کد خبر: ۱۴۹۴۱
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۰

استفاده از تکنولوژی آب وهوا برای مشاهده طوفان درون سلول

دانشمندان از تکنولوژی راداری سیستم آب و هوایی برای تماشای طوفان میکروب ها در داخل سلول زنده استفاده کردند.

به گزارش «نبض فناوری»، دانشمندان از رادار سیستم آب و هوایی برای تماشای طوفان عوامل بیماری زا در داخل بافت زنده استفاده کردند.

به گفته نویسندگان، این استراتژی به روشی کاملاً مشابه رادارهای داپلر متکی است؛ که می تواند حرکت بارندگی را تشخیص داده و الگوهای آب و هوایی آینده را پیش بینی کند.

فراصوت داپلر، که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از جریان خون استفاده می کند، قبلاً در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار گرفته؛ اما این روش جدید می تواند به دانشمندان اجازه دهد تا در داخل سلول های جداگانه نگاه تا درک کنند که چگونه آنها به عوامل بیماری زا مانند سالمونلا و E. coli پاسخ می دهند.

چنین آگاهی روزی به ما اجازه می دهد تا به سرعت دریابیم که آیا بافت زنده حاوی میکروب است یا خیر و با موفقیت آن عفونت را درمان کنیم.

در سال 2020، تیم تحقیقاتی از تصویربرداری بیودینامیکی مشابهی برای شناسایی سلولهای سرطانی و آزمایش میزان شیمی درمانی در از بین بردن آنها استفاده کرد.

پراکندگی نور در بافتهای زنده منجر به طیف وسیعی از تغییر فرکانس داپلر می شود، که به دانشمندان در مورد آنچه درون سلول اتفاق افتاده اطلاعات می دهد.

این اثر انگشت داپلر نسبت به حتی تغییرات ظریف در فرایندهای داخل سلولی، از جمله تهاجم باکتریایی بسیار حساس است.

هنگامی که باکتری ها یک میزبان زنده را آلوده می کنند پویایی سلولهای بافت را تغییر می دهد. این دامنه های فرکانسی مختلف را می توان توسط دانشمندان تفسیر کرد تا شخصیت واقعی عفونت و چگونگی مبارزه با آن را بهتر درک کنند.

اگر سلول ها بیماری زا نباشند، سیگنال داپلر تغییر نمی کند و در صورت تغییر سیگنال داپلر کاملاً تغییر می کند. می توان آنتی بیوتیک ها را به رده سلولی وارد کرد و پاسخ ها را با استفاده از یک رنگ فلورسنت ردیابی کرد. شیفت داپلر می تواند نشان دهد که کدام یک از عفونت ها در برابر داروها مقاوم هستند و کدام یک به خوبی به آنها واکنش نشان می دهند.

 

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی