کد خبر: ۱۴۲۸۷
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

کوله پشتی که بارها را سبکتر کرده و برق تولید می کند

کوله پشتی ارائه شده توسط دانشمندان با استفاده از راه رفتن افراد انرژی الکترونیکی تولید کرده و وزن بارها را هم کاهش می دهد.

کوله پشتی که بارها را سبکتر و برق تولید می کند

به گزارش «نبض فناوری»، کوهنوردان و دانش آموزان از کوله پشتی های سنگین رنج می برند. اکنون، محققان نمونه اولیه ای ایجاد کرده اند که نه تنها باعث می شود بارها حدود 20درصد سبکتر شود، بلکه انرژی حاصل از حرکات انسان را برای تأمین انرژی الکترونیک جمع می کند. این کوله پشتی جدید، به ویژه برای ورزشکاران، کاوشگران و ناجیان در هنگام حوادث که در مناطق دور افتاده و بدون برق کار می کنند مفید است.

کوله پشتی ها در زندگی روزمره به طور گسترده ای برای حمل بار استفاده می شود. با گذشت زمان راه رفتن یا دویدن با آن ها باعث درد کمر و گردن می شود.

همچنین افراد در مناطق بیابانی یا مکان های بدون دسترسی به برق می توانند از این کوله پشتی ها برای تبدیل انرژی مکانیکی به الکترونیکی و تامین برق مورد نیاز برای ابزاری مانند حسگرهای نظارت بر سلامت استفاده کنند.

 پیش از این محققان از نانو ژنراتورهای تریبوالکتریک (دستگاه های کوچکی که انرژی مکانیکی را به برق تبدیل می کنند) برای ساخت کوله پشتی های انرژی زا استفاده می کردند؛ اما خروجی نسبتاً کمی داشتند و مزایای اضافی از جمله سبک شدن بار یا جذب شوک را نداشتند. دانشمندان اکنون نمونه اولیه آن را طراحی و این محدودیت ها را پشت سر گذاشتند.

محققان برای صرفه جویی در نیروی و جذب شوک، دو الاستومر را که در حالت کششی و کوچک قرار گرفته اند، در کوله پشتی قرار داده و آن را هنگام راه رفتن ثابت نگه داشتند. این کار منجر به کاهش حدود 20درصدی نیروی وارد کننده می شود. در همین حال حرکت بین قاب کوله پشتی و بار آن هنگام پیاده روی، نانو ژنراتورهای تریبوالکتریک را برای تبدیل انرژی مکانیکی به برق و با کارایی 14درصد سوق داد. این کوله می تواند انرژی مورد نیاز LED ها، ساعت الکتریکی و لوله های فلورسنت را تأمین کند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۰۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
بیشتر یک شوخی است.
0
0
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی