کد خبر: ۱۳۹۳۳
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۶

افزایش ۲۰ برابری سرمایه صندوق‌های پژوهش و فناوری

سومین دوره آموزش حرفه‌ای مدیران صندوق‌های پژوهش و فناوری به مدت سه روز با حضور مدیران عامل صندوق‌های زاگرس کرمانشاه، استان آذربایجان‌غربی، نوآوران افلاک لرستان، تهران، استان هرمزگان و ارس برگزار شد.

افزایش ۲۰ برابری سرمایه صندوق‌های پژوهش و فناوری

به گزارش « نبض فناوری» محمدصادق خیاطیان، عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در اختتامیه این دوره اظهار داشت: هدایت و نظارت بر صندوق‌های پژوهش و فناوری یکی از وظایف اصلی کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری است که در راستای آن این دوره برای تربیت نیروهای متخصص تدارک دیده شده است.

خیاطیان ادامه داد: شعار ما تبدیل شدن صندوق‌های پژوهش و فناوری به نهادهای مالی و تخصصی در کشور است‌. البته جایگاه کنونی صندوق‌های پژوهش و فناوری متاثر از عملکرد آنها، قابل قیاس با گذشته نیست، به‌طوری‌که سرمایه آنها ۲۰ برابر گذشته شده است. شعار ما، هر استان یک صندوق پژوهش و فناوری بود که محقق نیز شده است و ما به دنبال گسترش صندوق‌های تخصصی و مساله محور مانند صندوق آب هستیم.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی هدف از این دوره آموزشی را تربیت نیروهای حرفه‌ای در زمینه سرمایه گذاری خطرپذیر عنوان کرد و گفت: با شناسایی نیازهای صندوق‌های پژوهش و فناوری دوره‌های توانمندسازی و آموزشی در سطوح مختلف مدیران و تربیت کارشناسان متخصص طراحی خواهد شد زیرا تامین مالی نوآوری و فناوری از نظر ما یک کار حرفه‌ای است. ما محدودیت منابع مالی برای برگزاری دوره‎های مختلف نداریم اما باید برنامه‌های آموزشی هدفمند و اثربخش باشند تا صندوق‌ها بهره‌مند شوند.

خیاطیان گام دوم را شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان بیان کرد و گفت: برای رشد اقتصاد دانش بنیان باید شرکت‌های بزرگ که دارای زنجیره تولید و صادرات و گردش مالی بزرگ هستند وارد این فضا شوند. یکی از ابزارهای ما در این زمینه تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر ذیل مجموعه‌های بزرگ است تا به اقتصاد دانش بنیان کمک کنند.

در این نشست دکتر علی ناظمی، معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی نیز صندوق‌های پژوهش و فناوری را به عنوان نهادهای GP طرح‌ها عنوان کرد و گفت: بیشتر از تامین مالی، مسئله ما نهادهایی هستند که بتوانند سرمایه‌گذاری خطرپذیر را مدیریت کنند. نهادهای General Partner (GP ) طرح‌ها را ارزیابی کرده و زمینه‌سازی برای قرارداد مدیریت فرآیند اجرا را نیز برعهده بگیرند. این دوره به‌صورت مستمر ادامه خواهد یافت و با استفاده از مدرسان برجسته تلاش کردیم تا به رشد و توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری کمک کنیم.

ناظمی ادامه داد: امروز صندوق‌های پژوهش و فناوری اعتبار سرمایه‌گذاری بالایی در صندوق نوآوری و شکوفایی دارند که می‌توانند با آن فرآیند را پیش ببرند. البته سرمایه‌گذاری خطرپذیر را باید در قالب VC ببینید که ریسک بسیار بالایی دارد به همین دلیل از سرمایه گذاری در طرح‌های کوچک شروع کنید.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان در مورد رشد سرمایه‌گذاری صندوق و عاملان آن در اکوسیستم نوآوری کشور گفت: اولین سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی مهر 13۹۸ بود و تاکنون تقریبا ۹۰ طرح دریافت کردیم که بیشتر آنها به قرارداد تبدیل شده است.

در ادامه این مراسم نیز دکتر امیرحسام بهروز، مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری در مورد این دوره آموزشی گفت: دوره آموزش حرفه‌ای مدیران صندوق‌های پژوهش و فناوری با حمایت دبیرخانه کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری و انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران با حضور مدیران عامل صندوق‌های زاگرس کرمانشاه، استان آذربایجان‌غربی، نوآوران افلاک لرستان، تهران، استان هرمزگان و ارس در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

وی ادامه داد: موضوعات این دوره شامل آشنایی با زیست بوم فناوری کشور، آشنایی با اصول مدیریت کلان صندوق‌ها ، آشنایی با الزامات و فرایندهای صدور ضمانت نامه، آشنایی با الزامات و فرایندهای ارائه تسهیلات، انتقال تجربیات سرمایه گذاری خطرپذیر، آشنایی با اصول اداری مالی مدیریت صندوق‌ها، آشنایی با اصول برنامه ریزی و بودجه بندی، آشنایی با قواعد و اصول حقوقی مدیریت صندوق ها، آشنایی با فرآیندهای هدایت ،نظارت و الزامات قانونی کارگروه صندوق ها و در نهایت آشنایی با خدمات و تعاملات با بازیگران دولتی زیست بوم (صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) بود.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
وبگردی