۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۰

شناسایی و هشدار مواد منفجره با استفاده از اسفناج

محققان دانشگاه ام آی تی با استفاده از فناوری نانو توانستند گیاه اسفناج را به یک حسگر طبیعی با قابلیت تشخیص مواد منفجره تبدیل کنند که توانایی ارسال ایمیل را دارد.

شناسایی و هشدار مواد منفجره با استفاده از اسفناج

به گزارش «نبض فناوری»، گیاهان توانایی تجزیه و تحلیل ساختار شیمیایی محیط را دارند. آنها با استفاده از ریشه‌های وسیع خود دائما از خاک و آب‌های زیرزمینی نمونه‌گیری می‌کنند و با استفاده از روش‌های موثری ترکیبات شیمیایی موجود در خاک را به برگ‌ها منتقل می‌کنند.

محققان با استفاده از این ویژگی‌ها و با بهره‌گیری از فناوری موسوم به نانوبیونیکس توانستند از این قابلیت گیاه اسفناج برای تشخیص مواد منفجره و ارسال هشدار استفاده کنند.

هنگامی که ریشه گیاه وجود ترکیبات نیتروآروماتیک را درون آب‌های زیرزمینی تشخیص می‌دهد،‌ نانوتیوب‌های کربنی موجود در برگ‌های گیاه شروع به سیگنال‌دهی می‌کنند.

این سیگنال‌ها توسط یک دوربین مادون قرمز دریافت شده و از طریق ایمیل، هشداری برای محققان ارسال می‌شود. ترکیبات نیترو آروماتیک معمولا در تولید مواد منفجره از جمله مین‌های زمینی کاربرد دارند.

پیش از این نیز محققان با تغییر شیوه فتوسنتز گیاهان توانستند از آن‌ها برای تشخیص آلاینده‌ای موسوم به نیتریک دی اکسید بهره بگیرند.

به اعتقاد محققان با استفاده از این شیوه می‌توان گیاهان را برای انجام تحقیقات درباره آلاینده‌ها و سایر شرایط زیست‌محیطی مورد استفاده قرار داد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.

منبع:ایرنا