کد خبر: ۱۴۲۸۲
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۸
وزیر ارتباطات با انتقاد به ایجاد برخی جریان‌ها تاکید کرد

در مرحله "استارتاپ خوب" و "استارتاپ بد" قرار داریم/دلسردی آفت اکوسیستم نوآوری کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ایجاد برخی جریان‌ها در سرمایه گذاری در حوزه استارتاپ‌ها با تاکید بر اینکه در حال حاضر در مرحله "استارتاپ خوب" و "استارتاپ بد" قرار داریم، گفت: در این فضا هر کدام از استارتاپ‌ها که متعلق به خودشان است را تقویت می‌کنند و مابقی را کنار می‌زنند.

در مرحله

به گزارش« نبض فناوری» محمد جواد آذری جهرمی روز یکشنبه در مراسم رونمایی از برنامه «سرمایه‌گذاری جسورانه در ایده‌های نوآورانه» صندوق نوآوری و شکوفایی که به صورت آنلاین برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر، با بیان اینکه با توجه به دلاوری‌های جوان غیور کشور هیچ دشمنی نمی‌تواند به کشور حمله کند و ما را از بین ببرد، افزود: اما متاسفانه در کشور یک سری ساختارها در درون داریم که خود این‌ها کشور را ضعیف و ما را نابود می‌کنند.

وی هنر استارتاپ‌ها وفعالیت‌های نوآور و خلاق را تخریب ساختارهای ناکارآمد و بازسازی برای کارایی بهتر سیستم دانست و اظهار کرد: در برابر این تغییر بزرگ همواره مقاومت وجود دارد و این مقاومت و مخالفت از سوی کسانی صورت می‌گیرد که در سیکل سنتی دستی بر آتش دارند بزرگترین موانع رشد این اکوسیستم هستند.

جهرمی با بیان اینکه می‌گویند کارتن خواب‌ها ارزهای صادراتی را بردند و برنگرداندند، یکی دیگر در این زمینه لیست می‌دهد و دادگاه برگزار می‌کنند، با مفاسد برخورد می‌کنند، یادآور شد: هر روز کلی تیتر داریم که با فساد برخورد شده است، ولی برخورد با این موضوع کار دشواری نیست، در سال ۲۰۲۱ و قرن ۲۱ که وارد شده‌ایم و کم کم در آستانه ورود به قرن ۱۵ شمسی هستیم کار دشواری نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با طرح این سوال که اگر کسی می‌خواهد صادراتی انجام دهد مگر می‌شود، پرونده مالیاتی در کشور نداشته باشد، مگر امروز ما سیستم مالیاتی در درون کشور نداریم، خاطر نشان کرد: امروز در کشور هم سیستم مالیاتی داریم و هم سیستم امکان اتصال به دستگاه‌ها و سازمان‌ها وجود دارد اینکه چرا این اتفاق نمی‌افتد، باید پرتقال فروش را پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه در این راه سختی‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: در جریان استارتاپی که در کشور ایجاد شده باز نیز عوامل حاکمیتی مشخصی از جریان‌ها ایجاد شدندوشروع به سرمایه گذاری این اکوسیستم کردند، در این فضا هر کدام از استارتاپ‌ها که متعلق به خودشان است را تقویت می‌کنند و مابقی را کنار می‌زنند. از این رو ما در حال حاضر در مرحله "استارتاپ خوب" و "استارتاپ بد" قرار داریم که استارتاپی که مال ما است استارتاپ خوب است و استارتاپ‌های دیگران بد است و به این طریق انحصارگری‌هایی آغاز می‌شود.

آذری جهرمی اضافه کرد: نمونه نوین این امر اختصاص ۱۰ درصد درآمد و مالیات بخش فناوری واطلاعات کشور به صدا و سیمای انحصارگر است تا در این بخش انحصارگری کند. این، نوبر ماجرا است.

وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات با بیان اینکه این بخش و این جریان و این فرآیند نیز می‌گذرد و این جریان پشت در نمی‌ماند، تاکید کرد: چه ما باشیم و چه نباشیم، این وضعیت قابل استقامت ومقاومت نیست، کسی نمی‌تواند در مقابل این جریان مقاومت کند؛ چرا که تغییر به نفع مردم و پیشرفت کشور است.

وی با بیان اینکه تغییر همواره با هزینه و دشواری همراه است، یادآور شد: اعضای اکوسیستم نوآوری کشور در برابر این تغییرات نباید دلسرد شود، باید بدانیم دشمن اکوسیستم، تغییر و پیشرفت هیچکدام از این موانعی که گفته شد نیست، اینها طبیعی است؛ آفت این اکوسیستم "دلسرد" شدن است.

وی با بیان اینکه اگر دولت‌ها بدون هیچ ضوابطی در حوزه خطر پذیر سرمایه گذاری کنند بدانید که بزرگترین فسادها رخ خواهد داد، گفت: از سوی دیگر اگر به بهانه جلوگیری از فساد سرمایه گذاری دولت‌ها به عنوان یک بازیگر بزرگ اقتصادی در اکوسیستم استارتاپی را ما محدود کنیم، به بخش خصوصی ظلم کردیم. این نقطه دقیق سیاستگذاری‌های دولت ها است که سرمایه گذاری در حوزه خطر پذیر را در چه نقطه تعادلی انجام دهند.

وزیر ارتباطات سیاستگذاری این وزارتخانه را حول ۳ محور برای سرمایه گذاری خطر پذیر دانست و در این باره توضیح داد: "پیدا کردن "مچ فاند" در بخش خصوصی"، "اعطای وام کم بهره" و "اعطای پاداش به موفقیت‌های ملموس" از سیاستگذاری‌های این وزارتخانه در سرمایه گذاری خطرپذیر است.

آذری جهرمی با اشاره به تعامل مناسب ایجاد شده میان وزارت ارتباطات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، اظهار کرد: سیاستگذاری‌های انجام شده در راستای محدود کردن دولت از یک سو و سرمایه گذاری موثر از سوی دیگر بوده و تقویت ۳ دیدگاه مذکور در سرمایه گذاری خطر پذیر بوده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی