کد خبر: ۱۴۹۱۰
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

با رونمایی از ابررایانه «سیمرغ» ایران در زمره کشورهای صاحب این تکنولوژی قرار می‌گیرد

ابررایانه «سیمرغ» در فاز نخست خود ۱۸۰ ترافلاپس ظرفیت پردازشی دارد و می‌تواند خدمات پردازشی را به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و صاحبان صنایع ارائه کند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» دنیای امروز دنیای خدماتی است که وابسته به پردازش‌های سریع و فوق سریع است و عملاً همه سرویس‌هایی که در دنیا وجود دارند مبتنی بر پردازش‌های فوق سریع هستند، بنابراین امروزه ابرریانه‌ها نقش کلیدی در انجام آزمایشات و پژوهش‌ها دارند. همچنین ابر رایانه‌ها که برای انجام محاسبات سنگین طراحی شده‌اند دارای پیچیده‌ترین فناوری‌ها هستند و پردازشگر‌های بسیار قدرتمندی درون آن‌ها استفاده شده است.

در همین راستا وحید یزدانیان سال گذشته در جریان نشست با جوانان صنعت و دانشگاه در توئیتی با اشاره به آماده ساختن «سیمرغ» برای پر گشودن، نوشته بود؛ همانطور که وزیر ارتباطات وعده داده بود، برای ساختن ابر رایانه «سیمرغ»، آستین‌ها را بالا زده ایم. این امر مهم سبب شد تا با همکاری بازیگران اصلی صنعت و دانشگاه کار ساخت ابر رایانه «سیمرغ» آغاز شود.‌

می‌توان گفت؛ هدف از ساخت این ابررایانه این است که زیرساخت‌های لازم را برای ارائه خدمات در حوزه علوم، مهندسی فناوری و … فراهم سازد؛ همچنین صنعت انیمیشن و بازی رایانه‌ای نیز به طور گسترده‌ای از ظرفیت این ابررایانه می‌توانند استفاده کنند، بنابراین با ساخت این ابررایانه زیرساخت‌های لازم برای پردازش در حوزه هوش مصنوعی به وجود خواهد آمد و این پروژه در مسائلی مانند کلان‌داده‌ها و اینترنت اشیا کاربرد‌های خوبی دارد.

لازم به ذکر است؛ ابررایانه سیمرغ در فاز نخست خود ۱۸۰ ترافلاپس ظرفیت پردازشی دارد و می‌تواند خدمات پردازشی را به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و صاحبان صنایع ارائه کند. همچنین در گام دوم طرح، دستیابی به مدل مهندسی و پروتوتایپ ابررایانه در مقیاس ۵.۳ پتافلاپس و مطالعات تحقیقاتی جهت توسعه آن به مقیاس اگزافلاپس انجام خواهد شد.

به گفته رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، داشتن ابررایانه برای هر کشوری یکی از مؤلفه‌های قدرت نرم آن کشور است و با راه اندازی این ابررایانه، ایران وارد کلوپ کشور‌های محدود دارای ابررایانه می‌شود.

همچنین وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، معتقد است فراهم کردن زیرساخت‌های پردازشی از جمله محور‌های هوش مصنوعی که یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های آن ابررایانه سیمرغ است که بعد از راه اندازی این ابررایانه، مرکز هوش مصنوعی درگاهی برای بهره برداری از این ابررایانه خواهد بود که نیاز‌های پردازشی برای هوش مصنوعی را فراهم می‌کند.

گفتنی است؛ ابررایانه «سیمرغ» به عنوان پروژه مشترک پژوهشگاه ICT و دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. اهداف اصلی طراحی و ساخت ابررایانه «سیمرغ» ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و گسترش ظرفیت و ایجاد امکانات لازم جهت شکل‌گیری اقتصادی ارائه خدمات بومی و محتوای اسلامی- ایرانی همچنین ارائه خدمات پردازشی فوق سریع به بخش‌های مختلف از جمله حوزه علمی، جهت تأمین نیاز‌های دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و علمی کشور، حوزه راهبردی، جهت تأمین نیاز‌های دستگاه‌های حاکمیتی کشور و حوزه تجاری، جهت تأمین نیاز بخش خصوصی کشور عنوان شده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی