کد خبر: ۱۴۹۲۸
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۶

"کارا ۱۹"، اولین فرآورده بومی ژن‌درمانی/امکان شناسایی و نابودی سلول‌های سرطانی با این محصول بومی

محصول" کارا ۱۹ "اولین فرآورده ژن‌درمانی است که در مرکز تولید فرآورده‌های پزشکی ژن‌درمانی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی تولید شده و در آینده نزدیک می‌تواند در شناسایی و نابود کردن سلول‌های سرطانی مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش« نبض فناوری» با توجه به اهمیت و کاربردهای فراوان ژن‌درمانی در پزشکی، مرکز تولید فرآورده‌های پزشکی ژن‌درمانی (GTMP) در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شده است. این مرکز اولین مجموعه اختصاصی تولید فرآورده‌های ژن‌درمانی با استانداردهای GMP در کشور است.

مرکز تولید فرآورده‌های پزشکی ژن‌درمانی پژوهشگاه رویان شامل دو سوئیت تولید با قابلیت فرآوری وکتورهای انتقال ژن ویروسی و سلول‌های دست‌ورزی شده با این ناقل (وکتور) است. همچنین اتاق‌هایی برای بانک های ناقل (وکتور)، سلول، انبار و آماده سازی مواد اولیه در نظر گرفته شده است.

برای راه‌اندازی تولید فرآورده‌های ژن‌درمانی در مرکز تولید فرآورده‌های پزشکی ژن‌درمانی پژوهشگاه رویان، محصول کارا 19 (CARa19) به عنوان اولین فرآورده در نظر گرفته شده است. این محصول سلولی از انتقال ژنی موسوم به گیرنده کایمری آنتی‌ژن (CAR) به سلول‌های تی (T cell) تولید می‌شود. انتقال این ژن به سلول‌های تی در شناسایی و نابود کردن سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

"کارا 19" حاوی یک ژن CAR است که شاخصی موسوم به CD19 را روی سلول‌های سرطانی شناسایی می‌کند. شاخص CD19 در گروهی از سرطان‌های خونی و لنفاوی دیده می‌شود، به همین علت محصول کارا 19 برای درمان این گروه از سرطان‌ها کاربرد دارد.

با توجه به هزینه‌های بسیار بالای درمان در کشورهای اروپایی و آمریکایی، تولید این محصول در داخل کشور، یکی از نیازهای ضروری حوزه درمان سرطان محسوب می‌شود. پژوهشگاه رویان با تولید سلول مولد وکتور ویروسی کارا 19، آماده آغاز فرآیندهای استانداردهای GMP در مجموعه است و در آینده نزدیک، کارا 19 به عنوان اولین فرآورده بومی ژن‌درمانی در کشور تولید خواهد شد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی