کد خبر: ۱۴۹۲۴
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۰

تولید ابریشم مستحکم‌تر با دستکاری رژیم غذایی کرم ابریشم

ابریشم علاوه بر استفاده به منظور تولید لباس در تولید بخیه‌های جراحی و پوشش بذر کاربرد دارد. محققان با دستکاری رژیم غذایی کرم ابریشم، توانسته اند این ماده را مستحکم‌تر کنند.

به گزارش «نبض فناوری»، نیواطلس اعلام کرد، کرم‌های ابریشم به طور طبیعی از برگ درخت توت تغذیه می‌کنند و مواد مغذی برگ‌ها توسط جریان خون جذب شده و به غدد بزاقی این حیوان منتقل می‌شود که در نهایت منجر به تشکیل ابریشم می‌گردد.

محققان دانشگاه توکوهوی ژاپن با دستکاری رژیم غذایی کرم ابریشم به آن نانو الیاف سلولزی اضافه کردند تا ابریشم نهایی به دست آمده استحکام بیشتری داشته باشد. برای تهیه این نانو الیاف از مواد طبیعی مانند دورریختنی های چوب استفاده شده است. ابریشمی که بدین شیوه به دست می‌آید اگر چه یک پنجم فولاد وزن دارد، اما پنج برابر آن استحکام خواهد داشت.

کرم‌های ابریشم بعد از خوردن ترکیبات جدید آنها را به بزاق خود اضافه می‌کنند و رشته‌های ابریشم مستحکم‌تری تولید می‌کنند. بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داد رشته‌های ابریشم تقویت شده بدین شیوه، دو برابر مقاوم‌تر از رشته‌های تولید شده توسط کرم‌هایی هستند که از هیچکدام از این نانو الیاف تغذیه نکرده‌اند.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی