خطراتی جدی برای دموکراسی، محسوب می‌شود. این فناوری‌ها می‌توانند برای اقدامات مخربی چون انتشار اخبار جعلی با استفاده از ربات‌ها، دستکاری ذهن رأی دهندگان از طریق انتشار مطالب احساسی یا غلط و حتی هدایت ارتشی از ربات‌ها به شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد موج‌های سیاسی، مورد استفاده قرار گیرند.»

مجله آتلانتیک اخیراً طی تحلیلی در مورد نقش فناوری در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، اعلام کرد که «بر اساس تحقیقات صورت گرفته، منشأ حدود ۲۰ درصد از توییت‌های مرتبط با موضوع انتخابات ۲۰۱۶، که در طول مدت این رویداد سیاسی منتشر شده، ربات‌های فعال بر بستر این رسانه اجتماعی بوده‌اند.»

کارشناسان بر این عقیده‌اند که هزینه کلان صرف شده برای گسترش تبلیغات مبتنی بر هوش مصنوعی از سوی کمپین نامزدها در انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا، گواهی بر تجربه بازدهی بالای به کارگیری فناوری‌های یاد شده در فرایند انتخابات است.

۲۰۰ میلیون دلار صرف تبلیغات مبتنی بر هوش مصنوعی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا شد

از سوی دیگر، تغییر رویکرد سیاستمداران آمریکایی به استفاده تخصصی از کارزارهای انتخاباتی هدایت شده با استفاده از آنالیز ابرداده‌ها از طریق یادگیری ماشینی، همچنان در جریان است. از همین روی می‌توان نتیجه گرفت که مبارزات انتخاباتی باراک اوباما طی دوره‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲، نقطه آغاز این فرایند بود و رویکرد نوظهور یاد شده در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰، به اوج خود رسید.

واشنگتن پست، مدت کوتاهی پس از قطعی شدن شکست هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا، فاش کرد که کمپین انتخاباتی این کاندید دموکرات، تقریباً به طور کامل توسط یک الگوریتم تحلیل ابرداده، موسوم به «Ada» مدیریت می‌شده است. به عبارت دیگر، نتایج به دست آمده توسط الگوریتم یاد شده، در همه تصمیمات اتخاذ شده از سوی دستیاران کلینتون، از جمله زمان و مکان برگزاری میتینگ‌ها، بهترین ساعات پخش تبلیغات تلویزیونی و … تأثیر مستقیم داشته است.

این مطالعه موردی، مبین یکی از ابعاد گسترده مخاطرات ناشی از وابستگی کامل تصمیمات انسانی به هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است. الگوریتم‌های مورد استفاده از سوی دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶، احتمال فرو ریختن «دیوار آبی» را با توجه به محاسبات آماری بسیار بعید ارزیابی می‌کرد و همین امر سبب شکست کلینتون در برابر دونالد ترامپ شد.

این اتفاق، به مرور دیدگاه‌های موجود در مورد قابلیت فناوری‌های نوین را به کل تغییر داد و نمود این تغییر نگرش در انتخابات ۲۰۲۰ کاملاً مشهود است.

کمپین‌های بایدن و ترامپ در رقابت اخیر خود هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را از مدار تصمیم سازی خارج و بیشتر در فضای تبلیغات، مورد استفاده قرار دادند. ۲ نامزد، طی مدت زمان تعیین شده برای تبلیغات انتخاباتی، در مجموع، ۲۰۰ میلیون دلار صرف تبلیغات مبتنی بر هوش مصنوعی بر بستر فیسبوک کردند که این رقم در مقایسه با هزینه ۶۴۳ هزار دلاری اوباما در سال ۲۰۰۸، نشان‌دهنده رشد چشمگیر اتکای دو حزب به این قبیل تکنولوژی‌ها است.

همزمان با دست‌وپا زدن نهادهای قانون‌گذار ایالات متحده آمریکا برای چارچوب مند ساختن فضای ابهام‌آلود فناوری، حریم شخصی و حفاظت از داده‌ها، خصوصاً در حوزه سیاست‌های انتخاباتی، آینده همچنان نامشخص است.

پرسش‌های بنیادین بسیاری در مورد اخلاق استفاده از این قبیل فناوری‌ها برای اهداف سیاسی و نحوه نظارت بر آن همچنان بی پاسخ مانده‌اند و وجود شکاف حزبی، انگیزه‌های سیاسی و اختلاف نظر عمومی سیاست‌مداران درباره اصول اخلاقی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مانع همگام شدن مقررات با کاربرد این فناوری‌ها شده است.

به نظر می‌رسد که ما در حال حاضر فقط سطح بسیار پایینی از پتانسیل هوش مصنوعی را به کار گرفته‌ایم.

برکویتز در پایان مقاله خود نوشت: «محققان دانشگاه‌های آکسفورد و ییل معتقدند که به احتمال ۵۰ درصد، هوش مصنوعی تا ۴۵ سال آینده، در همه انواع فعالیت‌ها، عملکرد بهتری نسبت به انسان پیدا کند. در این میان، ما باید به گفتگو و تبادل نظر در مورد راهکارهای حفاظت از حریم خصوصی ادامه دهیم؛ از تدوین کدهای اخلاقی کارآمد برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استقبال کنیم؛ آگاهی از قوانین را در مورد فناوری‌های یاد شده توسعه دهیم و به عنوان مصرف کنندگان اطلاعات به دست آمده، مسئولیت مدنی خود را در قبال بازنشر و همرسانی داده‌ها بپذیریم.»

ارسال نظرات
معاون وزیر ارتباطات در سفر به استان یزد خبر داد: رشد جهانی ایران در حوزه اقتصاد دیجیتال طی سه سال گذشته
مدیرعامل یک شرکت استارتاپی در گفت‌وگو با نبض فناوری؛ تولید ۴ محصول کاربردی با استفاده از هوش مصنوعی/ زیر ساخت‌های قانونی اصلاح شود
مدیرعامل بانک کارآفرین : قرض الحسنه به بانک کارآفرین می آید
وعده معاون علمی و فناوری چی بود! آیا ستاری به وعده‌های خود عمل کرد؟
نیازمندیها