کد خبر: ۱۴۰۵۴
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۲۰

پهنای باند چیست؟/ رشد کسب وکارها با سرعت اینترنت پیش می‌رود

ادامه فعالیت تجاری بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها به اینترنت وابسته است. در همین راستا خدمات پهنای باند از جمله‌ خدماتی است که برای استفاده‌ کارآمد شرکت‌ها و سازمان‌ها از اینترنت و برقراری ارتباط میان نقاط مختلف جغرافیایی ارائه می‌شود.

پهنای باند چیست؟/ رشد کسب وکارها با سرعت اینترنت پیش می‌رود

به گزارش خبرنگار«نبض فناوری» پهنای باند، در اصطلاح Bandwidth است و در بعضی جاها نیز این اصطلاح را «عرض باند» هم ترجمه کرده‌اند. اگر بخواهیم درک درستی از معنای این اصطلاح داشته باشیم بد نیست به این مثال توجه کنید. اتوبانی را در نظر بگیرید، معمولاً هر اتوبان یا بزرگراه دارای چند خط (Line) یا باند (Band) است که ظرفیت این بزرگراه را معین می‌کند. به عبارت دیگر، پهنای باند یا Bandwidth به ظرفیت انتقال داده روی شبکه اشاره دارد و عامل مهمی در تعیین کیفیت و سرعت یک شبکه است.

بنابراین اگر استفاده شما از اینترنت تنها به باز کردن شبکه‌های اجتماعی، مشاهده تصاویر و ویدئوها محدود می‌شود، نیاز به پهنای باند وسیعی ندارید. اما گر از تلویزیون یا بازی‌های آنلاین استفاده می‌کنید و نیاز به سرعت اینترت بالا بدون قطعی دارید، پس بهتر است از پهنای باند بیشتری استفاده کنید. مطمئن باشید که هیچ وقت پشیمان نخواهید شد.

پهنای باند مانند لوله‌کشی آب است. داده‌ها در پهنای باند مثل مقدار آب در لوله است. همانطور که هرچقدر لوله آب قطورتر باشد، مقدار آب بیشتری در آن جریان دارد، هر چقدر پهنای باند هم وسیع‌تر باشد، داده‌های بیشتری نیز در ثانیه انتقال پیدا خواهند کرد.

پهنای باند چیست؟/ رشد کسب وکارها با سرعت اینترنت پیش می‌رود

به گزارش نبض فناوری بعضی از نرم‌افزارها می‌توانند مقدار پهنای باندی که توسط هر برنامه استفاده می‌شود را کنترل کنند. این نرم‌افزار برای برنامه‌هایی کاربردی است که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید اما نیاز به سرعت چندانی ندارند. به این محدود کردن عمدی «کنترل پهنای باند» گفته می‌شود. بعضی از برنامه‌های مدیریت دانلود، مانند مدیریت رایگان دانلود، از کنترل پهنای باند پشتیبانی می‌کنند.

انواع پهنای باند

سرویس پهنای باند اختصاصی، دسترسی اختصاصی به اینترنت را برای کاربران و سازمان‌ها فراهم می‌آورد. پهنای باند به نرخ انتقال داده در شبکه گفته می‌شود و یکی از عوامل تعیین‌کننده سرعت سرویس اینترنت همین میزان پهنای باند دریافتی است. پهنای باند ظرفیت اتصال ایجاد شده را مشخص می‌کند و بدیهی است که هرچه اندازه ظرفیت بیشتر باشد، سرعت دریافت و ارسال اطلاعات نیز بیشتر است.

ادامه فعالیت تجاری بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها به اینترنت وابسته است. در همین راستا خدمات پهنای باند از جمله‌ خدماتی است که برای استفاده‌ کارآمد شرکت‌ها و سازمان‌ها از اینترنت و برقراری ارتباط میان نقاط مختلف جغرافیایی ارائه می‌شود. امکان ارائه پهنای باند اختصاصی به شرکت‌ها و سازمان‌ها به روش‌های مختلف وجود دارد.

ارتباطات رادیویی

راه‌اندازی یک سرویس نقطه‌به‌نقطه بی‌سیم، در جهت ارائه‌ سرویس پهنای باند اختصاصی رایج‌ترین و کارآمدترین راه‌حل موجود است. در این حالت در محل دریافت سرویس تجهیزاتی شامل یک رادیو برای دریافت و ارسال دیتا و یک آنتن برای تقویت امواج قرار داده می‌شود و از سمت یکی از سایت‌های شرکت ارائه‌دهنده‌ سرویس ارتباط نقطه‌به‌نقطه بدون سیم برقرار خواهد شد.

اتصال نقطه‌به‌نقطه

در این روش، سرویس اتصال نقطه‌به‌نقطه بین دو محل درخواستی مشترک، ارتباط اینترنتی را فراهم می‌نماید. خدمات اتصال نقطه‌به‌نقطه، امکانی برای انتقال ترافیک خصوصی بر روی شبکه عمومی است. این سرویس را می‌توان بسته به شیوه‌ی پیاده‌سازی و اهداف پیاده‌سازی به انواع مختلفی تقسیم کرد؛ بر اساس بسترهای انتقال اطلاعات ازجمله اینترنت یا بر اساس فناوری‌های به کار گرفته‌شده مانند MPLS،VPLS، VLAN،L2TP و انواع مختلف IP tunnel ها.

ارتباطات زمینی

Lease Lines یا خطوط اجاره‌ای خط تلفن دائمی است که بین دو نقطه از سرویس‌های مخابراتی در اختیار مشترکین قرار می‌گیرد. معمولاً استفاده از Lease Line ها برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که دارای شعباتی در نقاط مختلف جغرافیایی هستند توصیه می‌شود.

فیبر نوری

فیبر نوری یكی از روش‌های انتقال داده با سرعت بالا است. فیبر نوری رشته‌ای از تارهای شیشه‌ای بوده که برای انتقال اطلاعات در مسافت‌های طولانی استفاده می‌شود. FTTX نوعی ارتباط مبتنی بر فیبر نوری است که در آن یک فیبر نوری از طریق شبکه‌ی توزیع نوری از دفتر مرکزی به محل مشترک کشیده می‌شود.

بستر ارتباطات ماهواره‌ای

ارتباطات ماهواره‌ای، یکی از روش‌های کارآمد ارتباطی برای ایجاد شبکه‌های خصوصی انتقال داده و دسترسی به شبکه اینترنت است. اینترنت ماهواره‌ای در مواردی پیشنهاد می‌شود که دیگر روش‌های ارتباطی دشوار یا غیرممکن باشد.
بنابراین پهنای باند اختصاصی اینترنت به سرویسی گفته می‌شود که در آن پهنای باند فقط به یک کاربر اختصاص داده می شود. دسترسی به پهنای باند اختصاصی معمولا به دو روش ارائه بر روی فیبر نوری و ارتباط بیسیم ( Wireless ) ارائه می شود. کاربران استفاده کننده از پهنای باند اختصاصی به ندرت قطعی ارتباط را تجربه می کنند.

پهنای باند چیست؟/ رشد کسب وکارها با سرعت اینترنت پیش می‌رود
عمده ترین دلایل کسب و کار ها برای استفاده از پهنای باند اختصاصی موارد زیر است:
نیاز به آپلود و دانلود فایل های بزرگ و یا مقادیر زیادی داده دارند
تقاضای پهنای باند بالا جهت بارگذاری وب سایتها و پشتیبانی سرورها
تعداد زیاد استفاده کنندگان از اینترنت در کسب و کار و یا سازمان
اهمیت بالای ارقراری ارتباط مداوم و بدون نوسان
کسب و کارهای ارائه دهنده محتوا ، سازمان های پزشکی مانند بیمارستان ها، سازمان ها و ادارات دولتی ، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و حتی کس و کارهای کوچکتر مانند آژانس های خدمات عمومی ( دفاتر هماپیمایی و مسافرتی ، سازمان های حمل و نقل و …) معمولا در دسته متقاضیان پهنای باند اختصاصی قرار می‌گیرند.

پهنای باند اشتراکی ( Shared Internet )

اینترنت اشتراکی همانطور که از نامش پیداست، اینترنت به اشتراک گذاشته شده است یعنی بیش از یک کاربر از همان میزان پهنای باند استفاده می‌کنند. این نوع ارتباط معمولا به وسیله خطوط تلفن اینترنت ADSL و یا ارتباط وایرلس اشتراکی یک فرستنده برای چند گیرنده برقرارمی‌شود.
پهنای باند اشتراکی به دلیل ماهیت مشترک بودن بین چند کاربر می‌تواند باعث موارد زیر گردد:
نوسان سرعت دانلود و اپلود
نوسان در ارتباطات ویدئو کنفرانس که می تواند باعث کاهش کیفیت ارتباط شود
گاهی باز کردن وب سایت‌ها با اختلال و کاهش سرعت انجام شود
پهنای باند اشتراکی اینترنت ( Shared Internet) برای یک کسب و کار که از اینترنت خود جهت استفاده ایمیل ، برقراری ارتباطات محتوایی با کیفیت پایین ( برای مثال تماس تصویری با کیفیت پایین ، استریم ویدئو با کیفیت پایین و … ) استفاده می کند و همچنین تعداد افرادی که میخواهد به اینترنت متصل شوند محدود باشد ، گزینه مناسبی است.
با این حال بعضی از کسب و کارهای کوچک که در موارد بالا دچار مشکل می شوند ترجیح می‌دهند از اینترنت با پهنای باند اختصاصی استفاده کنند.
به گزارش نبض فناوری، شاید تصمیم‌گیری درباره استفاده از اینترنت پهنای باند اختصاصی یا اشتراکی مهم‌ترین و اثرگذارترین مرحله باشد. استفاده از اینترنت اختصاصی نسبت به اینترنت اشتراکی برای سازمان‌ها و شرکت ها، گزینه مناسب تری است.

پهنای باند چیست؟/ رشد کسب وکارها با سرعت اینترنت پیش می‌رود
در همین راستا محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفته است وقتی از پهن‌باند صحبت می‌شود؛ از زیرساخت دسترسی مردم و فراگیرشدن بهره‌گیری از ابزارهای دیجیتال و نهایتاً پلتفرم‌هایی صحبت می‌شود که در دنیای امروز جزء حیاتی بازارها هستند.
مطالعات بانک جهانی نشان می‌دهد که توسعه پهنای باند یکی از عوامل تأثیرگذار بر رشد اقتصادی است. مطالعات انجام شده روی کشورهای OECD نشان می‌دهد رشد ۱۰درصد در نرخ نفوذ اینترنت می‌تواند رشد اقتصادی نیروی کار را ۰.۰۳۵درصد افزایش دهد. این در حالی است که رشد ۱۰درصد پهن‌باند در این کشورها توانسته است بین ۰.۹ تا ۱.۵درصد درآمد سرانه را افزایش دهد. بررسی اقتصادی کشورهای با درآمد بالا در سال ۲۰۰۹ نشان داد به ازای هر ۱۰درصد رشد در پهنای باند، ۱.۱۲درصد رشد در تولید ناخالص داخلی کشورها مشاهده شده است؛ در حالی که همین امر در کشورهای با درآمد متوسط و پایین تا حد ۱.۳۸درصد رشد در GDP را نیز نشان می‌دهد. مطالعات اخیر (۲۰۱۷) در امریکای لاتین نشان می‌دهد به ازای افزایش هر ۱۰درصد نرخ نفوذ پهنای باند، رشد اقتصادی (تولید ناخالص داخلی) بین ۱.۲ تا ۱.۹درصد افزایش یافته است.
به‌عبارتی در دنیای امروز همان‌طور که سواد برای نوشتن ضروری است؛ پهن‌باند هم برای رشد اقتصادی پیش‌نیاز است! کسی که با پهن‌باند مخالفت می‌کند؛ در حقیقت در حال مخالفت با رشد اقتصادی و معیشت مردم است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی