کد خبر: ۱۴۶۵۹
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۵

آزمایش نسل جدید ربات‌ها با فناوری پنوماتیک

گروهی در دانشگاه «سن دیگو» در حال آزمایش بر روی نوع جدیدی از ربات ها است.

به گزارش «نبض فناوری»، ربات‌های نرم مورد توجه بسیاری از محافل تحقیقاتی قرار گرفته اند که بیشتر به دلیل مزایای ایمنی برای انسان‌هایی به کار می‌رود که ممکن است لازم باشد در مجاورت آن‌ها کار کنند.

ربات‌های نرم در محافل تحقیقاتی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و از یک آزمایشگاه مهندسی در دانشگاه «سن دیگو» نمونه جدید و جالب توجهی از این فناوری در قالب یک ربات به دست آمده که از هوای تحت فشار تغذیه می‌کند و می‌تواند بدون هیچ گونه نیروی الکترونیکی حرکت کند.

اجزا بادی و فشار هوا (از ماشین آلاتی که می‌توانند مانند یوزپلنگ کار کنند، تا گیره‌های بادی که اشیا ظریف را با دقت اداره می‌کنند) نقش مهمی در تحقیقات رباتیک نرم دارند.

بیشتر این راه حل‌ها برای کار کردن به مدار‌های الکترونیکی، پمپ‌ها و منابع تغذیه نیاز دارند که باعث افزایش هزینه و پیچیدگی محصول نهایی می‌شود.

تولید ربات با مدار‌های پنوماتیک

اما تیم دانشگاه «سن دیگو» یک ربات نرم طراحی کرده‌اند که در عوض از طریق مدار‌های «پنوماتیک» کنترل می‌شود. این ربات از یک سیستم با محفظه‌های استوانه‌ای شکل تشکیل شده که چهار پایه دارد و با دریچه‌های نوسانی کار می‌کند که اجازه می‌دهد هوای تحت فشار در توالی‌های خاص وارد و خارج شود.

آزمایش نسل جدید ربات‌ها با فناوری پنوماتیک

این امر باعث خم شدن پا‌های ربات می‌شود که هر کدام دارای سه درجه حرکت هستند و در صورت انجام توالی صحیح، ربات را قادر می‌سازد تا از سطح زمین حرکت کند. این تیم مدار‌های کنترل پنوماتیک را برای راه رفتن، با الهام از لاک پشت‌ها طراحی و تولید کرده اند و همچنین حسگر‌هایی به شکل حباب‌های ریز در انتهای ربات تعبیه شده و در بدن ربات گسترش یافته است.

این بدان معناست که وقتی ربات با مانعی روبرو می‌شود و گیر می‌کند، حباب دریچه‌ای را می‌چرخاند و ربات را به جهت مخالف می‌فرستد. این کار یک گام اساسی و در عین حال قابل توجه، به سمت ربات‌های کاملاً مستقل و بدون تجهیزات الکترونیک است.

محققان می‌گویند علاوه بر اسباب بازی‌های کودکان، این فناوری می‌تواند در مکان‌هایی که از الکترونیک نمی‌توان بهره برد، مانند شفت‌های معدن و دستگاه‌های MRI، کاربرد داشته باشد.

منبع/ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی