کد خبر: ۱۳۹۲۴
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۶
پیش به سوی اقتصاد هوشمند؛

برای کسب درآمد از «فین‌تک» غافل نشوید

اکثر کارشناسان براین باورند که فین تک تأثیر قابل‌توجهی روی برنامه‌های کاربردی حوزه بانکداری داشته و نحوه دسترسی مشتریان به خدمات مالی را متحول می‌کند.

برای کسب درآمد از «فین‌تک» غافل نشوید

به گزارش« نبض فناوری» فین تک یا «فناوری مالی» (Financial technology) «برنامه‌های کامپیوتری و دیگر تکنولوژی‌هایی که برای حمایت یا فعال‌سازی خدمات بانکی و مالی استفاده می‌شوند». به عبارت ساده‌تر این اصطلاح نسبتا جدید به معنای استفاده از تکنولوژی‌ برای کارآمدتر کردن خدمات مالی به کار می‌رود. همچنین معادل فارسی فین تک «نوآوری در خدمات مالی» نیز استفاده می‌شود که هدف آن‌ استفاده‌ نوآورانه از تکنولوژی برای کارآمدتر کردن خدمات مالی است. امروزه بسیاری از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به تازگی به این حوزه ورود کرده‌ تا کسب و کارهای جدید و خلاقانه‌ای را در حوزه فناوری‌های مالی راه بیندازند.

اکثر کارشناسان براین باورند که فین تک تأثیر قابل‌توجهی روی برنامه‌های کاربردی حوزه بانکداری داشته و نحوه دسترسی مشتریان به خدمات مالی را متحول می‌کند. بسیاری از فرایندها، از برنامه‌های کاربردی پرداخت با تلفن همراه مثل برنامه‌های آپ، ایوا و ۷۸۰ تا مؤسسات سرمایه گذاری و بیمه، تحت‌تأثیر این تحول قرار گرفته‌اند.

قدرت اثرگذاری فین تک و تغییرات حاصل از آن می‌تواند تهدیدی بالقوه برای سیستم بانکداری سنتی باشد. در دنیای دیجیتال امروز، مشتریان تمایل چندانی به دریافت خدمات مالی سنتی ندارند. دریافت خدمات به شیوه‌ای مدرن، سریع و ایمن، جذابیت بیشتری برای مشتریان دارد. همین مسئله موجب افزایش محبوبیت فین تک در میان مشتریان و کاهش گرایش به بانک‌ها و خدمات مالی سنتی می‌شود.

برای کسب درآمد از «فین‌تک» غافل نشوید

می‌توان گفت؛ بسیاری از فعالیت‌هایی که در گذشته با خطای زیاد و توسط نیروی انسانی زیادی انجام می‌گرفت، امروزه توسط تکنولوژی‌های جدید و بدون خطا قابل انجام است.

فین تک در حال حاضر انواع فعالیت‌های مالی مانند انتقال پول، تخصیص چک با گوشی‌های هوشمند، کنار گذاشتن یک شعبه بانک برای درخواست اعتبار، جمع‌آوری پول برای راه اندازی کسب و کار یا مدیریت سرمایه گذاری ها را بدون کمک هیچ شخص دیگری، توصیف می‌کند. فین‌تک طراحی شده است که با چابکی بیشتر، خدمت‌دهی به بخش‌های مختلف و خدمات بهتر و سریع‌تر؛ تهدید و چالشی برای خدمات سنتی باشد و در نهایت این خدمات را درون خودش غرق کند.

امروزه شرکت‌های فین تک به‌طور مستقیم با بانک‌ها در اکثر بخش‌های مالی رقابت می‌کنند تا خدمات و راه‌حل‌های مالی برای مشتریان را به فروش برسانند. به دلیل اهداف نظارتی و ساختارهای داخلی بانک‌ها، آن‌ها همچنان در تلاش هستند تا از نظر سرعت نوآوری با استارتاپ‌های فین تکی به رقابت بپردازند. فین‌تک قبلاً متوجه شده است که همه انواع خدمات مالی از جمله انتقال پول، وام دادن، سرمایه گذاری و پرداخت- نیاز دارند تا به صورت یکپارچه در زندگی مشتریان پیچیده‌ امروزی و علاقه‌مند به تکنولوژی باقی بمانند تا بتوانند در جهانی که کسب و کار و زندگی‌های خصوصی به‌صورت تصاعدی در حال دیجیتاله شدن هستند، مرتبط و استوار باقی بمانند.

برای کسب درآمد از «فین‌تک» غافل نشوید

طبق گزارش نبض فناوری، هم‌اکنون استارت‌آپ‌های مختلفی در حوزه فین‌تک در ایران شروع به کار کرده‌اند؛ اما این حوزه تنها محدود به استارت‌آپ‌ها نیست و ممکن است بنگاه‌های سنتی‌تر مانند بانک‌ها نیز در خدمات خود نوآوری‌هایی ارائه کنند. البته ‌نباید فین‌تک را با خدمات الکترونیک بانک‌ها اشتباه گرفت. فراموش نکنید که فین‌تک‌، کاربرد فناوری در حوزه‌های مالی همراه با نوآوری است و صرف استفاده از فناوری فعالیت در این حوزه محسوب نمی‌شود. فراگیر شدن اینترنت و تکنولوژی‌های دیجیتال زمینه را برای ارائه خدمات نوآورانه مالی فراهم‌تر کرده است اما با این حال فناوری مالی لزوما محدود به فناوری اطلاعات و فضای آنلاین نیست و ممکن است به شیوه‌های خلاقانه دیگری نیز پیاده‌سازی شود.

با انواع «فین‌ تک» آشنا شوید

۱- وام دادن (Lending)
یکی از راه‌ها برای اینکه بتوانیم فین‌تک را گسترش دهیم، وام‌های دیجیتالی است. در همین راستا سازمان‌ها وو مجموعه‌های فناوری مالی در حال توسعه هستند که می‌توانند از صفر تا صد فرآیند دریافت وام را به صورت کاملا آنلاین بدون نیاز به حضور فیزیکی انجام دهند.


۲- اینشورتک (InsureTech)
در کل به همه کسب و کارها و استارتاپ‌هایی که در راستای خدمات بیمه‌ای با استفاده از قابلیت‌های فناوری فعالیت می‌کنند، اینشورتک می‌گویند.
این استارتاپ‌ها تلاش می‌کنند که تمامی خدماتی که مربوط به امور بیمه‌ای است را سرویس‌دهی کنند از جمله این خدمات می‌توان به بیمه شخص ثالث، بیمه تکمیلی درمان، بیمه عمر و … اشاره کرد.

۳- خدمات پرداخت (PayTech)
اما یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین زیرمجموعه‌های فین‌تک، خدمات پرداختی است. این قابلیت به حدی کاربردی و مرسوم است که بعضی افراد آن را معادل فین‌تک می‌دانند در صورتی که فقط زیرمجموعه‌ای از آن است. همانطور که می‌دانید این سیستم‌های پرداختی نمونه‌های ایرانی موفق خوبی دارند که می‌توان به آپ، مای ایرانسل، زرین پال، پی‌پینگ و … اشاره کرد.

۴- رگ‌تک (RegTech)
در این حوزه هم مثل دیگر حوزه‌ها وجود قوانین و مقررات جزء ملزومات و اولویت‌هاست. تمامی استارتاپ‌ها و شرکت‌های فعال در این حوزه ملزم به رعایت این قوانین و مقررات هستند. همچنین رگ‌تک‌ها، علاوه بر کاهش هزینه‌، قابلیت‌های دیگری هم دارند از جمله اینکه به بانک‌ها این امکان را می‌دهند تا بر نحوه اجرایی قوانین نظارت را داشته باشند.

۵- ارز های رمزنگاری شده (Cryptocurrency)

یکی دیگر از موضوعات جدید و بسیار پر طرفدار در سال‌های اخیر در دنیا همین موضوع ارزهای دیجیتال است که البته با وجود اینکه در ایران خیلی جدیدتر است اما توانسته طرفداران زیادی برای خود پیدا کند. همچنین یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین ارز دیجیتال، بیت‌کوین است. اگر بخواهیم به صورت ساده کریپتوکارنسی ها را تعریف کنیم باید بگوییم که در واقع همان پول آنلاین و اینترنتی هستند که با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف رمزنگاری شده‌اند و تنها تفاوتی که با پول کنونی دارند این است که جنبه فیزیکی ندارند.

۶- سرمایه‌گذاری (WealthTech)
یکی دیگر از زیرمجموعه‌های فین‌تک، سرمایه‌گذاری است که به سایرین این اجازه را می‌دهد که بتوانند تمام یا بخشی از دارایی‌شان را در یک حوزه یا مکان حساب خودشان را مدیریت کنند. در این حوزه مشتریان قادر هستند که از طریق اسمارت‌فون‌ها بتوانند ابزارهای مالی خودشان را خرید و فروش کنند. نمونه‌های موفق آن در دنیا استارتاپ‌های هجبل (Hedgeable) و ادپار(Addepar) هستند. سرمایه‌گذاری فین‌تک متاسفانه فعلا در ایران نتوانسته جایگاه اصلی خودش را پیدا کند و فقط یک استارتاپ به نام تحلیل‌گران امید در این حوزه فعالیت می‌کنند.

۷- رمیتنس (Remittance)
رمیتنس یکی دیگر از انواع فین‌تک است. همیشه یکی از معضلاتی که برای افرادی که مهاجرت کردند و یا به هر دلیلی به صورت دائم و یا موقت خارج از ایران هستند این است که بتوانند پول و در آمد خودشان را به داخل کشور منتقل کنند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی