کد خبر: ۱۴۵۰۰
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰
در گفت‌وگو با نبض فناوری مطرح شد؛

تولید کود زیستی با دانش فنی در راستای کاهش هزینه کشاورزان/صادرات محصول به کشور‌های زیمباوه، ترکیه و ارمنستان

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان صنایع زیست فناوری کارا با اشاره به اینکه در این شرکت نزدیک ۲۷ محصول تولید شده که از این تعداد حدود ۹ محصول به ثبت رسیده است، گفت: به طور کلی کود‌های بیولوژیک تولیدی این شرکت، به عنوان حاصل‌خیزکننده خاک برای انواع محصولات زراعی و باغی در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیامک علیزاده مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان صنایع زیست فناوری کارا، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» درباره فعالیت این شرکت اظهار کرد: این شرکت با هدف تولید فرآورده‌های کود‌های بیوتکنولوژی و ارگانیک، در سال ۱۳۸۴ تاسیس و در سال ۹۲ به صورت شرکت دانش‌بنیان ثبت شده است و کار اصلی این شرکت تولید کود و محصولات بیولوژیکی است که این محصولات آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند.

وی تصریح کرد: دانش فنی تمام محصولات داخلی و مطابق با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا تولید می‌شود. با توجه به تحریم‌های شدید علیه ایران در زمینه تجهیزات تولید فرآورده‌های بیولوژیک، مراحل طراحی و ساخت بیورآکتور‌ها کاملا در داخل کشور و بدون استفاده از هرگونه اعتبارات ارزی و وابستگی به خارج از کشور توسط محققان و متخصصان داخلی اجرا شده است.

علیزاده گفت: به طور کلی این شرکت جهت تعدیل مضرات زیست محیطی و اقتصادی کاربرد کود‌ها و سموم شیمیایی اقدام به تدوین تکنولوژی جدیدی جهت تولید کود‌ها و سموم بیولوژیک از منبع باکتری‌ها و قارچ‌های جدا شده از طبیعت به عنوان جانشینی برای کود‌ها و سموم شیمیایی کرد.

وی تأکید کرد: محصولات تولید شده دارای بالاترین کیفیت نسبت به استاندارد‌های جهانی و همچنین سایر محصولات موجود در بازار‌های جهانی است. این محصول از طریق بهبود کیفیت خاک و رعایت بهداشت مواد غذایی و ایمنی محیط زیست و همچنین کاهش مصرف کود‌ها و سموم شیمیایی حداقل تا ۵۰درصد می‌شود از آنجایی که محصولات تولیدی این شرکت می‌تواند جایگزین چند کالای استرانژیک (کود شیمیایی نیتروژنه و فسفانه و تعدادی از سموم شیمیایی) شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: یکی از محصولات این شرکت کود بیولوژیکی است که جایگزین کود اوره شیمیایی شده است در صورت استفاده از این محصول ۸۰ کیلو کود اوره کمتر مصرف می‌شود. نیاز سالانه به این محصول ۶۰۰ هزار تن در سال است که بخاطر تحریم‌ها وارد نمی‌شود. محصولات دیگر این شرکت آمینا اسید است که به روش هیدرولیک آنزیمی تولید می‌شود برای گیاه به صورت محلول استفاده می‌شود که با خشکی و کم آبی و بیماری گیاه مبارزه می‌کند. این محصول سبب افزایش کیفیت محصول می‌شود.

وی اضافه کرد: کپسو آیرو کارا کمبودآهن یکی از معمول‌ترین کمبود‌ها در تولیدات گلخانه‌ای است و اغلب pH بالای محیط علت آن است. عنصر آهن جهت تثبیت نیتروژن و تنفس ضروری است، همچنین این عنصر بخشی از گروه کاتالیزوری در بسیاری از آنزیم‌های اکسیداسیون و احیا است و جهت سنتز کلروفیل نیز موردنیاز است. همچنین کپسو مولتی کارا یک محصول تقویتی به فرم کپسول که برای استفاده راحت و آسان ویژه گیاهان گلخانه‌ای و زینتی فراهم شده است.

علیزاده افزود: این کپسول‌ها به آسانی و بدون نیاز به اختلاط در آب قابل استفاده بوده و مواد لازم برای تغذیه و افزایش مقاومت گیاه به استرس‌ها و بیماری‌های مختلف، تأمین شادابی و سلامتی گیاهان و افزایش رشد رویشی و زایشی گیاه را تضمین می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان یادآور شد: به طور کلی کود‌های بیولوژیک تولیدی این شرکت، به عنوان حاصل‌خیزکننده خاک برای انواع محصولات زراعی و باغی در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای میلیارد‌ها باکتری ازتوباکتر و آزوسپیریلوم یا آزورایزوبیوم به عنوان تامین کننده نیتروژن، همیار با ریشه گیاه است. در مجموع مصرف این کود‌های بیولوژیک باعث۵۰تا ۶۰ درصد صرفه جویی در مصرف کود‌های نیتروژنی می‌شود.

علیزاده گفت: به طور کلی کود‌های بیولوژیک نیتروکارا، نیتروکارا طلایی و فسفونیتروکارا با کیفیتی بالاتر از استاندارد‌های جهانی از قبیل استاندارد سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) در زمینه تولید کود‌های بیولوژیک، در حال تولید است. این محصولات از لحاظ استاندارد تولید توانایی بالقوه بالایی جهت رقابت با محصولات مشابه در بازار‌های جهانی را دارد.

وی اظهار کرد: این سموم بیولوژیک نیز عوامل بیولوژیکی هستند که به طور طبیعی قادر به کنترل آفات، حشرات و عوامل بیماریزای گیاهی هستند. محصولات بیولوژیک هیچ گونه آلودگی شیمیایی ندارند و به محیط زیست، گیاهان و دیگر موجودات آسیبی نمی‌رسانند. میکرو ارگانیسم‌های به کار رفته در این محصولات با تولید مواد ضد قارچی، ضد میکروبی و یا مضر برای آفات خاص، به مقابله با عوامل بیماریزای گیاهی و آفات مضر کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان صنایع زیست فناوری کارا درباره صادرات محصولات گفت: طی سال‌های ۹۱، ۹۲ و ۹۳ صادرات به کشور‌های ساحل عاج، زیمباوه، ترکیه و ارمنستان صورت گرفت که ارزش این صادرات بیش از ۳ میلیون دلار بود.

وی تأکید کرد: توانستیم ۳۰۰ هزار بطری کود ارگانیک به کشور ساحل عاج صادر کنیم، از ویژگی‌های این کود‌ها می‌توان به جلوگیری از ایجاد آلودگی خاک و منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی، جلوگیری از توسعه بیماری‌های ناشی از مصرف آب و محصولات آلوده به ترکیبات نیتروژنه‌ای که در اثر کاربرد کود‌های شیمیایی به ویژه کود‌های نیتروژنه ایجاد می‌شوند، اشاره کرد.

وی اظهار کرد: برنامه آتی این شرکت دانش بنیان این است که محصولات تولیدی خود را به ثبت برساند در حال حاضر از ۲۷ محصول تولیدی این شرکت حدود ۹ محصول به ثبت رسیده است و مابقی نیز در حال ثبت است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد ابوبکری
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
سلام .در صورت امکان من کود زیستی میخوام برای بذر مال محصولات کدو.چغندر قند09142078408
0
0
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی