کد خبر: ۱۳۸۲۵
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰
دبیر ستاد توسعه ویژه فناوری نانو، در گفت‌وگو با نبض فناوری؛

ترور صنعت فناوری نانو در بودجه 1400/ به زودی لیست افراد اعلام می‌شود

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، کاهش بودجه صنعت فناوری نانو را یک فاجعه و ترور عنوان کرد و گفت: به زودی لیست خیانت کنندگان به علم و فناوری در لایحه بودجه 1400 معرفی می‌شود.

سعید سرکار دبیر ستاد توسعه ویژه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با خبرنگار«نبض فناوری» درباره بودجه 1400 برای ستاد توسعه فناوری نانو، اظهار کرد: در سال 98 بودجه پیشنهادی برای این حوزه حدود 85 میلیارد تومان بود که در یک جلسه خصوصی این میزان بودجه به 42.5 میلیارد کاهش یافت. متاسفانه دقیقا 50 درصد بودجه اختصاصی کاهش یافت. این یک ترور فناوری پیشرفته در کشور است ترور یک مجموعه‌ای که در عرصه‌های مختلف موفق عمل کرده بود.

وی با بیان اینکه صنعت فناوری نانو ایران در عرصه جهانی پیشگام بوده است، گفت: در همین راستا همیشه مقام معظم رهبری به عنوان یک الگو از آن یاد می‌کردند اینکه می‌توانیم راجع به تکنولوژی مباحثی را مطرح کنیم. هنوز متوجه نشدیم که چرا بودجه این صنعت مدام در حال کاهش است. دست دشمنان ایران از آستین چه کسی بیرون آمده است که این حرکت تخریبی را انجام می دهند.

سرکار افزود: در بودجه امسال متوسط افزایش بودجه دستگاه‌ها در حوزه علم و فناوری در دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و پژوهشکده‌ها 60 درصد بوده است این در حالیست که حداقل افزایش بودجه در حوزه ستاد فناوری نانو 13درصد است.

دبیر ستاد توسعه ویژه فناوری نانو یادآور شد: متوسط بودجه دستگاه‌ها در حوزه علم وفناوری در دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و پژوهشکده‌ها در سال گذشته بین 20 تا 80 درصد رشد داشته است در حالیکه طی همان سال بودجه نانو را کاهش دادند. بنده این مهم را یک توطئه بزرگ و ترور تلقی می‌کنم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه خود رئیس جمهور به این موضوع خیلی تاکید دارند و حتی اذعان می کردند که باید نفت را بفروشیم و در حوزه فناوری نانو، هوافضا و سایر بخش‌ها سرمایه گذاری کنیم. متاسفانه عده ای در مجموعه تلاش کردند که این صنعت را به زانو در بیاورند و هنوز بودجه ستاد فناوری نانو به اندازه دو سه سال گذشته نشده است.

سرکار تصریح کرد: حدود 18 سال پیش که ستاد توسعه فناوری نانو شکل گرفت به نرخ آن زمان بودجه ستاد در بدو تاسیس حدود 6 میلیون دلار بود و در بودجه 1400 حدود 3 میلیون دلار است. بودجه ستاد نانو بعد از 18 سال معادل سال‌های بدو تاسیس شده است. حالا که ستاد نانو در بحث حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ، حمایت از توسعه فناوری، حمایت از رسوخ فناوری در صنایع موجود، حمایت از مارکتینگ به ویژه بین‌المللی اوج گرفته و تمام جریانات را به حرکت در آورده است یکدفعه زیرپای این صنعت را خالی کردند. این موضوع باید به صورت جدی دنبال شود که چرا با وجود اینکه ایران در عرصه بین المللی جزء فناوری پیشرفته و پیشگام بوده و حرفی برای گفتن دارد. این بلا را سر این صنعت آوردند.

دبیر ستاد توسعه ویژه فناوری نانو اظهار کرد: هم اکنون محصولات تولیدی این صنعت به 50 کشور دنیا صادر می‌شود. اگر گریزی به سال 98 داشته باشیم میزان فروش محصولات نانو حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است فقط مالیات برارزش افزوده این محصولات حدود 350 میلیارد تومان می‌شود این صنعت نه تنها عرصه هزینه برای دولت نیست بلکه عرصه تولید ثروت و بازدهی پول به صندوق خزانه دولت است.

وی گفت: دولت همان بودجه‌ای که برای مالیات برارزش افزوده دریافت می کنند همان را به این ستاد برگرداند تا این صنعت مسیر پیشرفت خود را ادامه د‌هد. از سال 92 تا کنون سالانه متوسط فروش محصولات 95 درصد رشد داشته است یعنی تقریبا دوبرابر بوده است فروش محصول از حدود 70 میلیارد تومان به 4هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است. یعنی ظرف 6 سال حدود 65 برابر شده است.

سرکار خاطرنشان کرد: صنعتی که ثمره آن ایجاد اشتغالزایی و ارزآوری و مانع از واردات دارویی بوده یکدفعه با اره ریشه آن را خشک می‌کنند. هیچ آدم عاقلی و حتی دشمن اینگونه ضربه وارد نمی‌کند. این تصمیم را شورای 5 نفره انجام دادند و به زودی افرادی که این بلا را سر فناوری نانو آوردند را معرفی خواهم کرد. اینها باید به پای میز محاکمه بیایند و پاسخگو باشند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی