کد خبر: ۱۴۱۸۷
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰
مدیر فروم اینترنت اشیا ایران:

فعالیت ۱۰۰ تیم استارتاپی در حوزه اینترنت اشیا/ دستاورد قابل توجهی در بخش هوشمندسازی شهرهوشمند نداریم

مدیر فروم اینترنت اشیا ایران، با بیان اینکه حدود ۱۰۰ تیم استارتاپی در فروم اینترنت اشیا در اقصی نقاط کشور شناسایی شده‌اند، گفت: در حال حاضر بیش از ۳۴ میلیون کنتور برق در کشور وجود دارد اگر تنها ۳۰ درصد آن را هوشندسازی کنیم نزدیک ۱۰ میلیون سنسور خواهد بود و در نوع خود جهش بسیار زیادی در یک بخش خواهد بود.

فعالیت ۱۰۰ تیم استارتاپی در حوزه اینترنت اشیا/ دستاورد قابل توجهی در بخش هوشمندسازی شهرهوشمند نداریم

مهدی روحانی‌نژاد مدیر فروم اینترنت اشیا ایران، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به اینکه امروزه فناوری اینترنت اشیا (IOT) به صنعت حمل و نقل، سرویس سلامت، انرژی، صنایع، کشاورزی، خرده فروشی و شهر هوشمند و زندگی مردم رسوخ پیدا کرده است، اظهار کرد: به زبان ساده‌تر اینترنت اشیاء ارتباط سنسور‌ها و دستگاه‌های مختلف با شبکه‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و کاربرانشان تعامل کنند. این مفهوم می‌تواند به سادگی ارتباط گوشی هوشمند با یک دستگاه تلویزیون را برقرار کند یا با پیچیدگی‌های نظارت بر موضوعاتی مانند زیرساخت‌های شهری و ترافیک مربوط شود.

مدیر فروم اینترنت اشیا ادامه داد: خانه، حمل و نقل عمومی و وسیله نقلیه شخصی در صورت اتصال به اینترنت می‌توانند کارکرد بهتر و باصرفه تری داشته باشند.

وی به هوشمند سازی کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: در این حوزه با قرار دادن سنسور‌هایی در خاک امکان اندازه گیری رطوبت و املاح خاک و کنترل هوشمند مزرعه وجود دارد.

روحانی‌نژاد با اشاره به اینکه در حوزه سلامت هوشمند مشکلی برای اجرا وجود ندارد، گفت:، اما بستر شبکه مورد نیاز برای ارسال این داده در این حوزه هنوز وجود ندارد.

مدیر فروم اینترنت اشیا ایران، افزود: بر اساس تعاریف موجود اینترنت اشیاء یا چیزنت به طور کلی اشاره دارد به بسیاری از اشیاء و وسایل محیط پیرامون که به شبکه اینترنت متصل شده‌اند تا بتوان با استفاده از اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های همراه مدیریت شوند.

وی تأکید کرد: اینترنت اشیا در حوزه ارتباطات در زندگی مردم تاثیرگذار بوده و این فناوری نوین با روش خاص تری در اکثر حوزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان گفت اینترنت اشیا امروزه بازار بزرگتری را به خود اختصاص داده است. طبیتعا تعداد اشیا متصل نسبت به تعداد انسان‌های متصل چندین برابر است و پیش‌بینی می‌شود در آینده حجم درآمدی اینترنت اشیا افزایش یابد.

روحانی نژاد ادامه داد: در این حوزه طی دو سه سال اخیر اتفاقات خوبی شکل گرفته است و مجموعه‌ها متوجه شدند که پتانسیل زیادی در این بخش وجود دارد تا جاییکه استارتاپ‌ها در حوزه‌های مختلف اینترنت اشیا از جمله ساختمان هوشمند و خانه هوشمند وارد شدند.

وی افزود: استارتاپ‌ها به طور یقین تکنولوژی این بخش را توسعه خواهند داد. باید به سمتی برویم که بازار این حوزه را گسترش دهیم. همچنین مسئله‌ای که در کشور به آن پرداخته نشده است بایستی مورد توجه فعالان این حوزه قرار گیرد؛ چرا که بهره برداران بالقوه این حوزه می‌توانند از اینترنت اشیا استفاده کنند. هنوز به طور کامل توجیه نیستند که در این حوزه سرمایه گذاری کنند. به عنوان مثال چندین سال است که در شهرداری‌ها مدام از شهرهوشمند حرف می‌زنیم، اما هنوز اتفاقات چشمگیری در این عرصه رخ نداده است.

مدیر فروم اینترنت اشیا ایران، گفت: همچنین بحث هوشمندسازی کنتور گاز است که با وجود تمام گفتگو هنوز عملیاتی نشده است و امروز هم شاهد این هستیم که مصرف گاز در زمستان به رویه مصرف می‌شود و شرکت ملی گاز ایران این امکان را ندارد که کنتور مشتریان را مانیتور و مدیریت کند در بخش حمل و نقل هم همینطور. اینترنت اشیا می‌توانست در بخش‌های زیادی کاربرد داشته باشد اگر این مهم اتفاق بیفتد استارتاپ‌ها بازارشان رونق می‌گیرد.

وی تأکید کرد: حدود ۱۰۰ تیم استارتاپی در فروم اینترنت اشیا در اقصی نقاط کشور شناسایی شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که درآینده درآمدزایی در این حوزه به طور قابل توجهی رشدی داشته باشد و لیکن سرعت رشد ما متناسب با رشد جهانی نیست و مدت زمانی طول می‌کشد که بازار حجم واقعی خود را در این بخش نشان دهد.

روحانی‌نژاد خاطرنشان کرد: الان بیش از ۳۴ میلیون کنتور برق در کشور وجود دارد اگر تنها ۳۰ درصد آن را هوشندسازی کنیم نزدیک ۱۰ میلیون سنسور خواهد بود و در نوع خود جهش بسیار زیادی در یک بخش خواهد بود. اگر وزارت نیرو تصمیم بگیرد کنتور را هوشمند کنند همین یک مورد بازار بزرگی را ایجاد می‌کند؛ بنابراین اگر دولت تکلیف قانونی خود را در راستای هوشمندسازی برای سال آینده انجام دهد می‌توانیم به یک الگو در منطقه تبدیل شویم.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی