کد خبر: ۱۴۱۵۹
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

ایجاد تحولی شگرف در رایانه های کوانتومی

دانشمندان به موفقیت تحول آفرینی در مقیاس گذاری رایانه های کوانتومی دست یافتند.

ایجاد تحولی شگرف در رایانه های کوانتومی

به گزارش «نبض فناوری»، دانشمندان نوع جدیدی از تراشه رایانه ای برودتی تولید کرده اند که می تواند در دمای بسیار سرد کار کند و به مرز نظری صفر مطلق نزدیک شود.

این سیستم برودتی، به نام«Gooseberry» زمینه را برای انقلابی در محاسبات کوانتومی ایجاد و نسل جدیدی از ماشین ها را قادر می سازد تا با هزاران کیوبیت یا بیشتر محاسبات را انجام دهند.

دیوید ریلی فیزیکدان کوانتوم از دانشگاه سیدنی و آزمایشگاه کوانتوم مایکروسافت توضیح می دهد: بزرگترین رایانه های کوانتومی جهان در حال حاضر فقط با حدود 50 کیوبیت کار می کنند.

کامپیوترهای کوانتومی از نظر تئوری می توانند مسائل ریاضی بسیار پیچیده ای را حل کنند که رایانه های کلاسیک هرگز قادر به پاسخگویی آنها نخواهند بود. راه حل Gooseberry به این صورت است که تراشه کنترل برودتی می تواند در دمای میلی کلوین فقط کسری از درجه بالاتر از صفر مطلق عمل کند.

ایجاد تحولی شگرف در رایانه های کوانتومی

این اولین باری است که تراشه ای با سیگنال مخلوط با 100هزارترانزیستور در 0.1 کیلوین یا معادل منفی 05/273 درجه سانتیگراد کار می کند. این تیم انتظار دارد که سیستم آنها بتواند هزاران کیوبیت را توسط تراشه برودتی کنترل کند (تقریباً 20 برابر افزایش در مورد آنچه امروز انجام می شود.)

یافته های این تحقیق در مجله «Nature Electronics» منتشر شده است.

 

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی