کد خبر: ۱۴۸۶۹
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰
در گفت‌وگو با نبض فناوری مطرح شد؛

تامین بخشی از نیاز ذخایر ارزی کشور به کمک رمزارزها/ ماهیت سرمایه ای رمزارزها عامل اصلی ریزش قیمت بیت کوین

عضو هیئت رئیسه کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران، گفت: با توجه به تاریخچه رمزارز‌ها و افزایش استقبال از آنان در سراسر دنیا می‌توان امیدوار بود که بخشی از ذخایر ارزی کشور را در آینده بر اساس رمزارز‌ها متصور باشیم. در این صورت می‌توان با ایجاد پشتوانه مالی توام با توانایی انجام مبادلات بین المللی آزاد، باری از دوش بخش اقتصاد خرد و کلان کشور برداشت.

سجاد کرمی عضو هیئت رئیسه کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر نگاهی به روند بازار ارز‌های دیجیتالی داشته باشیم آینده بازار این فناوری را داخل و خارج به چه صورت ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: با توجه به ماهیت عملکرد آزادانه رمزارز‌ها به دلیل استفاده از فناوری بلاکچین، کاهش هزینه‌ها، افزایش امنیت دارایی و حذف واسطه‌ها به نظر می‌سد این حوزه از اقتصاد به سرعت در حال رشد است به طوری که در سراسر دنیا و دیگر مرز‌های جغرافیایی توانایی جدا سازی این نوع از تبادلات را ندارند. به همین دلیل است که اکثر حاکمیت‌های جهان به دنبال ایجاد ساز و کار عملیاتی به جهت نظارت بر آن‌ها هستند که این امر نشانه بسیار مثبتی در خصوص جلوگیری از معضلات احتمالی است که این نوع پرداخت‌ها می‌توانند ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: این حرکت رو به جلو خوشبختانه با بینش بخش بزرگی از حاکمیت در داخل کشور شکل گرفته است و امیدواریم با ورود نهاد‌های ذیربط نظیر بانک مرکزی ابزاری کارآمد برای مدیریت و نظارت بر آن ایجاد شود.

کرمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه دلیل اصلی ریزش قیمت ارز‌های دیجیتال به ویژه بیت کوین چیست؟ گفت: اکثر رمزارز‌ها علیرغم اینکه واژه ارز یا کارنسی را یدک می‌کشند، اکنون به عنوان نوعی سرمایه عمل می‌کنند و هر بازار سرمایه‌ای دارای فراز و فرود‌هایی است با این تفاوت که این بازار بسیار پر ریسک تر، نسبت به بازار‌های سرمایه‌ای سنتی است و دلیل اصلی آن نیز عدم وجود سازمانی خاص در تبادلات است.

عضو هیئت رئیسه کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران، تأکید کرد: ارزش رمزارز‌ها غالباً بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. متاسفانه در این بازار و به دلایل گفته شده افرادی که سهم زیادی از آن رمزارز را در اختیار دارند می‌توانند این توازن را در مدت محدودتی برهم زنند و نتیجه آن افزایش یا کاهش ناگهانی ارزش آن رمزارز است. همچنین سایر دلایلی که بازار‌های سرمایه‌ای سنتی را تحت الشعاع قرار می‌دهند نظیر اخبار سیاسی، اجتماعی، اتفاقات روز و ... می‌توانند تاثیر خود را بر روی این بازار داشته باشند.

کرمی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اقتصاد دیجیتال تا چه حدی می‌تواند در توسعه کشور نقش داشته باشد آیا به آن اهدافی که دولتمردان در این عرصه پیش بینی کرده اند دست پیدا کردیم؟ افزود: به طبع آزادی عمل در معاملات بین‌المللی بزرگترین برگ برنده این حوزه برای کشور ما است هرچند که هنوز ابعاد این بازار به حدی نیست که بتوان بودجه یک کشور سرمایه داری نظیر ایران را تامین کرد؛ اما با توجه به تاریخچه رمزارز‌ها و افزایش استقبال از آنان در سراسر دنیا می‌توان امیدوار بود که بخشی از ذخایر ارزی کشور را در آینده بر اساس رمزارز‌ها متصور باشیم. در این صورت می‌توان با ایجاد پشتوانه مالی توام با توانایی انجام مبادلات بین المللی آزاد، باری از دوش بخش اقتصاد خرد و کلان کشور برداشت. این می‌تواند علاوه بر ایجاد گردش سرمایه در داخل کشور و افزایش صادرات کالا‌های غیر نفتی باعث رشد اقتصادی در لایه‌های مختلف جامعه شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه رویکرد حاکمیت در ایران در این خصوص مثبت است، اما با رعایت استاندارد‌ها و الزاماتی که البته کاملا صحیح است، زیرا آزادی مطلق باعث بروز هرج و مرج و بی قانونی می‌شود. امیدواریم به همکاری دستگاه‌های دولتی و همراهی مردم بتوانیم از این فرصت در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال کشور قدم برداریم.

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی