کد خبر: ۱۴۴۴۲
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۸

توسعه حلقه‌ هوشمندی که با گرمای بدن کار می‌کند

سیستم‌های ترموالکتریک مبتنی بر فناوری هستند که از اختلاف دما برای تولید برق استفاده می‌کنند. اخیرا محققان دانشگاه کلرادو (UC) موفق به توسعه حلقه‌ ترموالکتریکی شده‌اند که از گرمای بدن نیرو تولید می‌کند و قابلیت خود ترمیمی نیز دارد.

به گزارش «نبض فناوری»، در سال ۲۰۱۸ محققان دانشکده مکانیک این دانشگاه موفق به توسعه نوعی پوست الکترونیکی شدند که می‌توانست خم شود ، پیچ بخورد و همانند پوست واقعی عمل کند. پوست الکترونیکی مذکور دارای حسگرهای مختلف بود تا عملکردی بی نقص داشته باشد اما شاید جالبترین عملکرد آن این بود که در صورت آسیب دیدن می‌توانست خود را ترمیم کند و حال این فناوری نوع پیشرفته‌ای از فناوری پیشین است.

قابلیت خود ترمیمی به دلیل ساختار پوست الکترونیکی بود زیرا این پوست از یک پلیمر خاص به نام پلی‌امین (polyimine) تشکیل شده بود که این پلیمر با نانوذرات نقره ترکیب می‌شد و یک پیوند شیمیایی ایجاد می‌کرد که می‌توانست در صورت پاره شدن خود را ترمیم کند. حال محققان از این ویژگی مجددا برای توسعه یک حلقه ترموالکتریک استفاده کردند اگرچه حلقه بر خلاف پوست الکترونیکی نیازی به اتصال به یک منبع برق خارجی ندارد.

درعوض این فناوری از بدن به عنوان باتری استفاده می‌کند و از گرمای بدن نیرو تولید می‌کند و از ژنراتورهای ترموالکتریک برای تبدیل آن به الکتریسیته استفاده میکند. این حلقه‌ها از تراشه‌های ترموالکتریکی کوچکی که روی یک پایه پلی آمین ساخته شده‌، تشکیل شده‌اند و سپس با سیم‌های فلزی مایع  بهم متصل می‌شوند. این دستگاه می‌تواند به ازای هر سانتی متر مربع از پوستی که پوشانده است، یک ولت انرژی تولید کند که به گفته محققان این مقدار انرژی برای تأمین انرژی الکترونیک دستگاه‌هایی مانند ساعت و ردیاب‌های تناسب اندام کافی است. علاوه بر این، دستگاه مذکور کاملاً قابل بازیافت است.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Science Advances" منتشر شده است.

منبع:ایسنا

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی