کد خبر: ۱۴۲۱۴
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰

با ارزهای دیجیتال محبوب جهان بیشتر آشنا شوید/ رقیب بیت‌کوین کیست؟

طی سال‌های اخیر ارز‌های مجازی و دیجیتال نوین، به چرخه اقتصاد جهانی وارد شده و کم‌کم با تبدیل شدن به یک بخش تأثیرگذار در مبادلات مالی و سرمایه‌گذاری جهان دگردیسی عظیمی را ایجاد کردند.

با ارزهای دیجیتال محبوب جهان بیشتر آشنا شوید

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه جهان در حال تغییر و دگرگونی است و بار سنگین این تحولات بیشتر بر دوش دنیای دیجیتال است. می‌توان گقت که واحد‌های پولی نیز از این قافله عقب نماند و رنگ و بوی جدیدی به خود گرفتند. بنابراین باید تأکید کرد که نظام مالی و سرمایه‌گذاری در جهان در حال دگردیسی عظیمی است. در بطن این دگردیسی و تحولات که همسو با تغییرات تکنولوژی است ارز‌های دیجیتال متولد شدند. رشد ارز‌های دیجیتال به قدری سریع بود که پیش از آنکه قوانینی توسط دولت‌ها برای انتشار آن‌ها تدوین شود توانستند جای خود را در میان بازار‌های سنتی‌تر باز کنند.

براساس گزارش نبض فناوری، ارز‌های دیجیتال، ارز‌هایی هستند که به صورت الکترونیکی ذخیره و منتقل می‌شوند. این ارز‌ها به‌عنوان یک واحد پولی یا واسطه تبادل (به غیر از واسطه‌های فیزیکی مانند اوراق بانکی، طلا، نقره، سکه یا سایر پول‌های فیزیکی) بر پایهٔ اینترنت تعریف می‌شوند و ویژگی‌هایی مشابه با پول فیزیکی را دارا هستند، با این تفاوت که تراکنش‌های انتقال سرمایه را به شکل آنی و بدون مرز بین افراد انجام می‌دهند. پول‌های مجازی و ارز‌های رمز پایه (رمز ارزها) هر دو نمونه‌هایی از ارز‌های دیجیتال هستند.

بازار ارز‌های دیجیتال نسبت به سایر بازار‌ها شفاف‌تر، دموکراتیک‌تر و بسیار رقابتی‌تر است، به همین دلیل است که ارز‌های دیجیتال و به ویژه رمز ارز‌ها در کشور‌های مختلف جهان مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفته‌اند.
ارز‌های سنتی میزان اهمیت و ارزش خود را در هماهنگی با اقتصاد جهانی و کشور مبدا به‌دست می‌آورند، اما ارز‌های دیجیتال با توجه به شکل ساختار، امن بودن و میزان محبوبیت بین کاربران، ارزش‌گذاری می‌شوند.
در این گزارش به بهترین ارز‌های دیجیتال معروف می‌پردازیم.

بیت کوین (BTC)

بیت‌کوین یک ارز مجازی غیرمتمرکز است که توسط هیچ مجموعه و سازمانی خاص پشتیبانی نمی‌شود. درواقع هر کاربر به‌عنوان عضوی از زنجیره بیت‌کوین، هم به‌عنوان کاربر این ارز در مجموعه مجازی بیت‌کوین فعالیت می‌کند و به‌صورت همزمان بخشی از بانکداری مجازی این ارز را به عهده دارد.

بسیاری از کشورها، استفاده از بیت‌کوین در مبادلات مالی را مجاز می‌دانند، اما حتی کشور‌هایی که مخالفتی با استفاده از بیت‌کوین ندارند، باور دارند که بیت‌کوین یک ارز نیست و باید به چشم یک کالا به آن نگاه کرد.

هویت پدیدآورنده بیت‌کوین هنوز مشخص نیست. به‌طورکلی با توجه به نامشخص بودن نقطه آغاز بیت‌کوین و همچنین انتقاداتی که به طراحی این ارز قدیمی وارد است، ارز‌های مجازی جدیدی سعی به جایگزینی بیت‌کوین داشته‌اند که تعدادی از آن‌ها نیز تا حدودی موفق بوده‌اند. البته بیت‌کوین هنوز هم به‌عنوان ارز مرجع در مبادلات ارز‌های مجازی جهان شناخته می‌شود.

با ارزهای دیجیتال محبوب جهان بیشتر آشنا شوید

ایراد در طراحی و روش‌های جابجایی و به‌دست آوردن این ارز باعث شده تا مصرف بسیار زیادی از منابع برقی زمین، به ارز بیت‌کوین اختصاص داده شود. محبوبیت به دست آوردن (ماینینگ) این ارز آن‌قدر زیاد است که می‌توان گرمای تولیدشده توسط سخت‌افزار‌های استفاده‌شده ماینینگ را در گرمایش زمین تأثیرگذار دانست
ارزش بازار بیت‌کوین در حال حاضر بیش از ۱۷۴ میلیارد دلار است که ۶۵ درصد از کل ارزش بازار ارز‌های دیجیتال را شامل می‌شود. 

لایت‌کوین (Litecoin)

لایت کوین در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد. این ارز جزو اولین ارز‌های دیجیتالی بود که پس از بیت کوین معرفی شد. درواقع می‌توان گفت لایت‌کوین که به بیت‌کوین نقره‌ای نیز مشهور است در عمل شباهت بسیار زیادی به بیت‌کوین دارد. هرچند هزینه جابجایی و میزان انرژی و برق مصرفی در لایت‌کوین پایین‌تر است و سرعت جابجایی ارز نیز در مقابل با بیت‌کوین افزایش‌یافته است. چارلی لی که پیش‌ازاین در شرکت گوگل فعالیت داشته است و یک مهندس مشهور در دانشگاه MIT است، به‌عنوان سازنده لایت‌کوین شناخته می‌شود. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از کاربران و کارشناسان، لایت‌کوین را به‌عنوان گزینه جایگزین بیت‌کوین در آینده‌ای نزدیک، معرفی کنند.

با ارزهای دیجیتال محبوب جهان بیشتر آشنا شوید

براساس گزارش نبض فناوری، لایت کوین یک شبکه پرداخت متن باز مبتنی بر بلاک چین است. در این پروتکل می‌توان دارایی‌های دیجیتالی به نام لایت کوین یا به اختصار LTC را بدون هیچ واسطه و نهاد مرکزی و به صورت کاملا غیرمتمرکز در سراسر جهان منتقل کرد. لایت کوین همانند بیت کوین، امنیت شبکه لایت کوین هم با رمزنگاری و فرایند اثبات کار (استخراج) تضمین شده است. تراکنش‌های لایت کوین تقریبا چهار برابر سریع‌تر از بیت کوین هستند.

بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash)

بیت‌کوین کش یک ارز مجازی مشهور است که در سال ۲۰۱۷ از روی کد‌های موجود در بیت‌کوین و به‌منظور بهبود سرعت و کاهش مصرف انرژی، طراحی و به بازار ارائه شد. در حال حاضر تمامی صرافی‌های مشهور ارز مجازی که از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کنند، بیت‌کوین کش را نیز به عنوان یکی ارز‌های مجازی مشهور معرفی و ارائه می‌کنند. هرچند در عمل این ارز نتوانسته جایگزینی مناسب برای بیت‌کوین باشد.‌

با ارزهای دیجیتال محبوب جهان بیشتر آشنا شوید

می‌توان گفت در فهرست بهترین ارز‌های دیجیتال، «ارز بیت کوین کش» است که با ایده ایجاد بیت کوینی عملی‌تر برای پرداخت‌های کوچک و روزمره به وجود آمد. در تاریخ می ۲۰۱۷، پرداخت‌های بیت کوین در حدود چهار روز طول می‌کشید، مگر اینکه هزینه آن پرداخت می‌شد و درنتیجه برای معاملات کوچک زمان نسبتا زیادی به‌حساب می‌آمد. درنهایت تغییر در کد‌ها پیاده‌سازی شد و بیت کوین کش در تاریخ اول آگوست ۲۰۱۷ به وجود آمد.

اتریوم (ETH)


اتریوم ارزی است که در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد. می‌توان گفت که اتریوم دومین ارز دیجیتال مشهور جهان است که در سال ۲۰۱۳ توسط ویتالیک بوترین ارائه شد. ویتالیک باور داشت که بیت‌کوین دچار نقاط ضعف و مشکلات بسیار زیادی است که باید توسط یک ارز مجازی قدرتمند حل و جایگزین شود. این ارز یک پلتفرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز است که امکان ساخت و اجرای قرارداد‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های توزیع‌شده را بدون تقلب، کنترل یا مداخله‌ی شخص ثالث فراهم می‌کند. در سال ۲۰۱۴، یک پیش‌فروش برای اتر راه‌اندازه کرده بودند که با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد.

با ارزهای دیجیتال محبوب جهان بیشتر آشنا شوید

اپلیکیشن‌های اتریوم روی توکن‌های خاص این شبکه به نام اتر کار می‌کنند. اتر مانند ماشینی است که برای حرکت در بستر اتریوم به آن نیاز دارید و اغلب توسعه‌دهندگانی که به‌دنبال توسعه و اجرای اپلیکیشن‌ها درون اتریوم هستند، به اتر نیاز دارند. طبق گفته‌ی سازندگان اتریوم، این ارز را می‌توان برای رمزگذاری، غیرمتمرکزسازی، ایمن‌سازی و مبادله‌ی تقریبا همه‌چیز استفاده کرد. ارزش بازار اتریوم (ETH) ۴۱.۴ میلیارد دلار است که پ‍س از بیت کوین رتبه دوم را در بین تمام ارز‌های دیجیتال دارد.

بایننس کوین (Binance Coin)

بایننس یک صرافی آنلاین و بین‌المللی است که به‌عنوان اولین صرافی ارز‌های دیجیتال و دومین صرافی بزرگ جهان در زمینه جابجایی مالی بین‌المللی شناخته می‌شود. ارز دیجیتالی بایننس کوین نیز توسط همین صرافی و برای جایگزینی بیت کوین به بازار ارائه شده است.

با ارزهای دیجیتال محبوب جهان بیشتر آشنا شوید

با توجه به پشتیبانی بایننس از بایننس کوین، می‌توان انتظار داشت که این ارز دیجیتال به‌سرعت به رقیب اصلی بیت‌کوین تبدیل شود. حضور بایننس در مراحل طراحی و تولید این ارز، بایننس کوین را به یکی از امن‌ترین ارز‌های جهان برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

ریپل (Ripple)

ریپل سومین ارز مجازی مشهور جهان است که برخلاف بیت‌کوین و اتریوم، در هر واحد از قیمتی بسیار پایین برخوردار است. البته این به معنی بی‌ارزش بودن ریپل نیست، زیرا این ارز دیجیتال، حجم بسیار بالایی از مبادلات جهان کریپتو را به خود اختصاص داده است.

ریپل یک ارز مجازی جدید نیست و پایه‌های آن به سال ۲۰۰۵ میلادی بر می‌گردد. هرچند شهرت و همه‌گیر شدن ریپل را باید در سال ۲۰۱۳ جستجو کرد. در سال ۲۰۱۸ شکایاتی از این ارز مجازی مشهور انجام شد که باعث شد میزان محبوبیت آن کاهش بیابد. شاکی‌ها باور داشتند که ریپل برای جمع‌آوری پول بیشتر، ارز زیادی را به بازار کریپتو جهان وارد کرده است.

با ارزهای دیجیتال محبوب جهان بیشتر آشنا شوید

هزینه جابجایی در ارز ریپل بسیار ناچیز است و میزان مصرف برق و سخت‌افزار نیز در مقایسه با بیت‌کوین، در سطحی پایین‌تر قرار دارد. هرچند همه این نکات مثبت باعث نشده تا ریپل به‌عنوان جایگزین بیت‌کوین معرفی و محبوب شود. در سال ۲۰۱۲، ریپل به‌عنوان یکی از بهترین ارز‌های دیجیتال، به‌منظور تسهیل امنیت و فوریت معاملات جهانی با استفاده از توکن‌ها راه‌اندازی شد.

باید گفت در میان سودآورترین رمز ارز‌ها و ارز‌های دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۹، اتریوم، بایننس کوین، لایت کوین، بیت کوین کش، ریپل، بیت کوین به چشم می‌خورد. نوآوری و کاربردی بودن، تحریک کاربران با پاداش‌ها، مشوق‌ها و تخفیف‌های مختلف، دارا بودن بلاک چین‌های مختلف و مستقل، ارائه قرار داد‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز DApp، بهبود وضعیت حریم خصوصی، افزایش سرعت تراکنش‌ها، پایین بودن کارمزد تراکنش‌ها، روند متغیر عرضه و ترسیم چشم انداز‌های وسوسه برانگیز از دلایل برتری این ارز‌های دیجیتال و رمز ارز‌ها نسبت به سایر رقبا است.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی