کد خبر: ۱۳۷۵۸
|
۲۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۱
آزموده شده توسط عکاس حرفه‌­ای

بهترین دوربین­‌های گوشی دنیا در سال 2020 (قسمت دوم)

نبض فناوری بهترین دوربین­‌های گوشی دنیا در سال 2020 را که از نظر عکاس حرفه‌­ای، دوربین آن را به معرض آزمایش گذاشتند برای علاقه‌مندان حوزه فناوری، به آن موضوع پرداخته است. در ادامه همراه نبض فناوری باشید.

بر اساس گزارش «نبض فناوری»، گوگل پیکسل 5 بهترین گزینه برای رنگ های زنده است.

بهترین دوربین­‌های گوشی دنیا در سال 2020 (قسمت دوم)

دوربین اصلی: 12 مگاپیکسل / دیافراگم: f/1.7 / لرزشگیر اپتیکال: دارد

اولترا واید:16مگاپیکسل / دیافراگم: f/2.2 / لرزشگیر اپتیکال: ندارد / میدان دید: 107 درجه

طرفداران سری پیکسل از شنیدن نظرات عکاس حرفه ای ما درباره پیکسل 5 شگفت زده نخواهند شد، گوگل عملکرد تحسین برانگیز پایداری در رابطه با دوربین گوشی هایش در چند سال گدشته داشته است.

پیکسل 5، مانند همنوعان پیشین خودش، کاربر و اصول عکاسی را بدون هیچ تلاش اضافه ای به هم متصل میکند. شاینبرگ در این باره گفت:" در دوربین این گوشی گزینه های انتخاب به کمترین و لازمترین تعداد محدود شده است و استفاده ازآن را برای کاربر راحت‌تر و لذت بخشتر کرده است." او افزود: " هیچ چیز فانتزی‌ای وجود ندارد، ولی من اینکه موقع عکاسی، سطحی وجود دارد را دوست دارم و این خیلی خوب است، چون به نظرم طراحی و ساخت تصویر را آسانتر میکند."

بهترین دوربین­‌های گوشی دنیا در سال 2020 (قسمت دوم)

ردیف بالا از چپ به راست: وان پلاس 8 پرو، گوگل پیکسل 5

ردیف پایین از چپ به راست: اوپو فایند ایکس 2 پرو، آیفون 12 پرومکس، سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا

صاحب امتیاز عکس: ربکا شاینبرگ (Rebecca Scheinberg)

دقت رنگی دوربین این گوشی در نوع خود بهترین است، و این در حالت نور کم خود را نشان میدهد. شاینبرگ با توجه به قسمت آزمایش در نور کم دوربین این گوشی اظهار کرد: " پیکسل در دقت رنگ ها و جزئیات تصویر در بین گزینه های موجود بهترین است."

البته حالت بزرگنمایی بعنوان نقطه ضعف شناخته می شود. گوگل در اضافه کردن دوربین های جانبی به آرامی پی میرود. گوشی پیکسل 4 در سال گذشته تا اندازهی 2 برابر بزرگنمایی داشت. ولی گوگل به جای اضافه کردن دوربین سوم به موارد قبلی، لنز مربوط به بزرگنمایی را با لنز دوربین اولترا واید 16 مگاپیکسلی جایگزین کرده است. شاینبرگ در این مورد می‌گوید: " به نظر نمیرسد جایگزینی این دوربین باعث ثبت اطلاعات بیشتر و تصویر بهتر نسبت به لنز دوربین قبلی(حالت بزرگ نمایی) شده باشد، بلکه ظاهرا بیشتر از منظر دیجیتالی جاگذاری شده است."

بهترین دوربین­‌های گوشی دنیا در سال 2020 (قسمت دوم)

عکس‌برداری شده توسط گوگل پیکسل 5

امتیاز عکس متعل به: ربکا شاینبرگ (Rebecca Scheinberg)

گوگل در گوشی های لوکس خود از روش های کمی بیشتر از، ساده‌ترین امکانات مبتنی برمحصولات دیجیتال استفاده میکند. این شرکت در سال 2018 از امکانات جدید خود با نام Super Res Zoom رونمایی کرد. در این حالت با استفاده از لرزشگیر اپتیکال زاویه‌ی دوربین در مقیاسه‌ای کوچکی تغییر می کند و عکس های مختلفی ثبت می شود و عکس‌ها مانند تصاویر ثبت شده با سنسورهایی که رزولوشن بالایی دارند، دارای جزییات زیادی هستند. نتیجه میتواند با بزرگنمایی 2برابری مطلوبی برابری کند، اما در مقایسه با نمای لوکس بزرگنمایی 3 برابر و 5 برابری در گوشی های همردهی خودش حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

تصویر حاصل از دوربین اولترا واید در گوشی پیکسل 5 در مقابل این نوع تصویر در گوشی های اپل، سامسونگ، وان پلاس بسیار ضعیف به نظر میرسد. شاید عکس ها همان پیکسل های مشخص را داشته باشند، اما جزئیات و وضوح دقیق تصویر متعلق به دستهی پایین‌تری میباشد.

نقاط قوت: رنگ تصویر به طور شگفت انگیزی با واقعیت تطابق دارد، کاربری ساده و واضح

نقاط ضعف: دوربین اولترا واید نسبتا ضعیف، حالت بزرگنمایی در مقابل سایرین حرفی برای گفتن ندارد

سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا

بهترین برای جزئیات در سه نقطه نظر

بهترین دوربین­‌های گوشی دنیا در سال 2020 (قسمت دوم)

دوربین اصلی: 108 مگاپیکسل / دیافراگم: f/1.8 / لرزشگیر اپتیکال: دارد

لنز تله فوتو: 12 مگاپیکسل/ دیافراگم: f/3 / لرزشگیر اپتیکال: دارد / زوم: 5 برابر اپتیکال

اولترا واید: 12مگاپیکسل / دیافراگم: f/2.2 / لرزشگیر اپتیکال: ندارد / میدان دید: 120 درجه

سامسونگ در گذشته به اینکه گوشی های خود را مملو از نرم افزارهای اضافی کند شهرت داشت، که این مسأله به عنوان تجربهی زیان‌آور شرکت سامسونگ بخصوص برای مشتریان جدیدش بود. گرچه از این ویژگی در گلکسی نوت 20 اولترا چشم‌پوشی نکرده است، حداقل توانسته راهی پیدا کند که نرم افزارها را بدون ایجاد درهم ریختگی اضافه کند. شاینبرگ در این باره میگوید:" چیزی که واقعا مهم است ساده بودن استفاده از آن است؛ اینکه در لحظه بتوان عکس گرفت، بدون اینکه نیاز به درگیر شدن با سایر نرم افزارها را به همراه داشته باشد."

"درگیری با سایر نرم افزارها" همچنان وجود دارد، ولی در ظاهر نمایان نیست. بِست فوتو (Best Photo) یک مثال است که در آزمون ما شرکت داده شده است، که از شما میخواهد که دوربین را در اطراف صحنه بچرخانید. سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا یک دسته از عکس ها را گرفته و هرکدام که مغز کوچک AI آن بپسندد را از میان آنها انتخاب میکند.

عکس بسیار جالبی را انتخاب کرد. بجای آنکه عکسی که در آن خط افق همتراز سطح بود را انتخاب کند، عکسی به عنوان بهترین انتخاب شد که خارج از محور بود، به نظر میرسد هندسه‌ی جالب عکس دلیل انتخابش باشد. همچنین تصویر، همان‌طور که قابل پیشبینی هم بود، خیلی پردازش شده بود. سامسونگ در حالت استاندارد خودکار خود نیزتغییرات بسیار زیادی بر روی عکس ها انجام میدهد.

"این گوشی به صورت خودکار چیزی که شما به آن نگاه میکنید را انتخاب میکند، مثل ‘طبیعت’ یا آب. ولی وقتی ‘طبیعت’ را شناسایی میکند، قسمت های با رنگ سبز خیلی سبز نشان داده می شوند." شاینبرگ در ادامه گفت: " همچنانکه او در حال شناسایی موضوع عکاسی و اعمال تغییرات خودکار عکس است، به نظر من کمی زیاده روی میکند." این قضیه مشخصا رایج‌ترین انتقاد در رابطه با بهترین دوربین گوشی های سامسونگ است، اینکه در تناژهای رنگی آن کمی زیاده روی شده است.

بهترین دوربین­‌های گوشی دنیا در سال 2020 (قسمت دوم)

عکس گرفته شده با دوربین گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا

صاحب امتیاز عکس: ربکا شاینبرگ( Rebecca Scheinberg)

عکس ها حتی در حالت عکاسی در شب نیز واضح بودند، جایی که در آن رنگ و کنتراست تلغیظ شدهاند تا در کنار هم عکسی با جزئیات بیشتر و قویتر به وجود بیاورند. عکس های گرفته شده در تاریکی توسط گوشی گلکسی نوت 20 اولترا بسیار زنده‌تر از گوشی آیفون است، اما عکس های حاصل از گوشی پیکسل 5 طبیعی‌تر به نظر میرسد. نوت 20 اولترا در ارائه جزئیات بینظیر است، خواه این یک روش برای رساندن کنتراست به اعتدال باشد، یا به دلیل این باشد که سخت افزار به سادگی بهتر شده است: این بسته به نوع عکسی که می گیرید متفاوت است. سخت افزار حرفه‌ای‌تر آن در قالب لنز اولترا واید و بزرگنمایی آن خودش را نشان می‌دهد.

دوربین اولترا واید گوشی گلکسی نوت 20 اولترا بهترین در مقایسه با دیگر گوشی های بررسی شده است که فقط قابلیت به چالش کشیده شدن توسط گوشی وان پلاس 8 پرو را دارد. آیفون و پیکسل 5 از نظر بازیابی جزئیات حتی نمی توانند نزدیک این رقابت شوند.

برای بزرگنمایی نیز از لنز قدرتمند پریسکوپی استفاده شده است. در مقایسه مستقیم با اوپو فایند ایکس 2 پرو، دیگر گوشی دارای لنز پریسکوپی، عکس های سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا بار دیگر کنتراست بیشتری را به نمایش می گذارد. این یک تأثیر ناشی از انتخاب های هوشمندانه است، نه نشانه ای از کیفیت بیشتر در تصویر خام، بلکه گاهی اوقات بعنوان یک اثر مفید.

نقاط قوت: جزئیات عالی از سه نقطه نظر؛ عملکرد خوب در حالت نور کم

نقاط ضعف: استفاده اشباع شده از رنگ؛ کنتراست را بیش از حد تغییر میدهد.

 

* بهترین دوربین­‌های گوشی دنیا در سال 2020 (قسمت اول)

 

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی