کد خبر: ۱۳۸۰۶
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۵
بلومبرگ:

عرضه هدست واقعیت مجازی اپل با سخت‌افزار بسیار قوی در سال ۲۰۲۲

گفته می‌شود اپل قصد دارد هدست واقعیت مجازی خود را با مشخصات سخت‌افزاری قدرتمند و قیمت بالا در بازه‌ی زمانی سال ۲۰۲۲ معرفی و روانه‌ی بازار کند.

عرضه هدست واقعیت مجازی اپل با سخت‌افزار بسیار قوی در سال ۲۰۲۲

به گزارش نبض فناوری، بر کسی پوشیده نیست که اپل درحال توسعه و آزمون‌وخطای هدست و عینک‌های AR و VR است. دراین‌میان، انبوهی از پتنت‌ها و گزارش‌های متعدد نشان می‌دهند که غول دنیای فناوری برای معرفی این محصولات بسیار مصمم است و از قرار معلوم، تکنولوژی‌های یادشده جزوی از چشم‌انداز و شرط‌بندی بلندمدت اپل برای آینده محسوب می‌شوند. به گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به گفته‌های مارک گورمن از بلومبرگ اپل در صدد این است که هدست واقعیت مجازی‌اش را با تکنولوژی بسیار پیشرفته و البته قیمت بالا در سال ۲۰۲۲ عرضه کند.

به‌ادعای مذکور، اهالی کوپرتینو در فرایند توسعه و طراحی اپل گلس مبتنی‌بر فناوری واقعیت افزوده با مشکلات متعددی روبه‌رو شده‌اند و آن‌طور که مشخص است این عینک ممکن است به تأخیر بیافتد و درنهایت، هدست واقعیت مجازی اپل زودتر از آن راهی بازار شود. شواهد حاکی از آن است که هدست یادشده سنگین‌تر، با ظاهری آشنا، شبیه آکیولس (Oculus) یا پلی‌استیشن وی‌آر خواهد بود و به‌گفته‌ی بلومبرگ، اپل برچسب قیمتی این هدست را بیشتر از ۳۰۰ تا ۹۰۰ دلار سایر رقبا تعیین خواهد کرد. اعتقاد بر این است که اپل باتوجه‌به سخت‌افزار قوی، قیمت و کیفیت ساخت بالا، انتظار زیادی از فروش آن نخواهد داشت و گفته می‌شود مانند کامپیوترهای گران‌قیمت مک پرو فقط یک هدست در روز در هر فروشگاه فیزیکی اپل موجود خواهد بود.

در این گزارش آمده است که این هدست فعلا با نام رمز «N301» شناخته می‌شود و گفته می‌شود در آخرین مرحله از توسعه‌ی نمونه‌ی اولیه قرار دارد. افزون‌براین، ادعا می‌شود در بطن این هدست پردازنده‌ای به‌مراتب قوی‌تر از تراشه‌ی M1 استفاده شده در کامپیوترهای مک تعبیه خواهد شد؛ ازاین‌رو، انتظار می‌رود که سطح پردازشی بسیار پیشرفته‌ای را در بازی‌ها و سایر محتوا ارائه دهد. علاوه‌بر هدست واقعیت مجازی، اپل گلس نیز با کد رمز «N431» دیده شده است و ظاهرا در مرحله‌ی پیش‌نمونه یا به اصطلاح «معماری» قرار دارد. این مرحله بدان معنا است که اپل به‌جای توسعه‌ی دستگاه‌های فیزیکی، هنوز در حال توسعه‌ی فناوری‌های مرتبط با آن است.

اپل چندین سال است که روی طراحی‌های مختلف هدست کار می‌کند. برای مثال، بلومبرگ معتقد است کوپرتینویی‌ها از اواخر سال ۲۰۱۵ تیم مهندسی متشکل از ۱،۰۰۰ نفر را برای توسعه‌ی دو محصول AR و VR تشکیل داده‌اند؛ اما درنهایت، جانی آیو (مدیر پیشین طراحی اپل)، با طرح نهایی مخالفت کرده است؛ زیرا طراحی یادشده از یک دستگاه جداگانه برای جای دادن قطعات سخت‌افزاری و پردازنده‌ها تشکل شده بود.

بنابه گزارش بلومبرگ، یکی از مشکلات در طراحی هدست منفرد اپل گلس این بوده است که تعبیه‌ی پردازنده منجر به سنگین‌شدن دستگاه می‌شود و در آزمایش‌های اولیه مشکلات ناشی از کشیدگی گردن را ایجاد کرده است. همچنین، اپل احتمالا در حال کار روی لنزهای خودتنظیم برای استفاده در اپل گلس است که نیاز به لنزهای طبی را برطرف می‌کند.

بلومبرگ می‌گوید در طراحی فعلی، غول فناوری کوپرتینو با حذف فضایی که هدست‌های VR معمولا برای لنزهای نسخه‌ای نگه می‌دارند، ابعاد و وزن هدست را کاهش داده است. این می‌تواند به این معنی باشد که اپل از گزینه‌ی جایگزین لنزهای طبی اطمینان کامل دارد. بااین‌حال، این امر می‌تواند مشكلات مربوط به عرضه‌ی لنزها را در هنگام خرید از فروشگاه‌های فیزکی یا آنلاین ایجاد کند. برخی از کشورها نیز قوانین مختلفی راجع‌به چنین لنزهایی وضع کرده‌اند که به احتمال زیاد اپل مجبور است آن‌ها را برطرف کند تا یک دستگاه واحد در تمامی نقاط جهان فروخته شود.

در گذشته، اپل بارها ایده‌هایش برای لنزهای خودتنظیم قابل استفاده در اپل گلس را به ثبت رسانده است. معمولا اغلب این ایده‌ها بر یک اصل واحد متمرکز بوده‌اند و آن این است که با استفاده از تنظیم خودکار و تعویض شکل لنزها، عینک واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی نیازی به لنز اضافه نداشته باشند. اپل همچنین در رویکردی متفاوت، ایده‌ی لنز خودتنظیم را برای کمک به تمامی کاربران (صرف‌نظر از دید آن‌ها) به ثبت رسانده است که با بهبود تصاویر باعث جلوگیری از حواس‌پرتی کاربر می‌شود.

تاکنون، اخبار ضدونقیضی در رابطه با دورنمای اپل از این محصولات منتشر شده است و گزارش مذکور اولین گزارشی نیست که ادعا می‌کند که اپل احتمالا برنامه‌های عینک AR پوشیدنی‌اش را کمی دیرتر از هدست VR آغاز می‌کند. در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹)، ژان لوئیس گاسی، پیش‌بینی کرد که اپل جاه‌طلبی خود را با عرضه‌ی هدست واقعیت مجازی شروع خواهد کرد. درمقابل، مینگ-چی کو، تحلیل‌گر نام‌آشنای محصولات اپل، بر این باور است که عینک واقعیت افزوده‌ی اپل زودتر از موعد روانه‌ی بازار خواهد شد.

طبق گفته‌های مینگ‌چی کو، کوپرتینویی‌ها در سال ۲۰۲۱ نوعی دستگاه مبتنی بر واقعیت افزوده عرضه خواهند کرد؛ البته نوع دستگاه مشخص نشده است و می‌تواند هر دستگاهی از جمله آیفون با قابلیت‌های AR پیشرفته‌تر باشد. مینگ‌چی کو قبلا گفته بود اولین نسل عینک AR اپل به‌شدت به آیفون وابسته خواهد بود؛ به‌طوری که اساسا به‌عنوان نمایشگر قابل حمل و ثانویه در نظر گرفته خواهد شد و پردازش‌های اصلی و حتی اتصال آن به اینترنت از طریق آیفون صورت خواهد گرفت. این امر به آن دلیل است که اپل گلس باید دقیقا مانند یک عینک ظریف و سبک باشد و برای تحقق آن، باید قطعات پردازشی سنگین و جاگیر حذف شود و عملیات پردازشی در دستگاه ثانویه صورت بگیرد.

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی دو تکنولوژی با پتانسیل بسیار بالا برای ارائه به کاربران هستند؛ اما متأسفانه با اینکه مدت‌زمان زیادی از عرضه‌ی اولین دستگاه‌ها می‌گذرد، محصولات کنونی با ارائه‌ی قابلیت‌های ناقص یا در بعضی مواقع جلوتر از زمان خود، نتوانسته‌اند از این پتانسیل عظیم استفاده کنند و اغلب به سهم بسیار ناچیز از این صنعت رضایت داده‌اند. یکی از بازیگرانی که در این صنعت حضوری پنهانی دارد، اپل است که ده‌ها اختراع از این نوع محصولات را به ‌ثبت رسانده، اما تاکنون محصولی کاملا متمرکز با این نوع فناوری عرضه نکرده است؛ اما شاید دیگر وقت آن رسیده باشد که این شرکت با جدیت بیشتری وارد رقابت شود و محصول نهایی خود را روانه‌ی بازار کند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی