کد خبر: ۱۴۵۴۷
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۰

پیام رسان ایرانی River و تلاش برای مطرح شدن: رودخانه‌ای گل‌آلود برای جذب کاربر!

پیام رسان ریور یک مسنجر ایرانی است که با تبلیغات گسترده و استفاده از یک نام خارجی به دنبال یافتن راهی جهت ورود به گوشی کاربران است.

به گزارش «نبض فناوری»، در بحبوحه تولید، عرضه و حمایت از پیام‌رسان‌های ایرانی، انتقاد از فیلتر تلگرام، کاهش محبوبیت واتس اپ، روی کار آمدن سیگنال و فیلتر شدن آن و خلاصه تمام جریان‌هایی که در چند سال اخیر در خصوص پیام‌رسان‌ها در ایران و جهان رخ داده، برخی از شرکت‌ها به دنبال ماهی گرفتن از آب گل‌آلود هستند و برای مطرح شدن در این بازار درهم و برهم، از روش‌های خلاقانه برای دیده شدن استفاده می‌کنند.

پس از فیلترینگ تلگرام در سال 97، هنوز هم جایگزین مناسبی برای این پیام‌رسان پیدا نشده و همچنان تلگرام به عنوان محبوب‌ترین پیام‌رسان در ایران شناخته می‌شود، البته واتساپ نیز کاربران بسیاری دارد اما ریزش شدید کاربران این پیام‌رسان پس از جنجال‌هایی که بر سر آپدیت جدید آن به وجود آمد، به خوبی نشان داد که مردم به‌اجبار از واتساپ استفاده می‌کنند و چنان دل خوشی از این پیام‌رسان ندارند.

از سال 97 که تلگرام در ایران فیلتر شد، به یک‌باره طبع حمایت از پیام‌رسان داخلی در میان مدیران و مسئولان بالا گرفت و تمام سیاست‌ها به سمت رشد سروش، ایتا، بله، آی‌گپ، بیسفون و… متمایل شد. البته بزرگ‌ترین مشکل هم همین بود، تعداد زیادی پیام‌رسان ایرانی که در مجموع توانایی خدمت رسانی در حد و اندازه‌های تلگرام را نداشتند.

کندی ارسال پیام، ناپایدار بودن سرور، مشکلات متعدد برای ثبت نام، عدم ارسال فایل و… تعدادی از مشکلات اساسی پیام‌رسان‌های ایرانی بودند، همه آن‌ها نیز اذعان داشتند سرورهای‌شان آمادگی حضور این همه کاربر را نداشت و متاسفانه در گام اول شکست خوردند. اما حالا وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی بهبود پیدا کرده، اما اعتماد عمومی مردم نسبت به پیام‌رسان‌های داخلی از بین رفته و به جز عده معدودی، دیگر کاربران از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده نمی‌کنند.

به همین دلیل هنوز جایگزینی برای تلگرام پیدا نشده است، سیگنال گزینه‌ای بود که به تازگی مطرح شد اما در همان نطفه فیلترش کردند تا خدایی نکرده مانند تلگرام محبوب نشود (زیرا در آن زمان دیگر نمی‌توان به سادگی جمعش کرد). حال در این بازار پرسود که اعتمادی به پیام‌‎رسان داخلی نیست و پیام‌رسان‌های خارجی هم به جز واتساپ، همگی فیتلر شده‌اند، به نظر شما چگونه یک پیام‌رسان می‌تواند مطرح شود؟!

پیام رسان ایرانی River و تلاش برای مطرح شدن: رودخانه‌ای گل‌آلود برای جذب کاربر!

پیام‌رسان ایرانی با اسم یک شرکت آلمانی! | اپلیکیشن ریور ساخت کجاست؟

مدیران پیام‌رسان River هرچند راه درستی را برای مطرح شدن در پیش نگرفته‌اند اما حداقل ایده‌شان قابل توجه است. پیام‌‌رسان ریور یک مسنجر نسبتا جدید است که در ایران و توسط تیم روناک‌سافت تولید شده است. تبلیغاتی گسترده برای پیام‌رسان ریور آغاز شده اما ریور خود را در قالب یک پیام‌رسان خارجی جای داده و به این شکل به دنبال جلب اعتماد کاربران است. در این راستا احتمالا تبلیغی شبیه به تصویر زیر را در بسیاری از کانال‌ها و پیج‌های اینستاگرامی و تلگرامی دیده‌اید!

پیام رسان ایرانی River و تلاش برای مطرح شدن: رودخانه‌ای گل‌آلود برای جذب کاربر!

پیام‌رسان River به نوعی تبلیغ می‌کند که اصالت ایرانی آن مشخص نباشد، این اپلیکیشن در حال حاضر در پلی‌استور عرضه شده و تمام مشخصات و حتی چند کامنتی که دریافت کرده به زبان انگلیسی است، تبلیغات خود اپلیکیشن نیز همانند تصویر بالا مانند پیام‌رسان‌های خارجی بوده و با نام خارجی که برای این پیام‌رسان انتخاب شده، کاربران احساس می‌کنند که با یک مسنجر خارجی جذاب و جدید مانند سیگنال طرف هستند، اما وقتی کمی دقت می‌کنید، متوجه ماهیت ایرانی آن خواهید شد.

پیام‌رسان River با این روش به دنبال مطرح شدن است. تمام مشخصه‌ها در صفحه معرفی این پیام‌رسان در گوگل‌پلی به ایرانی بودن آن اشاره‌ای ندارد، حتی نام شرکت تولید کننده اپلیکیشن نیز به جای روناک‌سافت، شرکت MH Germany ثبت شده و طبیعتا شما فکر خواهید کرد این پیام‌رسان محصول یک شرکت آلمانی است. MH Germany یک شرکت ارتباطی و خدماتی در حوزه فناوری است که به نظر می‌رسد برخی خدمات پیام‌رسان ریور از طریق این شرکت تامین می‌شود، اما به هر شکل مالک، تیم تولید، طراح و پشتیبانی پیام رسان ریور، تیم ایرانی روناک‌سافت است. این موضوع را می‌توان در بخش تماس با توسعه دهنده گوگل پلی مشاهده کرد؛ جایی که ایمیل سازنده با نام روناک سافت دیده می‌شود. جالب است بدانید که این اپلیکیشن حتی به ۲ هزار نصب فعال هم نرسیده است!

پیام رسان ایرانی River و تلاش برای مطرح شدن: رودخانه‌ای گل‌آلود برای جذب کاربر!

پیام رسان ریور و کپی غیرحرفه‌ای از تلگرام

طراحی پیام رسان ریور کاملا شبیه به تلگرام است؛ محیط برنامه‌، منو‌ها، صفحه چت و اجزای مختلف این برنامه تشابه بسیار زیادی به تلگرام دارد و تیم طراحی تنها با ایجاد برخی تغییرات، تلاش کرده تا یک پیام‌رسان جدید تولید کند. اما ریور یک کپی واقعی از تلگرام است و خلاقیتی در آن دیده نمی‌شود، برتری خاصی هم نسبت به دیگر پیام‌رسان‌های بازار ندارد و اصلا چیزی نیست که در تبلیغات به آن اشاره می‌شود!

پیام رسان ایرانی River و تلاش برای مطرح شدن: رودخانه‌ای گل‌آلود برای جذب کاربر!

از دیگر مشکلات ریور این است که اصلا نمی‌توانید از آن استفاده کنید! سرورهایش حداقل در حال حاضر قطع است و امکان ارسال پیام وجود ندارد، همانطور که در تصویر می‌بینید، در مدت استفاده شخصی از ریور، پیام Connecting… در بالای این پیام‌رسان دیده می‌شود و در واقع پیام رسان ریور پیش از آن که کاربران از آن استقبال کنند و با این حجم بسیار محدود، به مشکل خورده و با وجود تبلیغاتی که از این برنامه شده، در حال حاضر (زمان نگارش این مطلب) نمی‌توانید از آن استفاده کنید!

پیام رسان ایرانی River و تلاش برای مطرح شدن: رودخانه‌ای گل‌آلود برای جذب کاربر!

عدم صداقت پیام‌رسان River برای کاربران یک کار غیرحرفه‌ای و ناامید کننده است. پیام‌رسان‌های داخلی ابایی از اعلام ایرانی بودن خود ندارند و برای رسیدن به هدف خود تمام پستی و بلندی‌های این راه را تحمل‌ خواهند کرد، ریور در ایران تولید شده و یک پیام‌رسان ایرانی است اما با یک نام خارجی و استفاده از اعتبار یک شرکت آلمانی به دنبال رشد و مطرح شدن است!

اما همانطور که گفته شد، این پیام‌رسان آپشن‌های خاص و جذابی ندارد و حتی در ارسال همان پیام ساده نیز مشکل دارد، طراحی آن کاملا کپی تلگرام است و با اسمی غیرایرانی به دنبال پیشرفت است. از هر زاویه به ریور نگاه کنید، پیام‌رسانی جذاب برای جایگزینی تلگرام نیست و تا حالا شروع خوبی برای جذب کاربران نداشته، به ویژه روش این شرکت برای مطرح شدن جای بحث دارد و به نظر می‌رسد مدیران ریور به دنبال فرار از برچسب ایرانی بودن بر روی پیام‌رسان خود هستند! این در حالی است که اگر پیام‌رسان‌ها یا به طور کلی هر سرویس ایرانی خدمات قابل قبول و پایداری را ارایه دهد، کاربران قطعا از آن حمایت خواهند کرد. نظر شما در این باره چیست؟ آیا تاکنون از این پیام‌رسان به ظاهر خارجی اما کاملا ایرانی استفاده کرده‌اید؟

پیام رسان ایرانی River و تلاش برای مطرح شدن: رودخانه‌ای گل‌آلود برای جذب کاربر!

مقایسه پیام رسان ریور با تلگرام

منبع/ آی‌تی‌رسان 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
سلام ميشه راهنمايي كنيد ديليت اكانت كنم ريورو؟
27
1
انیتا
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
چقدر نت مصرف میکنه؟
زیاد یا کم؟
0
0
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی