کد خبر: ۱۴۳۴۵
|
۲۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

نحوه جابجایی 1میلیارد ساله صفحات قاره های زمین+فیلم

شبیه سازی جدید انجام شده توسط دانشمندان دیدگاه متفاوتی از نحوه شکل گیری قاره ها به سمت پیکربندی فعلی آن ها به وجود آورده است.

نحوه جابجایی 1میلیارد ساله صفحات قاره های زمین+فیلم

به گزارش «نبض فناوری»، قطعات سطح زمین برخلاف هر سیاره صخره ای دیگر در منظومه شمسی، مانند پازلی بزرگ به طور مداوم در حال حرکت هستند. هر قطعه پازل یک صفحه تکتونیکی، ساخته شده از پوسته سیاره و برشی سخت از گوشته زیرین است.

 این صفحات با همان سرعت حرکت می کنند که ناخن های ما رشد می کنند؛ در کنار هم می لغزند و زیر و رو می شوند و با این کار چهره جهان را تغییر می دهند.

اکنون همانطور که در شماره اخیر ژورنال Earth-Science Reviews منتشر شده، دانشمندان قادرند سفرهای صفحات تکتونیکی زمین را در طول یک میلیارد سال گذشته از تاریخ آن، دقیقاً بازسازی کنند.

محققان داده های مغناطیسی را ترکیب کردند که موقعیت سنگ ها را نسبت به قطب های مغناطیسی میلیون ها سال پیش نشان می دهد و داده های زمین شناسی نحوه تعامل صفحات در مرزهای خود را توصیف می کنند. نتیجه شبیه سازی با قابلیت اطمینان بالا است، نمونه ای که انتقال صفحات کامل تکتونیکی (قاره ها، اقیانوس ها و همه) را نشان می دهند.

در دهه گذشته، بازسازی های مشابه ساختگی تکتونیکی صفحه نیز انجام شده اما فقط برای پنجره های محدود از زمان زمین شناسی بوده است. این اولین باری است که این نوع بازسازی زمین ساختی صفحه ای بدون وقفه تاریخی در زمین مونتاژ می شود.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی