کد خبر: ۱۳۸۱۱
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

کاهش ۵۰ درصدی بودجه نانو در سال ۱۴۰۰ توطئه است

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره کاهش ۵۰ درصدی بودجه نانو توضیح داد.

کاهش ۵۰ درصدی بودجه نانو در سال ۱۴۰۰ توطئه است

به گزارش نبض فناوری، سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به رشد و توسعه فناوری نانو گفت: علی رغم توجهات خاص مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به حوزه فناوری نانو اهمیت لازم به این حوزه وجود ندارد.

او توضیح داد: در دیدار با مقام معظم رهبری ایشان اعلام ناراحتی کردند که چرا بودجه نانو را در یکسال نصف کردند. کاهش بودجه یک مجموعه موفق توطئه است و توطئه دشمن را در همین اقدامات می‌توان مشاهده کرد. حوزه نانو در ایران فعالانه در حال انجام اقدامات پیشرو است.

سرکار با اشاره به الگو بودن ایران در حوزه نانو گفت: سازمان ملل در گزارشی بر پیشرفت فعالیت نانویی ایران صحه گذاشته و کشورمان را به عنوان الگویی برای سایر کشورها اعلام کرده است اما در داخل می‌بینیم که حمایت‌ها انجام نمی‌شود که این خود یک ترور محسوب می‌شود. ترور فقط ترور شخصیت‌ها نیست و با همین اقدامات این گونه مجموعه‌های موفق را مورد هدف قرار می دهند.

او درباره دیدار با مقام معظم رهبری گفت: یکی از دلایل پیشرفت و موفقیت نانو تکنولوژی توجهات خاص مقام معظم رهبری بوده است. دو سال پیش که با مقام معظم رهبری دیدار داشتیم اولویت‌های خود را در حوزه انرژی، سلامت، آب و محیط زیست مشخص کردیم و ایشان بر استفاده از نانو در کشاورزی و دامپروری آبزیان تاکید داشتند. مقام معظم رهبری بر اینکه با نانو تکنولوژی کیفیت و میزان محصولات را می توان افزایش داد و ضایعات کشاورزی را به حداقل رساند، تاکید داشتند.

به گفته این مقام مسئول، حوزه کشاورزی یعنی امنیت غذایی مردم زیرا بسیاری از جمعیت کشور در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند.

سرکار از هدف گذاری تولید محصولات نانوی کشاورزی خبر داد و ادامه داد: سعی داریم با تولید محصولات در این حوزه کیفیت را بالا برده، درآمد کشاورز را افزایش دهیم تا از واردات محصولات و مواد کشاورزی بی نیاز شویم.

او درباره مشکلات موجود در حوزه نانو گفت: در واقع دو عامل باعث شد که نتوانیم موفق عمل کنیم و هم اکنون نسبت به چشم اندازی که داشتیم، نگران هستیم. دلیل اول مربوط به کاهش بودجه است. در واقع میزان بودجه بخش نانو ۵۰ درصد کاهش یافت و توان ما برای تنوع بخشی به سبد محصولات، حضور در نمایشگاه‌های جهانی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان کاهش داد.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به اینکه با نصف شدن بودجه بسیاری از برنامه‌های ما تعطیل شد، افزود: عامل دوم عدم موفقیت در حوزه پیشرفت های نانویی، تحریم است. این مشکل باعث شد در جابجایی پول با مشکل مواجه شویم و شرکت‌های خارجی نگران ارتباط با ما باشند به همین دلایل میزان صادرات محصولات نانو به کشورهای خارجی به شدت کاهش یافت.

او گفت: نصف شدن بودجه و تحریم باعث شد که صادرات ۶۲ میلیون دلاری محصولات نانو به ۲۲ میلیون دلار کاهش پیدا کند. البته سهم تحریم در بروز این مشکلات به نسبت بودجه کمتر است.

منبع/ باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی